Newsy

Za kilka lat ma powstać nowa Nowa Huta

2013-04-09  |  06:35

Krakowską Nową Hutę czekają duże zmiany. Nowy projekt, który będzie realizowany w latach 2014-2020 ma sprawić, że Huta stanie się praktycznie nowym miastem. Na obszarze 55 tys. hektarów mają powstać m.in. parki technologiczne, nowe osiedla, a także instytucje kulturalne.

Realizacja projektu „Kraków-Nowa Huta przyszłości” finansowanego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego jest zaplanowana na lata 2014-2020. Wartość tego przedsięwzięcia jest w tej chwili szacowana na 2 mld złotych, a w kosztach partycypować będą także instytucje rządowe. Pod koniec marca zostało podpisane porozumienie w tej sprawie pomiędzy marszałkiem województwa a prezydentem Krakowa. W Nowej Hucie ma powstać przede wszystkim nowoczesna infrastruktura.

 – Będą to parki technologiczne, nowe osiedla mieszkaniowe, sport, rozrywka, rekreacja, a także usługi kulturalne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury.

Program modernizacyjny będzie realizowany na obszarze 55 tys. hektarów.

 – Jest to teren poprzemysłowy, który chcielibyśmy zagospodarować – mówi Trzmiel. – Ma on być funkcjonalnie związany z Krakowem, ale stworzony w oparciu o nowoczesne technologie, zarówno w zakresie organizacji obszarów, zagospodarowania obszaru, jak również budowy obiektów kulturowych. Będzie taką wizytówką Krakowa, która zaktywizuje zwłaszcza starą Nową Hutę – dodaje.

Budowę Nowej Huty rozpoczęto w 1949 r. Pierwotnie miało być to odrębne miasto przemysłowe, jednak dwa lata później zostało włączone w obręb Krakowa. Na terenie historycznego obszaru Nowej Huty – zajmującego ponad 110 km kwadratowych – mieszka ok. 220 tysięcy osób. Głównym zakładem przemysłowym jest Arcelor Mittal Poland S.A. Oddział w Krakowie (dawna Huta im. Włodzimierza Lenina). Pod względem produkcji stali zakład ten jest na drugim miejscu w Polsce.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

Bankowość

RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

Handel

Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.