Newsy

W zeszłym roku Polacy zaciągnęli kredyty na kwotę 38 mld zł. To o 6 proc. mniej niż w poprzednim roku

2014-02-11  |  06:20

38 mld zł wyniosła w ubiegłym roku sprzedaż kredytów hipotecznych, czyli 6 proc. mniej niż w 2012 roku – wynika z danych Biura Informacji Kredytowej. W ostatnich kwartałach rynek wyraźnie się ożywił, chociaż tylko w niektórych miastach. Duży wzrost odnotowały m.in. Gorzów Wielkopolski i Szczecin.

 – W całym roku 2013 sprzedaż kredytów mieszkaniowych wyniosła 38 mld zł. To o 6 proc. mniej niż w 2012 roku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej. – Jednak w III kwartale 2013 r. sprzedaż była o 2 proc. wyższa rok do roku, a w IV kwartale już o 13 proc. większa.

Z danych BIK wynika, że rynek kredytów hipotecznych kształtował się różnie na lokalnych rynkach. Np. w Gdańsku i Bydgoszczy sprzedaż spadła o 10 proc. Za to znaczące wzrosty odnotował Gorzów Wielkopolski (25 proc.) i Szczecin (13 proc.).

 – Spadek nastąpił też w Warszawie, która generuje ok. 10 proc. wszystkich kredytów mieszkaniowych sprzedawanych w Polsce – zauważa prezes BIK. – W stolicy sprzedaż kredytów w III kwartale 2013 r. spadła o 3 proc. w stosunku do poprzedniego roku, ale to i tak jest bardzo duży postęp, bo rok temu ten spadek wyniósł 40 proc.

Większość Polaków spłaca solidnie

90 proc. posiadanych przez BIK informacji o spłatach kredytów przez Polaków jest pozytywna.

 – Przechowujemy u nas ponad 116 mln informacji dotyczących 22 mln Polaków. Część z nich jest historyczna, a część dotyczy aktualnie spłacanych kredytów – mówi Cholewa. – Większość z nich jest pozytywna, co znaczy, że Polacy dobrze spłacają kredyty.

BIK posiada także dane na temat przedsiębiorców, którzy zaciągnęli kredyty. W bazie jest ponad 350 tys. informacji i z szacunków biura wynika, że jest to ok. 50-60 proc. wszystkich przedsiębiorców, którzy spłacają kredyty. W Grupie BIK działa także Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, przechowujące informacje związane z płatnościami za usługi telekomunikacyjne, energetyczne i czynszowe. W tej bazie jest obecnie ponad 1,5 mln informacji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie

60 proc. polskich rolników ocenia, że zmiany klimatu mają już duży wpływ na kondycję sektora. 75 proc. z nich obawia się skutków suszy i innych ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak huraganowe wiatry, grad czy nawalne deszcze. Co trzeci ocenia, że zmiany klimatu są obecnie dużym zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego – wynika z raportu opublikowanego w ubiegłym roku przez Instytut Spraw Publicznych. Eksperci wskazują, że adaptacja do zmian klimatycznych jest niezbędna, żeby utrzymać zarówno rentowność gospodarstw rolnych, jak i ciągłość produkcji żywności. Rolników w coraz większym stopniu wspierają w tym nowe technologie.

Transport

Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje

W ubiegłym roku sumaryczny popyt na paliwa płynne w Polsce zwiększył się o 6 proc., przy czym popyt na główne paliwa transportowe – benzyny, olej napędowy i gaz LPG – wzrósł o 7 proc. Przełożyło się to na rekordowe wpływy, które branża wpłaciła do budżetu państwa. Daniny od sprzedaży paliw wyniosły w ub.r. łącznie ponad 93 mld zł – wynika z podsumowania POPiHN. Krajową konsumpcję paliw wspomagała w ubiegłym roku m.in. turystyka paliwowa i znaczna liczba samochodów na ukraińskich tablicach rejestracyjnych poruszających się po polskich drogach. Ten rok, w opinii ekspertów, może się okazać jeszcze lepszy. Zapotrzebowanie na paliwa będą napędzać nowe inwestycje rozpoczynane dzięki środkom z UE.

Handel

Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze

Notowany na GPW producent makaronów i dań gotowych ma za sobą bardzo udany rok i szykuje się na kolejne inwestycje. Grupa zamierza intensywnie się rozwijać w segmencie dań gotowych, w którym dostrzega duży potencjał, i ma ambicję, żeby pozostać liderem tego rynku. Pod koniec tego roku planuje poszerzyć swoje portfolio w tym obszarze. Nie wyklucza także przejęcia firmy z segmentu dań gotowych, bo organiczny rozwój spółki, zgodnie ze strategią, ma być wspierany przez akwizycje na rynku spożywczym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.