Mówi: | Radosław Krawczykowski |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego |
Firma: | Wielkopolski Urząd Marszałkowski |
Wielkopolska chce przyciągać inwestorów rewitalizujących miasta. Zachętą mają być m.in. unijne pożyczki
Wielkopolska chce przyciągać inwestorów chętnych do odnawiania starych budynków. Oprócz korzyści komercyjnych, mieliby zadbać też o wartość społeczną projektów. Nie muszą to być inwestycje bardzo duże, bo nawet kilkanaście miejsc pracy stworzonych przez prywatnego przedsiębiorcę to korzyść dla regionu. Samorząd natomiast zamierza inwestować bardziej w infrastrukturę drogową i kolejową oraz służbę zdrowia.
‒ Potrzebujemy takich inwestorów, którzy oprócz typowo komercyjnego projektu, generują dodatkowy element społeczny. Mamy przykłady takich projektów, chociażby przerobienie starych hal fabrycznych na biurowiec, a wokół którego powstaje park, zarządzany później miasto – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Radosław Krawczykowski, dyrektor Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego w Wielkopolskim Urzędzie Marszałkowskim.
Krawczykowski podkreśla, że do najpilniejszych zadań inwestycyjnych samorządu należą inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową, a także w służbę zdrowia. Dlatego tak ważni dla województwa są inwestorzy prywatni. Nie muszą to być nawet bardzo duże inwestycje. Ważna jest jednak ich rola w przestrzeni miejskiej.
Dyrektor departamentu w wielkopolskim UM podkreśla, że przykładem bardzo atrakcyjnych z punktu widzenia miasta inwestycji jest tworzenie inkubatorów przedsiębiorczości.
‒ W tym inkubatorze przedsiębiorczości mogą się ulokować nowe firmy, które w normalnych, realnych stawkach rynkowych nie byłyby w stanie funkcjonować gdzie indziej. Jest to wartość dodana. Jeśli nawet tych miejsc pracy dodatkowo powstaje kilkanaście czy kilkadziesiąt, to warto te środki inwestować – przekonuje Krawczykowski. Dodaje: ‒ To nie zawsze muszą być miejsca pracy generowane bezpośrednio.
Dużą rolę w przyciąganiu inwestorów ma dostępność preferencyjnych pożyczek z unijnej inicjatywy JESSICA. By się o nie ubiegać, przedsiębiorcy muszą jednak zrealizować aspekt społeczny inwestycji, na przykład poprzez stworzenie nowej przestrzeni miejskiej lub rewitalizację budynków. Krawczykowski przyznaje, że te środki zwrotne są obarczone dodatkowymi wymogami i nie każdy inwestor może na nie liczyć, dla wielu to jednak bardzo atrakcyjna zachęta. Dodaje, że pożyczki JESSICA udzielane przez BGK są bardzo skuteczne, niezbędne jest tylko szersze rozpropagowanie tego typu finansowania.
‒ Nie każdy projekt, który zgłasza się o dofinansowanie do Banku Gospodarstwa Krajowego, otrzymuje je, bo nie każdy projekt jest w stanie spełnić nasze założenia. Ale taka selekcja projektów pozwala na to, żeby wybierać te najlepsze, oraz te, które generują określone miejsca pracy – przekonuje Krawczykowski.
Czytaj także
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-03-10: Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.