Mówi: | Manlio Costanzo, global purchasing director, Varroc Lighting Systems Todd Morgan, wiceprezes globalnego rozwoju produktu, Varroc Lighting Systems Jacek Wojtusik, kierownik Działu Rozwoju Produktu, Varroc Lighting Systems |
Funkcja: | Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. rozwoju miasta |
Polacy stworzą oświetlenie do autonomicznych pojazdów. Będą nad nim pracować w krakowskim centrum badawczo-rozwojowym
Systemy oświetlenia w samochodach stają się coraz bardziej złożone, dlatego producenci wprowadzają do nich coraz bardziej zaawansowane technologie. Nad nowoczesnymi rozwiązaniami w tej dziedzinie – od lamp halogenowych po matrycowe i laserowe – pracować będą eksperci w nowym krakowskim centrum badawczo-rozwojowym firmy Varroc Lighting Systems. Producent w II połowie roku uruchomi także zakład produkcyjny w Niemcach.
– W nowym centrum będziemy się skupiali na kilku różnych polach działalności. Prowadząc działania na skalę światową, musimy szukać specjalistów od różnego rodzaju produktów: elektroniki, tworzyw sztucznych, elektromechaniki, zwłaszcza w miejscach, gdzie mamy bazy dostawców. Nasza baza międzynarodowa będzie się mieściła w Krakowie – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Manlio Costanzo, dyrektor ds. zakupów globalnych w Varroc Lighting Systems.
Producent zewnętrznego oświetlenia do samochodów otworzył w Krakowie nowe centrum badań i rozwoju. Docelowo zatrudnienie znajdzie w nim ok. stu inżynierów, którzy będą pracować nad systemami oświetlenia przedniego, tylnego i sygnalizacyjnego, przeznaczonymi na fabryczny montaż dla wszystkich najważniejszych światowych producentów samochodów. Wśród odbiorców są m.in. Ford, Jaguar, Bentley, Fiat, Volkswagen czy Tesla.
– Dział w Krakowie jest przeznaczony do rozwoju produktu. Tu wchodzi w grę zarówno rozwój lamp przednich, jak i tylnych, zarówno klasycznych rozwiązań żarówkowych, jak i LED-owych, matrycowych i ADB, czyli światła adaptacyjne – wymienia Jacek Wojtusik, kierownik działu rozwoju produktu firmy Varroc Lighting Systems w Krakowie. – Jest także szerokie pole dla całej technologii związanej ze śledzeniem otoczenia przez pojazd, czyli wszelkiego rodzaju sensory, radary, LIDAR-y. Nasza firma jest jak najbardziej zainteresowana tym segmentem.
Przedstawiciele Varroc oceniają, że choć liczba produkowanych aut rośnie w niewielkim tempie, to ze względu na wciąż ewoluujący rynek oświetlenia samochodowego i złożone technologie stosowane w lampach konieczne są inwestycje w zakłady produkcyjne i kompetencje załogi.
– Z upływem czasu systemy oświetlenia stają się coraz bardziej złożone. Wprowadzamy do nich wiele różnych technologii. Rozwiązania z zakresu elektroniki stanowią coraz ważniejszy obszar, nad którym nieustannie pracujemy. Chodzi o rozwiązania w zakresie sprzętu i oprogramowania, lecz nie zapominamy także o mechanice i optyce, które w dalszym ciągu stanowią podstawę naszej działalności – ocenia Todd Morgan, wiceprezes globalnego rozwoju produktu w Varroc Lighting Systems.
Technologie oświetlenia są coraz bardziej zaawansowane. Jeszcze w latach 90. dla Fordów Fiesta Varroc produkował proste światła halogenowe, teraz są to lampy LED. Ponieważ samochody muszą zdobyć homologacje na wielu rynkach, to tylko dla jednego modelu pojazdów trzeba tworzyć kilkanaście czy kilkadziesiąt modeli. Dodatkowo firma stawia na produkcję lamp ADAS, które znajdą zastosowanie w samochodach autonomicznych.
