Mówi: | Łukasz Dziekoński |
Funkcja: | członek zarządu Marguerite Fund z ramienia PKO Banku Polskiego |
Fundusz związany z PKO BP szuka kolejnych energetycznych inwestycji we współpracy z samorządami
– Partnerstwo publiczno-prywatne stwarza szansę realizacji wielu ciekawych inwestycji z zakresu energetyki – uważa Łukasz Dziekoński, członek zarządu Marguerite Fund z ramienia PKO Banku Polskiego. Fundusz zainwestował w spalarnię śmieci w Poznaniu i jest zainteresowany kolejnymi inwestycjami tego typu w Polsce. Stopa zwrotu może wynieść w tym przypadku ponad 10 proc. rocznie.
Według planów budowa spalarni w Poznaniu zacznie się jeszcze w tym roku, a całość zostanie oddana do użytku w 2015 roku. Fundusz, który zainwestował w to swoje pieniądze szuka możliwości udziału w kolejnych tego typu przedsięwzięciach.
– Polski rynek jest bardzo ciekawy, szczególnie z perspektywy spalarni śmieci. Widzimy jeszcze na rynku miejsce dla kilku takich instalacji i jesteśmy bardzo zainteresowani uczestniczeniem przyszłościowo w sektorze utylizacji śmieci w Polsce, w kolejnych podobnych transakcjach – mówi Agencji Informacyjne Newseria Łukasz Dziekoński, członek zarządu Marguerite Fund z ramienia PKO Banku Polskiego.
Fundusz wspólnie z firmą SITA zainwestuje w spalarnię w Poznaniu 792 mln zł. Będą zarządzać nią przez 22 lata. Po tym czasie inwestycja przejdzie na własność miasta.
– Stopy zwrotu na takich inwestycjach to jest zawsze nie mniej niż 10 proc. – mówi Dziekoński.
Spalarnia jest najnowocześniejsza i – jak zapewnia inwestor i władze miasta – jest bezpieczna dla środowiska
– Jest to generacja instalacji, których jest dosłownie kilka na świecie i spełnia najwyższe normy ekologiczne, szczególnie jeżeli chodzi o wydzielanie gazów cieplarnianych czy też innych substancji. Cechuje się też wysoką sprawnością – podkreśla Dziekoński.
Obiekt w Poznaniu to największa inwestycją publiczno-prywatna w Polsce. Ten rodzaj partnerstwa zakłada współpracę pomiędzy jednostkami administracji publicznej i samorządami a prywatnymi inwestorami. W jej ramach powstawać mogą nowe mieszkania, obiekty sportowe, szkoły, drogi czy też obiekty energetyczne.
– Jest to dobry okres, żeby inwestycje w ramach PPP powstawały, szczególnie w przypadku dość ograniczonych budżetów ze strony państwa czy też samorządów – tłumaczy Łukasz Dziekoński. – PPP pozwala samorządom realizować swoje cele publiczne przez inwestorów prywatnych.
Jego zdaniem, ta forma współpraca będzie zyskiwać na znaczeniu. Fundusz chce w ramach PPP realizować też inwestycje z innych branż.
– Bacznie obserwujemy inne rynki związane np. z OZE, inwestycjami w farmy wiatrowe i ogólnie szeroko pojęty biznes energii odnawialnej, ale także przyglądamy się temu, co dzieje się na rynku transportu – mówi Dziekoński.
Czytaj także
- 2025-07-02: Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.