Newsy

Południe Polski z sukcesem walczy o inwestycje. Przewagą m.in. dobra infrastruktura i kadra

2016-05-12  |  06:55
Mówi:Mariusz Jędrzejczyk
Funkcja:dyrektor oddziału w Krakowie
Firma:Hochtief Polska
  • MP4
  • Ponad jedna trzecia środków zainwestowanych w 2015 roku przez inwestorów zagranicznych trafiła do południowych województw Polski. Najwięcej przyciągnęły Opolszczyzna, Górny Śląsk i Dolny Śląsk. Największa liczba nowych miejsc pracy powstała dzięki tym inwestycjom w województwie dolnośląskim – 1585. To więcej niż na drugim pod tym względem Mazowszu, gdzie utworzono ich 1420. ​ 

    Aktywność inwestorów na południu Polski jest cały czas mniej więcej taka sama, z lekką tendencją wzrostową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Jędrzejczyk, dyrektor Hochtief Polska Oddział w Krakowie – To jest jeden z najlepszych rynków oprócz rynku warszawskiego. Wzdłuż autostrady A4 jest mnóstwo terenów pod zabudowę przemysłową, logistyczną. Obserwujemy bardzo dobry wzrost na tym rynku.

    W 2015 roku w całej Polsce zagraniczni inwestorzy zostawili niemal 660 mln euro. Zatrudnienie dzięki tym inwestycjom znalazło 8,5 tys. osób. Pięć województw z południa Polski: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie, przyciągnęło prawie 264 mln euro. Zdaniem Mariusza Jędrzejczyka jedną z zalet południa Polski jest dobra infrastruktura drogowa.

    – Atutem południa Polski są przede wszystkim coraz lepsza infrastruktura drogowa oraz związana z tym korzystna lokalizacja inwestycji. Efektem tego jest zainteresowanie inwestorów  m.in.  Krakowem i Małopolską – podsumowuje Mariusz Jędrzejczyk.

    Przez Małopolskę przebiega międzynarodowa trasa tranzytowa – Autostrada A4 łącząca Niemcy z Ukrainą (Drezno – Legnica – Wrocław – Opole – Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl – przejście graniczne Korczowa). Jest to paneuropejski korytarz tranzytowy TENT III, łączący Europę Zachodnią z Azją, którego osią na terenie Polski jest Autostrada A4.

    Wśród innych zalet południa wymieniane są także duży potencjał badawczy uczelni oraz dostęp do wykształconej kadry. Duże znaczenie mają też zachęty inwestycyjne i preferencyjne warunki oferowane inwestorom na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, m.in. w strefach katowickiej, krakowskiej, mieleckiej, starachowickiej, wałbrzyskiej czy legnickiej.

    – W regionie jest dużo terenów objętych Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi. To w połączeniu z dobrą logistyką i współpracą z samorządami sprzyja rozwojowi tego regionu – podkreśla Jędrzejczyk.

    Jak zaznacza Jędrzejczyk, budowa m.in. projektów przemysłowych i logistycznych odgrywa bardzo ważną rolę w strategii krakowskiego oddziału Hochtief Polska. To właśnie z tymi segmentami rynku oraz planowanymi obiektami komercyjnymi i użyteczności publicznej firma wiąże plany dalszego rozwoju działalności oddziału w Krakowie. 

    W ostatnich latach krakowski oddział zaprojektował i wybudował obiekt Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego, centrum handlowo-usługowe Supersam w Katowicach oraz fabrykę i centrum logistyczne dla firmy Sopem w Niepołomicach.

    Budowa zakładów przemysłowych i hal magazynowych jest jednym z obszarów strategii rozwoju Hochtief Polska. W ostatnich latach zbudowaliśmy 44 zakłady przemysłowe i hale magazynowe. Dodając obiekty komercyjne i obiekty użyteczności publicznej, mamy bardzo dużą szansę na ciągły dynamiczny rozwój – podsumowuje dyrektor Hochtief Polska Oddział w Krakowie.

    Hochtief Polska jest spółką należącą do Hochtief Solutions. Firma specjalizuje się w budownictwie obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych. Oferta firmy obejmuje realizację głównie obiektów biurowych, mieszkaniowych, przemysłowych, użyteczności publicznej, handlowo-rozrywkowych, a także robót budowlanych lądowych i wodnych dla dużych projektów infrastrukturalnych, robót budowlanych w ramach realizacji instalacji termicznego przekształcania odpadów oraz projektów dla sektora energetyki zawodowej. Firma wraz z Hochtief PPP Solutions oferuje udział w realizacji projektów w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze infrastruktury socjalnej na rynku polskim. Hochtief Polska prowadzi działalność na terenie całego kraju poprzez swoje oddziały i przedstawicielstwa w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Katowicach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

    Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

    Prawo

    Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

    Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

    Transport

    Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

    W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.