Newsy

Duże zmiany na stacjach Shell w Polsce. Wśród nich nowy koncept kawiarniany

2021-08-20  |  06:10
Mówi:Oleksandr Koliakin, dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkowo-Wschodnią, Grupa Shell
Mikołaj Pawlak, starszy manager kategorii Shell Café, Shell Polska
  • MP4
  • Aktualizacja 9:28

    Stacje paliw są już nie tylko punktem tankowania samochodu, lecz także miejscem, w którym klienci chcą zrobić drobne zakupy, posilić się, odebrać paczkę, skorzystać z myjni czy załatwić podstawowe sprawy. Dla przykładu aż 41 proc. Polaków pije kawę na stacji paliwowej minimum raz w tygodniu – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research dla Shell Polska. Odpowiedzią paliwowego giganta na ten trend jest nowy koncept kawiarniano-gastronomiczny Shell Café, oferujący kawę premium i obsługę baristów. Koncern chce w ten sposób przyciągnąć nawet niezmotoryzowanych klientów. Wprowadzeniu nowego konceptu towarzyszą też zmiany w brandingu. Widać je już na ponad 230 stacjach Shell w Polsce.

    – W Polsce widzimy trend, który potwierdzają też m.in. raporty NielsenIQ, polegający na tym, że Polacy kupują raczej w mniejszych sklepach niż w tych dużych. W czasie pandemii ten trend jeszcze przyspieszył. Dlatego też nasze stacje paliwowe będą zmierzać w kierunku oferowania kompleksowego serwisu convenience. Stacja będzie miejscem, gdzie będzie można nie tylko zatankować różne rodzaje paliw, ale też m.in. zrobić zakupy i skorzystać z niezbędnych usług – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Oleksandr Koliakin, dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie Shell.

    Paliwowy gigant powoli przekształca swoje stacje w wielofunkcyjne punkty, które umożliwiają klientom załatwianie wielu spraw w jednym miejscu. Zgodnie ze strategią Shell Retail do 2025 roku 50 proc. jego marży ma już pochodzić z produktów i usług pozapaliwowych. Aby to osiągnąć, Shell zamierza rozwijać współpracę z kluczowymi partnerami, inwestować w swoje stacje i rozwijać marki własne, takie jak nowo wprowadzona na polski rynek Shell Café.

    – Shell Café to nasz nowy koncept kawiarniano-gastronomiczny, który powstał na bazie obserwacji kluczowych trendów rynkowych i zachowań konsumenckich. Widzimy, że ludzie do nas przyjeżdżają i chcą załatwiać kilka spraw w jednym miejscu. Rozwój elektromobilności spowoduje też, że w przyszłości będą spędzać na stacjach trochę więcej czasu, oczekując na naładowanie auta. Na to nakłada się fakt, że kawa, która jest w centrum tego konceptu, to dla większości ludzi pewien rytuał – mówi Oleksandr Koliakin.

    Przeprowadzone dla Shell Polska badanie SW Research pokazało, że 86 proc. Polaków pije kawę codziennie, a 26 proc. – nawet trzy razy dziennie. Najczęstszy powód to przyjemność czerpana z aromatu (62 proc.), chęć pobudzenia umysłu i organizmu do działania (48 proc.) czy po prostu codzienny rytuał (43 proc.). Badanie pokazało też, że Polacy przywiązują wagę do jakości „małej czarnej”. Dla 78 proc. największe znaczenie ma jej zapach i aromat, dla 76 proc. – smak, a dla 37 proc. – gatunek.

    Aż 80 proc. Polaków pije kawę „na mieście”, z czego 41 proc. kupuje ją właśnie na stacjach paliw. Blisko połowa (46 proc.) przyznała też, że specjalnie w tym celu odwiedza stacje paliw minimum raz w tygodniu. Rozwój konceptów kawiarnianych jest odpowiedzią koncernów paliwowych na ten trend.

    – Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich kawowych wyborów, doceniają jakość kawy – mówi Mikołaj Pawlak, starszy manager kategorii Shell Café w Shell Polska. – Zespół baristów i osób odpowiedzialnych za markę Shell Café przez kilkanaście miesięcy brał udział w pracach sensorycznych nad doborem odpowiedniej kawy. Mamy ofertę zarówno dla klienta bardziej konserwatywnego, czyli ziarno 100-proc. arabiki w naszej odsłonie kawy lungo, oraz kawę w tzw. blendzie, w postaci 80-proc. arabiki i 20-proc. robusty, idealną do kaw mlecznych.

    Shell Café zadebiutował 16 sierpnia w części krajów Europy Środkowo-Wschodniej (m.in. w Czechach, Rosji, na Słowacji i Ukrainie). Zastąpi dotychczasowy koncept deli by Shell, ponieważ – jak podkreśla paliwowy gigant – jest jeszcze lepiej dopasowany do rosnących oczekiwań konsumentów.

    – Różnica pomiędzy deli by Shell a Shell Café jest kolosalna. Dogłębnie zmieniliśmy procedury operacyjne, postawiliśmy przede wszystkim na jakość produktów i ich pochodzenie. Wprowadziliśmy produkty z czystą etykietą i – co najważniejsze – bardzo dobrej jakości kawę, zarówno w ekspresach automatycznych, dostępnych na stacji, jak również w ziarnie, którą klienci mogą kupić do domu. Tego nie było we wcześniejszym modelu operacyjnym – podkreśla Mikołaj Pawlak.

    Wraz z wprowadzeniem nowego konceptu Shell zmienia też wnętrza swoich stacji. W Europie Środkowo-Wschodniej grupa poddała już rebrandingowi 600 punktów, a cały proces ma się zakończyć w 2023 roku.

    – Nowy brand wizualny mamy już wprowadzony na 237 stacjach w Polsce i mamy nadzieję, że wkrótce rebrandowane będą już wszystkie – mówi Oleksandr Koliakin.

    – Klient, który odwiedzi naszą stację, ma się poczuć jak w swojej ulubionej kawiarni. Dzięki temu – mam nadzieję – zyskamy zupełnie nową grupę klientów, nie tylko zmotoryzowanych, ale również takich, którzy po prostu przyjdą do nas, ponieważ będą mogli wypić kawę w komfortowych warunkach – mówi Mikołaj Pawlak. – Dołożyliśmy wszelkich starań do różnego rodzaju detali, które dostrzegają klienci: począwszy od atmosfery wnętrza, sposobu wykończenia mebli, poprzez strefy konsumpcyjne i wygodne przestrzenie relaksacyjne, a kończąc na bogatej ofercie gastronomiczno-kawowej.

    Paliwowy gigant podkreśla, że stacje paliw są już nie tylko punktem tankowania samochodu, lecz także miejscem, w którym klienci chcą zrobić drobne zakupy, napić się kawy i dobrze zjeść, odebrać paczkę, skorzystać z myjni czy załatwić podstawowe sprawy. Dlatego w Polsce na ponad 250 stacjach Shell można już m.in. odebrać paczkę DHL, a na 130 – skorzystać z paczkomatów InPost. W wybranych lokalizacjach znajdują się też np. kąciki do zabawy i przewijaki dla rodzin z dziećmi czy prysznice i pralniomaty dla kierowców TIR-ów.

    – Głównym elementem pozostają jednak nasze paliwa. W Polsce 40 proc. respondentów uważa nasze paliwa Shell V-Power za najlepsze. Ale rozwijamy też alternatywne źródła, np. uruchomiliśmy już w Polsce drugą stację LNG i mam nadzieję, że wkrótce uruchomimy również ładowarki Ionity – wskazuje dyrektor generalny ds. rynku detalicznego na Europę Środkowo-Wschodnią w Grupie Shell.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.