Mówi: | Kamil Kamiński |
Funkcja: | wiceprezes TAURON Polska Energia ds. Klienta i Wsparcia Korporacyjnego |
TAURON rozwija elektromobilność na terenie Polski Południowej. Przed grudniowym szczytem klimatycznym w Katowicach powstanie blisko 40 punktów ładowania aut
Zainstalowane ładowarki posłużą m.in. do uruchomienia usługi car-sharingu. To jeden z elementów rozwoju elektromobilności w ramach spółki. Kolejnym jest związana z budową infrastruktury do ładowania elektryków oferta dla portów lotniczych działających w zasięgu obszaru dystrybucji spółki. Dzięki podpisanemu z krakowskim lotniskiem porozumieniu TAURON będzie liderem pod względem takiej infrastruktury w południowej Polsce.
– TAURON jest od początku obecny w inicjatywach związanych z elektromobilnością. Jako jedna z czterech największych grup energetycznych w kraju jesteśmy też udziałowcem w spółce ElectroMobility Poland, ale również aktywnie realizujemy program instalacji naszych ładowarek dla samochodów elektrycznych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kamil Kamiński, wiceprezes TAURON Polska Energia ds. klienta i wsparcia korporacyjnego. –Priorytet teraz jest podporządkowany szczytowi klimatycznemu w Katowicach, gdzie dzięki TAURONOWI kilkadziesiąt ładowarek zostanie zainstalowanych jeszcze w tym roku.
W Katowicach powstanie system 22 terminali złożony z 4 szybkich stacji ładowania oraz 18 stacji przyspieszonego ładowania. Kolejne 20 ładowarek TAURON postawi w ramach przetargu przeprowadzonego przez władze miasta. Na bazie tej infrastruktury koncern chce uruchomić przed szczytem klimatycznym także usługę car-sharingu aut elektrycznych.
– Rozmawiamy także z portami lotniczymi, które działają na terenie naszego OSD, czyli obszaru dystrybucji. Dotyczą one posadowienia na ich terenie ładowarek do samochodów elektrycznych, ale to jest pierwszy krok. Mamy w naszej ofercie działania, które mogą być atrakcyjne dla portów lotniczych w obszarze usług, np. związanych z oszczędnością energii, dzieleniem się korzyściami z oszczędności energii. Możemy rozmawiać również o posadowieniu paneli fotowoltaicznych na wielkokubaturowych pomieszczeniach, jakimi są terminale czy inne obiekty w obrębie portów lotniczych – wyjaśnia Kamil Kamiński.
Podczas ubiegłotygodniowego Forum Ekonomicznego w Krynicy TAURON podpisał list intencyjny w tej sprawie z lotniskiem w podkrakowskich Balicach. Jeszcze w tym roku powstanie tam stacja ładowania, która umożliwi naładowanie auta w ciągu 30 minut. Kolejnym portem lotniczym, z którymi koncern będzie chciał współpracować, jest lotnisko w Pyrzowicach. Tam również miałyby stanąć stacje ładowania samochodów elektrycznych. Trwają też rozmowy z samorządami i sieciami supermarketów.
– Ładowarki dla samochodów elektrycznych w Katowicach będą gotowe przed szczytem klimatycznym. Jeśli chodzi o posadowienie ładowarek w Krakowie, w Balicach, również nastąpi to w perspektywie najbliższych tygodni, w tym kontekście będziemy liderem na terenie Polski Południowej – mówi Kamil Kamiński.
Władze spółki przyznają, że inwestycja w sektor elektromobilności to decyzja, która w przyszłości ma postawić firmę na strategicznym miejscu na rynku – jako podmiot sprzedający usługi powiązane z elektromobilnością, ale też jako operator systemu ładowania pojazdów elektrycznych. Wiceprezes firmy zaznacza jednak, że równie ważną motywacją jest walka z zanieczyszczeniem powietrza.
– TAURON nie tylko wpisuje się w inicjatywy rządowe w zakresie walki ze smogiem, lecz także sam podejmuje szerokie działania na rzecz czystego powietrza. W ramach programu realizowanego przez Grupę programu „Oddychaj powietrzem” prowadzimy działania edukacyjne i pokazujemy paletę możliwości, które daje TAURON, w zakresie ekologicznego ogrzewania – dodaje Kamiński.
W IV kwartale rozwijana będzie oferta ogrzewania domów i mieszkań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii grzewczych proponowane są przez TAURON i jego partnerów.
Czytaj także
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-27: Biodegradowalne materiały mogą rozwiązać problem zanieczyszczenia plastikiem. Na razie to jednak kosztowna alternatywa
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-12: Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.