Mówi: | Kacper Szczepański |
Funkcja: | kierownik ds. rozwoju franczyzy w Polsce |
Firma: | Pizza Hut |
Pizza Hut stawia na franczyzę. Chce otwierać nawet kilkanaście nowych restauracji rocznie
Grupa AmRest stawia na intensywny rozwój sieci franczyzowej swojej marki Pizza Hut. Sieć, która w tej chwili liczy 15 restauracji działających w modelu partnerskim, w kolejnych latach ma się powiększać nawet o kilkanaście nowych lokali rocznie. Grupa chce otwierać je głównie w średnich miastach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców, ale coraz większy potencjał dostrzega też w mniejszych ośrodkach. – Szukamy osób, które są zainteresowane swoją kolejną inwestycją. Potrzeba nam doświadczonych menedżerów i biznesmenów, którzy dysponują też odpowiednimi środkami finansowymi na uruchomienie i pierwsze miesiące działalności – mówi Kacper Szczepański z Grupy AmRest.
– Chcemy się rozwijać przede wszystkim w miejscowościach powyżej 50 tys. mieszkańców, bo w wielu tego typu miastach jeszcze nas nie ma. Rozważamy też i rozmawiamy z partnerami, którzy chcą otwierać restauracje w mniejszych ośrodkach miejskich. Ich potencjał rośnie, co oznacza że w kolejnych latach pula możliwości otwierania kolejnych restauracji będzie niewyczerpana – mówi agencji Newseria Biznes Kacper Szczepański z Grupy AmRest, kierownik ds. rozwoju franczyzy Pizza Hut w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Pizza Hut zaistniała w Polsce 30 lat temu i była pierwszą marką, którą Grupa AmRest otworzyła na tutejszym rynku. W tej chwili ma już ponad 150 restauracji własnych i 15 franczyzowych. W tym modelu działa w Polsce od 2020 roku, kiedy powstała pierwsza franczyza Pizza Hut w Żorach.
– W kolejnych latach planujemy otwierać od kilku do kilkunastu kolejnych. Ogólny potencjał to kilkadziesiąt, być może nawet setka restauracji franczyzowych na polskim rynku – mówi ekspert. – AmRest otworzy też swoją pierwszą restaurację Pizza Hut w modelu franczyzowym na Węgrzech, gdzie również jest bardzo chłonny rynek. Interesujemy się także rynkiem czeskim i słowackim.
Jak wskazuje, zainteresowanie franczyzą restauracji Pizza Hut jest bardzo duże – pomimo pandemii, która mocno odbiła się na branży gastronomicznej i obecnych, trudniejszych warunków gospodarczych.
– Od 2020 roku, kiedy zaczynaliśmy, dostajemy niesłabnącą liczbę zapytań. Zawsze mamy od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, w różnych regionach Polski, z którymi prowadzimy negocjacje. Mamy już też multifranczyzobiorców, którzy mają po dwie restauracje albo chcą otwierać kolejne. I to pokazuje, że to jest dobra inwestycja i że można się z nami rozwijać – mówi Kacper Szczepański.
Grupa AmRest jest w tej chwili zainteresowana otwieraniem restauracji franczyzowych Pizza Hut głównie w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców i ma listę preferowanych lokalizacji. Jednocześnie nie wyklucza współpracy w mniejszych miejscowościach, w których marka mogłaby się rozwinąć. Jedynym, czego potrzeba, jest chłonny rynek oraz lokal spełniający wymagania techniczne i biznesowe.
