Newsy

Trwają przygotowania do Światowego Forum Miejskiego w Katowicach w 2022 roku. To okazja do szerokiej promocji regionu i Polski w świecie

2020-10-01  |  06:20
Mówi:Grzegorz Puda
Funkcja:wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. organizacji World Urban Forum
  • MP4
  • Polska jest pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, która organizuje Światowe Forum Miejskie. Jego idea to rozwiązywanie problemów, przed którymi stoi dziś większość miast na świecie. – Nie bez powodu jest ono organizowane w Katowicach. Kiedyś nie był to region kojarzony z zielenią, czystością czy nowoczesnością, ale to się zmieniło i chcemy to pokazać – mówi Grzegorz Puda, pełnomocnik rządu ds. organizacji World Urban Forum.

    Światowe Forum Miejskie to największa konferencja poświęcona tworzeniu i realizacji polityk miejskich na świecie, którą organizuje UN-Habitat, agenda ONZ ds. urbanizacji i osiedli miejskich. Jego idea to rozwiązywanie problemów, przed którymi stoi dziś większość miast na świecie – szybkiej urbanizacji i jej wpływu na społeczności, miasta, gospodarki, zmiany klimatyczne. Celem forum jest doskonalenie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich poprzez otwartą debatę. Efektem spotkania są rekomendacje dla polityki miejskiej i rozwoju regionalnego dla rządów, regionów i miast. 

    Z raportu przygotowanego przez Departament Spraw Ekonomicznych i Społecznych ONZ wynika, że już 55 proc. ludzi na całym świecie mieszka na obszarach miejskich. W ciągu dekady wskaźnik ten ma wzrosnąć do prawie 70 proc., więc tempo wzrostu urbanizacji jest bardzo szybkie. Niezbędna jest więc dyskusja z udziałem ekspertów z całego świata mająca na celu wypracowanie uniwersalnych rozwiązań, które przyczynią się do zrównoważonego rozwoju miast.

    Jesteśmy pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, który organizuje to wydarzenie – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Puda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. organizacji World Urban Forum. – Bierzemy pod uwagę czerwiec 2022 roku.

    Wydarzenie odbywa się co dwa lata i przyciąga 20–30 tys. osób z całego świata, między innymi przedstawicieli rządów, regionów, miast, organizacji pozarządowych, a także organizacji oraz instytucji finansowych.

    Historia organizacji World Urban Forum sięga 2002 roku. Jego gospodarzem było wówczas kenijskie Nairobi. Gospodarzami Światowego Forum Miejskiego były kolejno Barcelona, Vancouver, Nankin, Rio de Janeiro, Neapol, Medellin oraz Kuala Lumpur. W tym roku wydarzenie odbyło się w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

    W lutym 2020 roku byliśmy na World Urban Forum w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i poprzeczka została zawieszona bardzo wysoko, a my chcemy ją podnieść, żeby następcy również musieli się postarać – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

    Jednym z powodów, dla których odbędzie się ono w Katowicach, jest transformacja tego regionu.

    Kiedyś nie był on kojarzony z zielenią, czystością czy nowoczesnością, ale przeszedł wielką transformację. Widzą to wszyscy, którzy mieszkają w Katowicach. Nie ma śladu po smutnych widokach, które mijaliśmy jeszcze kilkanaście lat temu, jadąc przez miasto. Obecnie jest to najnowocześniejsza aglomeracja. Nie mamy się czego wstydzić i chcemy to pokazać – mówi Grzegorz Puda.

    Jak podkreśla, taka impreza będzie dobrą okazją do wypromowania nie tylko Katowic i Górnego Śląska, ale także całej Polski. Budżet wydarzenia nie jest jeszcze sprecyzowany.

    – Na pewno będzie to znaczący wydatek, ale chcemy połączyć w tym czasie kilka wydarzeń, tak żeby koszty można było ograniczyć. Z drugiej strony to wydarzenie mocno nas wypromuje nie tylko w Europie, ale też na całym świecie. Promocją na zewnątrz zajmie się UN-Habitat. Na pewno będzie o nas głośno – mówi pełnomocnik rządu ds. organizacji World Urban Forum.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

    Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

    Prawo

    Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

    Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

    Firma

    Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

    Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.