Mówi: | Łukasz Dziekoński |
Funkcja: | członek zarządu Marguerite Fund z ramienia PKO Banku Polskiego |
Fundusz związany z PKO BP szuka kolejnych energetycznych inwestycji we współpracy z samorządami
– Partnerstwo publiczno-prywatne stwarza szansę realizacji wielu ciekawych inwestycji z zakresu energetyki – uważa Łukasz Dziekoński, członek zarządu Marguerite Fund z ramienia PKO Banku Polskiego. Fundusz zainwestował w spalarnię śmieci w Poznaniu i jest zainteresowany kolejnymi inwestycjami tego typu w Polsce. Stopa zwrotu może wynieść w tym przypadku ponad 10 proc. rocznie.
Według planów budowa spalarni w Poznaniu zacznie się jeszcze w tym roku, a całość zostanie oddana do użytku w 2015 roku. Fundusz, który zainwestował w to swoje pieniądze szuka możliwości udziału w kolejnych tego typu przedsięwzięciach.
– Polski rynek jest bardzo ciekawy, szczególnie z perspektywy spalarni śmieci. Widzimy jeszcze na rynku miejsce dla kilku takich instalacji i jesteśmy bardzo zainteresowani uczestniczeniem przyszłościowo w sektorze utylizacji śmieci w Polsce, w kolejnych podobnych transakcjach – mówi Agencji Informacyjne Newseria Łukasz Dziekoński, członek zarządu Marguerite Fund z ramienia PKO Banku Polskiego.
Fundusz wspólnie z firmą SITA zainwestuje w spalarnię w Poznaniu 792 mln zł. Będą zarządzać nią przez 22 lata. Po tym czasie inwestycja przejdzie na własność miasta.
– Stopy zwrotu na takich inwestycjach to jest zawsze nie mniej niż 10 proc. – mówi Dziekoński.
Spalarnia jest najnowocześniejsza i – jak zapewnia inwestor i władze miasta – jest bezpieczna dla środowiska
– Jest to generacja instalacji, których jest dosłownie kilka na świecie i spełnia najwyższe normy ekologiczne, szczególnie jeżeli chodzi o wydzielanie gazów cieplarnianych czy też innych substancji. Cechuje się też wysoką sprawnością – podkreśla Dziekoński.
Obiekt w Poznaniu to największa inwestycją publiczno-prywatna w Polsce. Ten rodzaj partnerstwa zakłada współpracę pomiędzy jednostkami administracji publicznej i samorządami a prywatnymi inwestorami. W jej ramach powstawać mogą nowe mieszkania, obiekty sportowe, szkoły, drogi czy też obiekty energetyczne.
– Jest to dobry okres, żeby inwestycje w ramach PPP powstawały, szczególnie w przypadku dość ograniczonych budżetów ze strony państwa czy też samorządów – tłumaczy Łukasz Dziekoński. – PPP pozwala samorządom realizować swoje cele publiczne przez inwestorów prywatnych.
Jego zdaniem, ta forma współpraca będzie zyskiwać na znaczeniu. Fundusz chce w ramach PPP realizować też inwestycje z innych branż.
– Bacznie obserwujemy inne rynki związane np. z OZE, inwestycjami w farmy wiatrowe i ogólnie szeroko pojęty biznes energii odnawialnej, ale także przyglądamy się temu, co dzieje się na rynku transportu – mówi Dziekoński.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-05-09: Wokół utylizacji odpadów medycznych narosło wiele mitów. Nowoczesne instalacje pozwalają wykorzystać ten proces do produkcji ciepła i energii
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-05-05: Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.