Newsy

Więcej kur i indyków na polskich talerzach. W tym roku Polak zje ok. 30 kg drobiu

2014-10-28  |  06:00

Polski rynek drobiu cały czas się rozwija, choć powoli. W zeszłym roku przeciętny Polak zjadł ponad 27 kg białego mięsa. W tym  według szacunków Polskiej Rady Drobiarskiej – jest szansa na wzrost do 30 kg. To więcej niż średnia unijna. Wciąż niewielki odsetek stanowią mięso kacze i gęsina.

Średnia europejska to 23 kg drobiu, więc już jesteśmy ponad średnią – mówi agencji informacyjnej Newseria Jacek Lewicki, prezes zarządu Grupy Drosed. – Są kraje w Europie, które konsumują więcej, chociażby Portugalia. Amerykanie konsumują ponad 40 kg, Arabowie, którzy nie jedzą wieprzowiny, konsumują ponad 50 kg drobiu per capita. Dlatego wydaje się, że dynamika w Polsce nie będzie aż tak duża, bo i tak znajdujemy się na wysokim poziomie konsumpcji mięsa drobiowego.

W Polsce ponad 80 proc. konsumowanego drobiu to mięso kurze, ok. 18 proc. indycze. Niewielki procent stanowią kaczki i gęsi.

Jak podkreśla, producenci muszą mierzyć się z dużą presją cenową. Rynek mięsa drobiowego cechuje się również dość dużą zmiennością cen.

Codziennie jest nowa giełda, nowe ceny w zależności od nasycenia, bo cykl produkcji drobiu jest bardzo krótki. Bardzo szybko osiągamy pewne nasycenia lub braki w podaży surowca, co automatycznie odbija się na cenach – mówi Jacek Lewicki.

Polska należy do największych producentów i eksporterów drobiu w Unii Europejskiej. Jednocześnie nasze ceny należą do najbardziej atrakcyjnych, wynoszą zaledwie 72 proc. średnich – podaje Polska Rada Drobiarska. To oznacza wprawdzie, że nasz eksport jest konkurencyjny, ale firmy z branży  muszą się nieźle postarać, by na nim zarobić. Szczególnie jesienią, gdy popyt spada.

Jesienią nie mamy grilli i sezonowych produktów, a to się odbija na cenach – mówi prezes Drosedu. – Jesteśmy na to przygotowani, ale w tym roku okres jesienny może być wyjątkowo trudny, ponieważ mieliśmy dosyć wysokie ceny surowców w lecie, co może teraz odbić się negatywnie na rynku. Musimy sobie z tym jednak radzić. Powinniśmy mieć pewne bufory, żeby przetrwać te trudne okresy, kiedy nie osiągamy dodatnich wyników finansowych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

Transport

Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

Polityka

M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.