– Najbardziej pożądane są miejsca przy ulicy, najlepiej lokal narożny o powierzchni 100–150 mkw., gdzie można zmieścić kilkanaście, kilkadziesiąt miejsc siedzących. Oczywiście to jest idealna opcja, ale bardzo dobrze radzą sobie również nasze restauracje w parkach handlowych, które są w Polsce coraz popularniejsze, czy w tradycyjnych, dużych centrach handlowych, zarówno w większych lokalach, typu casual, jak i na food courtach. Tam również sobie świetnie radzimy – mówi kierownik ds. rozwoju franczyzy Pizza Hut w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Marka podaje, że koszt inwestycji we franczyzę w każdym przypadku jest szacowany indywidualnie i zależy od wielu czynników – w tym m.in. lokalizacji restauracji, powierzchni czy stanu technicznego lokalu. Średnia suma wszystkich kosztów związanych z otwarciem restauracji może się wahać od 800 tys. do 1,5 mln zł. Dotyczy to lokali o powierzchni od 80 do 160 mkw. znajdujących się w galeriach i parkach handlowych czy w budynkach przy ruchliwych ulicach.
Opłata licencyjna, jaką pobiera marka, wynosi z kolei 30,9 tys. dol., przy czym potencjalny franczyzobiorca musi doliczyć także 6 proc. opłaty franczyzowej i 6 proc. opłaty marketingowej od wypracowanej sprzedaży netto. Pozostałe opłaty zależą od wykorzystania pakietu franczyzowego.
– Szukamy osób, które są zainteresowane swoją kolejną inwestycją. Potrzeba nam doświadczonych menedżerów i biznesmenów, którzy dysponują też odpowiednimi środkami finansowymi na uruchomienie i pierwsze miesiące działalności – mówi Kacper Szczepański. – Proces rekrutacji rozpoczyna się od kontaktu poprzez naszą stronę internetową, na której można też znaleźć wiele informacji dotyczących naszego modelu franczyzowego i obecnego rozwoju Pizza Hut w Polsce. Następnie umawiamy się na pierwszą rozmowę, gdzie precyzujemy warunki współpracy i opowiadamy m.in. o naszych doświadczeniach franczyzowych. Kiedy widzimy, że jest pole do dalszych rozmów, wchodzimy w szczegóły, tzn. rozmawiamy już o konkretnym miejscu, rozważamy, jaki model biznesowy restauracji przyjąć, wspieramy kandydata w poszukiwaniu właściwej lokalizacji. Następnie kandydaci przygotowują swój biznesplan i przechodzimy do fazy operacyjnej.
Grupa podkreśla, że zapewnia swoim partnerom kompleksowe wsparcie w całym procesie przygotowania, otwarcia i prowadzenia restauracji. Obejmuje ono m.in. pomoc w wyborze lokalizacji restauracji i przygotowania optymalnego projektu, wsparcie marketingowe i dostęp do nowoczesnych narzędzi digitalowych wraz z systemem do zamówień online, wsparcie w procesie rekrutowania i szkolenia pracowników oraz profesjonalny coaching w zakresie kluczowych procesów i wyzwań biznesowych.
– Osoba, która podpisuje z nami umowę i staje się naszym franczyzobiorcą, dostaje opiekę naszego Działu Operacji Franczyzowej i jest prowadzona za rękę, krok po kroku, przez dedykowanego opiekuna, aż do momentu otwarcia restauracji. Jednak na tym jego rola się nie kończy, ponieważ dalej jest z franczyzobiorcą i jego zespołem przez cały okres trwania umowy – mówi przedstawiciel Grupy AmRest. – Wspieramy naszych franczyzobiorców już od momentu poszukiwania właściwej lokalizacji, rozmawiamy z nimi o ich biznesplanie, wskazujemy im dostawców sprzętu, który jest dla nas specjalistycznie produkowany, nie jest ogólnodostępny dla wszystkich. Franczyzobiorcy dostają też dostęp do naszego łańcucha dostaw, do sprawdzonych receptur, sprawdzonych systemów szkoleń i rozwoju swoich pracowników. Tutaj wszystkie benefity dużej grupy, dużej marki i wielu lat doświadczeń z automatu przechodzą w ręce franczyzobiorców, a restauracje franczyzowe są przez nas traktowane w taki sam sposób jak nasze własne.
Czytaj także
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-29: Bryska: W Sopocie nigdy nie odmawiam sobie przyjemności zjedzenia gofra. Cena nie gra roli
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.