Newsy

Sytuacja na Wschodzie w źle wpływa na sektor duty free. Przez Ukrainę traci Baltona

2015-03-24  |  06:35

Sytuacja geopolitycznie negatywnie wpływa na sektor duty free i firmy dostarczające produkty dyplomatom i do ambasad. Drastyczny spadek wartości hrywny na Ukrainie i perturbacje firm transportowych przyczyniły się do znaczącego wzrostu kosztów finansowych Grupy Baltona. W przyszłym roku – wraz z poprawą wyników branży lotniczej, zwiększeniem ruchu lotniczego i rosnącymi zakupami klientów – spółka oczekuje poprawy wyników finansowych.

Sytuacja na Wschodzie się komplikuje. Wydarzenia na Ukrainie wpłynęły na to, co się dzieje w firmach, działających w sektorze duty free – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Sączek, dyrektor logistyki przedsiębiorstwa Baltona. – Koszty wzrastają w związku z tym, że pogorszyła się także sytuacja firm transportowych. Oznacza to, że biznes spada, a stawki rosną.

Jak wynika z opublikowanych 17 marca br. przez Państwowy Komitet Statystyki Ukrainy danych dotyczących handlu zagranicznego tego kraju w styczniu br. eksport tamtejszych towarów na rynki UE spadł o 31 proc., a do Rosji o 60 proc. (w porównaniu z styczniem ub.r.). Całość ukraińskiej sprzedaży zagranicznej w styczniu spadła o 31 proc., import zaś skurczył się aż o 33,4 proc.

Dajemy sobie radę, ale ta sytuacja miała jednak wpływ na nasze wyniki – wskazuje Sączek w rozmowie przeprowadzonej podczas Poland & CEE Retail Summit 2015. – Nie wspominając o różnych zmianach związanych z rozwiązaniami w portach lotniczych. Obecnie prawo się zmienia i są pewne zmiany w przepisach, które powodują, że musimy szybko dostosowywać logistycznie bezpieczeństwo łańcucha dostaw. Lotnisko to strefa bezpieczna i ściśle kontrolowana, a więc duże wyzwanie.

Baltona prowadzi sklep duty free na lotnisku we Lwowie, które leży daleko od działań militarnych. Duże osłabienie hrywny wpłynęło bezpośrednio na wzrost kosztów finansowych Grupy. Ujemne różnice kursowe netto wyniosły w ubiegłym roku 3.536 tys. zł, z czego 1.689 tys. zł dotyczyło spółki na Ukrainie.

Na koniec ubiegłego roku Grupa posiadała 52 lokale handlowe. Operuje na wyłączność w sektorze duty free w Gdańsku, Rzeszowie, Poznaniu, Montpellier oraz we Lwowie, a przez grupę CDD Holding BV również w Belgii, Holandii i Niemczech.

Będziemy uruchamiać nowe sklepy Baltona Duty Free w różnych krajach, zamierzamy wchodzić na nowe rynki dyplomatyczne – zapowiada Sączek. – Baltona jako jeden z niewielu graczy w Europie ma pozwolenie na prowadzenie biznesu i zaopatrywanie dyplomatów w tego rodzaju formule, więc planujemy wejście na nowe rynki, rozwój biznesu retailowego oraz B2B, czyli zaopatrywanie promów i linii lotniczych. Ten ostatni pozytywnie wpływa na nasze marże.

Jak podkreśla, istotną rolę w Grupie odgrywa rynek polski, który wciąż się rozwija.

W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży Grupy Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Baltona osiągnęły poziom 363 mln zł i były o blisko połowę wyższe niż rok wcześniej. Największy wzrost sprzedaży odnotowano w trzech segmentach: sklepy (o 30 proc.), dystrybucja B2B (o 108 proc.) oraz gastronomia (52 proc.). Wynik netto Grupy zamknął się stratą w wysokości 3666 tys. zł. Jak wynika z listu zarządu do akcjonariuszy, Grupa spodziewa się znaczącej poprawy wyników finansowych w tym roku. Ma się do tego przyczynić rosnący ruch lotniczy, wzrost średniej sprzedaży na każdego podróżnego i dalsza optymalizacja organizacyjna.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.