Newsy

ARR: Nawet 3 mln euro na kampanię promocyjną żywności

2012-03-07  |  06:20
Mówi:Lucjan Zwolak
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Agencja Rynku Rolnego
  • MP4

    Producenci żywności coraz częściej korzystają z dofinansowania na kampanie promocyjne, częściowo pokrywanego z unijnej kasy. Agencja Rynku Rolnego szacuje, że w całym 2012 roku wyda na ten cel ponad 70 mln zł. Z czego blisko 38 mln zł będą stanowiły wpłaty organizacji branżowych.

    Przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego podkreślają, że fundusze promocji mają dwa cele. Po pierwsze, jest to zapewnienie własnego wkładu potrzebnego do uzyskania funduszy unijnych, a drugi cel to pobudzenie współpracy między organizacjami branżowymi. 

     - To są fundusze promocji ze środków unijnych, czyli duże kampanie, nawet o wartości ok. 3 mln euro, realizowane na rynkach różnych krajów świata. Polskie organizacje branżowe muszą dopłacać tylko 20 proc. - mówi Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.

    W ubiegłym tygodniu ARR podpisała 2 umowy na kampanie promocyjne. Jedna z nich obejmuje promocję polskich makaronów na Ukrainie. Trzyletni program będzie kosztował blisko 3 mln euro, z czego 1,5 mln euro stanowi dofinansowanie z UE, 0,9 mln euro z budżetu państwa. Reszta pochodzi z wpłat organizacji branżowych.

     - Są to fundusze gromadzone na podstawie ustawy od producentów artykułów rolno-spożywczych i z tych funduszy także są prowadzone kampanie promocyjne, nie tylko w kraju, ale też na rynku unijnym i poza UE. W ciągu roku na te fundusze spływa ok. 40 mln zł - wyjaśnia Lucjan Zwolak.

    Przedsiębiorcy, którzy zamierzają ubiegać się o dofinansowanie, muszą złożyć wniosek przez ogólnopolską organizację branżową. Wniosek ten będzie oceniony przez komisję zarządzającą danego funduszu.

     - Jeżeli komisja wyda pozytywne rozstrzygnięcie i umieści dany wniosek w planie finansowym, Agencja Rynku Rolnego na tej podstawie zawiera umowę i następnie rozlicza wykonanie tej umowy. Po rozliczeniu wykonania wypłaca środki zgodnie z tą umową - mówi wiceprezes ARR.

    Przedstawiciele Agencji podkreślają, że dzięki funduszom promocji udało się znacznie zwiększyć absorpcję unijnych pieniędzy na promocję polskiej żywności.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.