Mówi: | Wiesław Gorzelak, wiceprezes ds. operacyjnych w regionie EMEA, Dell Technologies Kamila Pruk-Piotrowska, dyrektor ds. capital deployment, Prologis Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Łodzi Alina Dudek, country director contract logistics, DP World |
Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
Prologis, światowy lider rynku nieruchomości logistycznych, rozpoczął budowę nowego centrum logistycznego dla łódzkiej fabryki Dell Technologies o powierzchni 41,5 tys. mkw. Jego operatorem logistycznym będzie firma DP World. Magazyn ma być gotowy w II połowie 2025 roku. Zapewni obsługę logistyczną 25 krajów. To kolejna duża inwestycja w sektor logistyczny w Łodzi, która dzięki centralnemu położeniu i dobrej infrastrukturze zyskuje na znaczeniu w całym regionie Europy Środkowej.
– Nowe centrum logistyczne będzie obsługiwać 25 krajów i wspierać naszych klientów, partnerów, abyśmy mogli zwiększać elastyczność naszego łańcucha dostaw i dostarczać możliwie jak najsprawniej do wszystkich destynacji w Europie – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Wiesław Gorzelak, wiceprezes ds. operacyjnych w regionie EMEA, Dell Technologies. – Dell Technologies z lokalizacją fabryki w Łodzi będzie obsługiwać rynek EMEA, czyli Europę, Bliski Wschód, Afrykę.
Nowe centrum logistyczne dla DP World i Dell Technologies to obiekt typu BTS (build-to-suit), czyli „szyty na miarę”, odpowiadający indywidualnym potrzebom klienta. Magazyn ma być wybudowany zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Zostanie wyposażony w świetliki, system zdalnego odczytu mediów, który umożliwi łatwe monitorowanie i zarządzanie zużyciem energii, a także destratyfikatory powietrza ograniczające straty ciepła. Magazyn zostanie poddany certyfikacji BREEAM. Celem Prologis jest uzyskanie co najmniej poziomu Excellent, czyli minimum 70 proc. punktów w każdej z 10 podkategorii, w których bierze się pod uwagę m.in. efektywność energetyczną, jakość środowiska wewnętrznego czy dostępność środków transportu miejskiego.
– W naszym najnowszym obiekcie planujemy zastosować energooszczędne oświetlenie LED, system odzysku wody szarej, dach będzie przygotowany pod panele fotowoltaiczne, będziemy mieli też ładowarki dla samochodów elektrycznych. Obiekt będzie ogrzewany ciepłem miejskim pochodzącym z biomasy – wymienia Kamila Pruk-Piotrowska, dyrektor ds. capital deployment w Prologis.
Poza ekologicznymi rozwiązaniami wewnątrz budynku na terenie centrum logistycznego znajdą się także szybkie ładowarki samochodowe, dwie wiaty rowerowe z punktem napraw, a także wielofunkcyjne boisko sportowe i zielone tereny rekreacyjne.
– Dzisiaj oczekiwania klientów zdecydowanie idą w stronę ekorozwiązań, żeby magazyn był przestrzenią jak najbardziej przyjazną środowisku, czyli tam, gdzie możemy, zwracamy uwagę, aby te rozwiązania generowały jak najmniejszą emisyjność CO2. Klienci oczekują też, aby obiekty, zwłaszcza obiekty magazynowe i przestrzeń wokół nich, stawały się przestrzenią przyjazną dla ich pracowników – dodaje Kamila Pruk-Piotrowska.
Nowoczesne centrum dystrybucyjne w Prologis Park Łódź to kolejna inwestycja Dell Technologies. Firma rozwinęła już w Polsce centrum sprzedaży, marketingu i rozwoju technologicznego. Fabryka działająca w Łodzi w ciągu 17 lat wyprodukowała 57 mln sztuk sprzętu. Wkład Dell Technologies do polskiego PKB wyniósł w 2023 roku 1,5 mld zł.
– Nasze zaangażowanie w Łodzi jest kluczowe, dlatego że znajdujemy się w centrum Polski, centrum Europy. Produkujemy systemy desktopowe, serwerowe, storage dla całego rynku Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, jest to niezwykle ważne dla klientów indywidualnych i przede wszystkim dla infrastruktury krytycznej – mówi Wiesław Gorzelak.
Łódź stała się jedną z najczęściej wybieranych lokalizacji logistycznych w regionie Europy Środkowej. Zyskuje na popularności przede wszystkim dzięki bliskiemu położeniu lotniska cargo i bezpośredniemu kolejowemu połączeniu towarowemu z Chinami.
– Bardzo łatwo można tutaj realizować wszelkie usługi logistyczne, transportowe. Mamy bliskość autostrady A1 i węzła Stryków, można więc bardzo fajnie realizować transporty na trasie wschód–zachód – podkreśla Alina Dudek, country director, contract logistics w DP World, koncernie logistycznym, który specjalizuje się obsłudze branży motoryzacyjnej i technologicznej.
Prologis Park Łódź, gdzie powstaje nowe centrum logistyczne, położone jest 7 km od centrum Łodzi, 3 kilometry od autostrady A1 i 10 kilometrów od węzła Stryków, czyli skrzyżowania autostrad A1 i A2.
– Łódź i centralna Polska są bardzo istotne z perspektywy branży logistycznej i przemysłowej. Potencjał i przestrzeń do rozwoju są jednak większe, mam na myśli szczególnie nowe przestrzenie, jakie otwiera przed nami pakiet inwestycji infrastrukturalnych, który jest częścią projektu CPK. Szczególnie z perspektywy branży produkcyjnej, przemysłowej, logistycznej otwiera ona zupełnie niespotykane wcześniej możliwości, łącząc nas z wieloma regionami i robiąc z Polski centralnej najbardziej dostępny obszar w Europie – przekonuje Adam Pustelnik, pierwszy wiceprezydent Łodzi.
Polska centralna z zasobami ponad 4,8 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej i przemysłowej zajmuje trzecie miejsce, dając się wyprzedzić tylko Górnemu Śląskowi i Warszawie.
– Korzyści z nowej inwestycji Della, Prologisa i DP World dla Łodzi i regionu są oczywiste. To nie tylko ponad 100 miejsc pracy, z czego duża część to stanowiska bardzo dobrej jakości w ciekawych procesach przy łańcuchu dostaw, ale też jest bardzo ważna symbolicznie. Rzeczywistość geopolityczna jest niełatwa i każdy sygnał, oznaka zaufania globalnych gigantów dla danego miasta czy regionu jest na wagę złota i pokazuje, że pomimo niełatwych czasów wciąż trzymamy się mocno – wskazuje Adam Pustelnik.
Czytaj także
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.