Newsy

Obawy dotyczące pakietu klimatycznego wpływają na nastroje w przemyśle

2014-07-09  |  06:45
Mówi:Janusz Steinhoff
Funkcja:były wicepremier i minister gospodarki
  • MP4
  • Realizacja pakietu energetyczno-klimatycznego będzie jednym z głównych wyzwań polskiej gospodarki w najbliższych latach. Już teraz pakiet budzi duże obawy polskiego przemysłu. Wypracowaniem równowagi między polityką klimatyczną a energetyczną oraz przemysłową zajmie się w Parlamencie Europejskim komisja przemysłu, badań naukowych i energii. Na jej czele staną Polacy: w pierwszej części kadencji Jerzy Buzek, w drugiej – Janusz Lewandowski. 

    Nowe wyzwania dla Polski to pakiet klimatyczno-energetyczny i dolegliwości z nim związane. Myślę tutaj o ekonomii, o odpłatności za emisję, biorąc pod uwagę fakt, że Polska emituje około 50 proc. więcej dwutlenku węgla na jednostkę energii elektrycznej. Na jedną megawatogodzinę mniej więcej emitujemy ponad jedną tonę dwutlenku węgla, średnia unijna to jest około 500 kg, dlatego Polska odczuje skutki pakietu klimatyczno-energetycznego w stopniu największym spośród krajów Unii Europejskiej – podkreśla Janusz Steinhoff, były wicepremier i minister gospodarki w rozmowie z agencją Newseria Biznes.

    Jego zdaniem polska gospodarka, a w szczególności polski przemysł, mimo chwilowego osłabienia będzie sobie dobrze radzić w kolejnych miesiącach. Wyzwaniem w przyszłości będzie właśnie utrzymanie konkurencyjności wobec planów realizacji pakietu klimatyczno-energetycznego.

    Jeśli świat nie pójdzie za Europą, osłabi to konkurencyjność europejskiej gospodarki, a szczególnie polskiej. Trzeba mieć świadomość, że w Stanach Zjednoczonych ceny energii w efekcie rewolucji łupkowej są o połowę niższe niż w Europie, a to rzutuje na konkurencyjność europejskiego przemysłu. Trzeba się liczyć z konsekwencjami, które mogą być związane z alokacją części przemysłu – tłumaczy były wicepremier i minister gospodarki.

    Pewną przeciwwagą może być planowane podpisanie umowy o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi, co stworzy nowe możliwości dla eksporterów. Obecnie polski eksport przekracza poziom 200 mld dolarów rocznie, co wskazuje, że nasza gospodarka jak dotąd jest jednak konkurencyjna.

    Steinhoff podkreśla, że wśród problemów polskiej gospodarki jest również kondycja sektora elektroenergetycznego oraz sytuacja w górnictwie węgla kamiennego.

    – W elektroenergetyce potrzebujemy dużych pieniędzy na realizację projektów inwestycyjnych, myślę tu zarówno o wytwarzaniu, dystrybucji, jak i przesyle – mówi były wicepremier i minister gospodarki. – Również infrastrukturalne projekty: jeśli chodzi o gaz one są realizowane, natomiast potrzebne są potężne inwestycje w podsektorze wytwarzania energii elektrycznej, bo część naszych elektrowni jest przestarzała, o niskiej sprawności, i musi zostać zlikwidowana.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.