Mówi: | Stanisław Kacperczyk |
Funkcja: | prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych |
Spada spożycie pieczywa. W ubiegłym roku Polacy zjedli o 2,5 kg pieczywa mniej niż w 2014
Polacy jedzą coraz mniej pieczywa. W 2015 roku spożycie wyniosło ponad 45 kg i było niższe o 2,5 kg niż w 2014 roku. Na malejąca konsumpcję wpływa przede wszystkim moda na zdrowe odżywianie i niska świadomość na temat zdrowych gatunków pieczywa. Problemem jest także niska jakość niektórych produktów.
Konsumpcja pieczywa w Polsce spada z roku na rok. GUS podał, że w 2014 roku spadek wyniósł 4,6 proc. Z danych Instytutu Polskie Pieczywo wynika, że w 2015 roku przeciętny Polak zjadł 45,3 kg pieczywa, czyli o 2,5 kg mniej niż rok wcześniej. Dla porównania w 1981 roku na jednego Polaka przypadało 100 kg konsumowanego rocznie pieczywa. Na wciąż malejącą sprzedaż wpływa przede wszystkim moda na zdrowe żywienie, która nakazuje eliminację węglowodanów pochodzących zwłaszcza z pieczywa białego z codziennej diety. Duże znaczenie ma także niska jakość produktów obecnych na rynku.
– Mamy pieczywo z wszelkiego rodzaju dodatkami, z chemią, z barwnikami. To nie wpływa dobrze na jakość i powinniśmy zrobić wszystko, żeby w Polsce konsumenci mieli do dyspozycji pieczywo z całego ziarna, zdrowe. Dzisiaj już prawie 60 proc. piekarni takie pieczywo przygotowuje – mówi agencji informacyjnej Newseria Stanisław Kacperczyk, prezes zarządu Polskiego Związku Producentów Roślin Zbożowych.
Dużym problemem jest także sprzedaż pieczywa produkowanego z głęboko zmrożonego ciasta. Ciasto to wyrabiane jest w fabrykach, mrożone w temperaturze -70°C, a następnie miesiącami przechowywane w oczekiwaniu na transport do supermarketu. Takie pieczywo zawiera wiele polepszaczy m.in. propionian wapnia i sorbianian potasu, które mogą powodować silne reakcje alergiczne. Obecnie co dziesiąty wyrób piekarniczy produkowany jest właśnie z ciasta głęboko mrożonego.
– To ciasto jest importowane z różnych części świata, można je przetrzymywać nawet przez dwa lata. Słyszałem, że Rumunia produkuje ponad 1,2 mln ton takiego ciasta, które jest eksportowane do Włoch czy Francji, a myślę, że poprzez sieć dystrybucji również trafia do Polski – mówi Stanisław Kacperczyk.
Zdaniem eksperta na zwiększenie sprzedaży pieczywa może wpłynąć wzrost podaży produktów na zakwasie, z mąki żytniej zamiast pszennej, bez sztucznych barwników i konserwantów. Konieczne jest także propagowanie spożycia ciemnego pieczywa w społeczeństwie. Dlatego Polski Związek Producentów Roślin Zbożowych angażuje się w akcje popularyzujące jedzenie zdrowego pieczywa m.in. akcję „Chleb Dobry” czy „Pan Kanapka”.
– Chcemy zahamować spadek spożycia, a nawet liczymy na wzrost. Staramy się nie tylko oddziaływać na konsumentów, lecz także sami od siebie wymagamy produkcji dobrego jakościowo, zgodnego ze wszystkimi wymogami, zintegrowaną ochroną roślin, z najnowszymi technologiami ziarna konsumpcyjnego, które będzie potem przedmiotem wypieku pieczywa – mówi Stanisław Kacperczyk.
Akcja „Chleb Dobry” ma też przypomnieć Polakom, że ciemne pieczywo jest źródłem wielu składników odżywczych, m.in. glukozy dostarczającej organizmowi niezbędną dawkę energii. Całkowita eliminacja pełnoziarnistego chleba z diety może więc niekorzystnie odbić się na funkcjonowaniu organizmu.
Czytaj także
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-02-26: Ostatnie cztery lata mocno wpłynęły na spółki paliwowe. Branża szuka alternatyw dla paliw kopalnych
- 2024-01-31: Ponad pięciomilionowa grupa społeczna w Polsce czuje się niezauważana. Na temat niepełnosprawności wciąż pokutuje wiele mitów
- 2024-01-09: Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych
- 2023-11-27: W 2024 roku polska gospodarka ma przyspieszyć, ale globalne otoczenie będzie ten proces utrudniać. Wiele zależy też od decyzji nowego rządu
- 2023-11-03: Prezes BGK: Współpraca kobiet i mężczyzn daje wartościowe projekty. Zamiast dyskutować o różnicach, trzeba je wykorzystać
- 2023-10-13: Przedwyborcze kampanie profrekwencyjne w tym roku wyjątkowo intensywne. W przypadku kobiet mogą się okazać bardzo skuteczne
- 2023-10-24: Kinga Zawodnik: Przed chorobą mojego taty w mojej rodzinie nie stawialiśmy na profilaktykę. Teraz co roku robimy komplet badań, które mogą uratować nam życie
- 2023-10-18: Beata Sadowska: Same możemy zadbać o to, żeby rak piersi został wcześnie wykryty. Niektóre historie moich przyjaciółek niestety zakończyły się tragicznie
- 2023-10-23: Daria Widawska: Codziennie wykonuję samobadanie piersi pod prysznicem. To my kobiety jako pierwsze jesteśmy w stanie wykryć jakąkolwiek zmianę w swoim ciele
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.