Krakowskie biuro ma się również stać centralą dla oddziału Globalnych Zakupów i pojawią się w nim również działy IT, HR i finansowe.
W dużej mierze za wybór krakowskiej lokalizacji odpowiadała bliskość dobrych uczelni, gwarantujących dostęp do wykwalifikowanej kadry.
– Rozważaliśmy różne miejsca na lokalizację naszego centrum. Kraków jest doskonałym wyborem pod względem potencjału innowacyjnego. Bliskość dwóch znakomitych uczelni technicznych sprawia, że możemy do nas ściągnąć utalentowanych specjalistów z całego regionu – ocenia Todd Morgan.
Inwestycja wpisuje się w plany strategiczne miasta związane z budową gospodarki opartej na wiedzy. Stanowi też potwierdzenie, że Kraków jest przyjaznym środowiskiem dla innowacyjnych firm.
– Większość inwestorów zorientowała się, że potencjał intelektualny i naukowy Krakowa jest tak gigantyczny, że powinniśmy przejść na zdecydowanie inny poziom, na którym będziemy tworzyć nowe technologie i je wdrażać – ocenia Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta miasta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.
Varroc Lighting Systems chce nawiązać silną współpracę z krakowskimi uczelniami, głównie Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Krakowską. Poza programem stażowym i wspólnymi projektami badawczymi firma chciałaby wspólnie z nimi pracować nad programami kształcenia.
– Nastawiamy się na współpracę zarówno w zakresie dydaktyki, prowadzenia zajęć dydaktycznych, ćwiczeń ze studentami, jak i prowadzenia np. wspólnych tematów prac – inżynierskich, magisterskich, a także działalność badawczo-rozwojowa – zaznacza Jacek Wojtusik.
Otwarte w Krakowie centrum to kolejna już inwestycja Varroc w Polsce.
– Stawiamy również na produkcję w Polsce. Ogłosiliśmy niedawno plan otwarcia zakładu produkcyjnego w Niemcach [w III kwartale 2019 roku – red.]. Na tym się obecnie skupiamy. Pracujemy również nad rozszerzeniem naszej bazy dostawców. Aktywność zakupowa stanowi również istotny element naszej ogólnej strategii – mówi Todd Morgan.
Czytaj także
- 2024-04-18: Prawie 60 proc. Polaków podejmowało próby odchudzania. U większości efekty były krótkotrwałe i powodowały problemy zdrowotne
- 2024-03-29: Zorganizowane grupy cyberprzestępcze sięgają po coraz bardziej zaawansowane narzędzia sztucznej inteligencji. Często celem ataków jest infrastruktura krytyczna
- 2024-04-05: Dostęp do badań profilaktycznych i skutecznych terapii największymi wyzwaniami systemu ochrony zdrowia. Polska prezydencja w UE może być okazją do zmian w tym zakresie
- 2024-03-05: Zanieczyszczenie światłem zagrożeniem dla zdrowia ludzi i stanu środowiska. RPO chce wprowadzenia regulacji dotyczących korzystania ze sztucznego światła
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-01-22: Sektor powierzchni handlowych zdominowany przez małe obiekty. Do 2026 roku nie otworzy się żadna nowa, duża galeria
- 2024-01-15: Regenerowane części zamienne są coraz popularniejsze. Wykorzystuje się je również w fabrycznym odnawianiu używanych aut
- 2023-10-26: Kondycja fizyczna i psychiczna pracowników coraz ważniejsza dla firm. To zmienia ich podejście do benefitów pozapłacowych
- 2023-11-09: Grupa LUX MED otwiera nowe centrum szkoleniowe dla kadr medycznych. Lekarze i studenci będą ćwiczyć w salach odzwierciedlających warunki bloku operacyjnego
- 2023-07-25: Marcin Kruszewski (kanał „Prawo Marcina”): Świadek głośnego wypadku w Krakowie powinien sam zgłosić się na policję i wyjaśnić wszystkie niejasności. Ukrywanie się nie jest dobrą strategią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.