Mówi: | Lucjan Zwolak |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Agencja Rynku Rolnego |
ARR: Nawet 3 mln euro na kampanię promocyjną żywności
Producenci żywności coraz częściej korzystają z dofinansowania na kampanie promocyjne, częściowo pokrywanego z unijnej kasy. Agencja Rynku Rolnego szacuje, że w całym 2012 roku wyda na ten cel ponad 70 mln zł. Z czego blisko 38 mln zł będą stanowiły wpłaty organizacji branżowych.
Przedstawiciele Agencji Rynku Rolnego podkreślają, że fundusze promocji mają dwa cele. Po pierwsze, jest to zapewnienie własnego wkładu potrzebnego do uzyskania funduszy unijnych, a drugi cel to pobudzenie współpracy między organizacjami branżowymi.
- To są fundusze promocji ze środków unijnych, czyli duże kampanie, nawet o wartości ok. 3 mln euro, realizowane na rynkach różnych krajów świata. Polskie organizacje branżowe muszą dopłacać tylko 20 proc. - mówi Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.
W ubiegłym tygodniu ARR podpisała 2 umowy na kampanie promocyjne. Jedna z nich obejmuje promocję polskich makaronów na Ukrainie. Trzyletni program będzie kosztował blisko 3 mln euro, z czego 1,5 mln euro stanowi dofinansowanie z UE, 0,9 mln euro z budżetu państwa. Reszta pochodzi z wpłat organizacji branżowych.
- Są to fundusze gromadzone na podstawie ustawy od producentów artykułów rolno-spożywczych i z tych funduszy także są prowadzone kampanie promocyjne, nie tylko w kraju, ale też na rynku unijnym i poza UE. W ciągu roku na te fundusze spływa ok. 40 mln zł - wyjaśnia Lucjan Zwolak.
Przedsiębiorcy, którzy zamierzają ubiegać się o dofinansowanie, muszą złożyć wniosek przez ogólnopolską organizację branżową. Wniosek ten będzie oceniony przez komisję zarządzającą danego funduszu.
- Jeżeli komisja wyda pozytywne rozstrzygnięcie i umieści dany wniosek w planie finansowym, Agencja Rynku Rolnego na tej podstawie zawiera umowę i następnie rozlicza wykonanie tej umowy. Po rozliczeniu wykonania wypłaca środki zgodnie z tą umową - mówi wiceprezes ARR.
Przedstawiciele Agencji podkreślają, że dzięki funduszom promocji udało się znacznie zwiększyć absorpcję unijnych pieniędzy na promocję polskiej żywności.
Czytaj także
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-04-18: UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-03-03: Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
- 2025-03-28: Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.