Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
– Jako firma z ponad 30-letnią historią w Polsce zależy nam, by nasz wpływ był mierzony nie tylko sumą produktów na półkach, ale także realnym wkładem w polską gospodarkę i społeczności lokalne – mówi w komentarzu dla agencji Newseria Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Public Affairs oraz zrównoważonego rozwoju w Nestlé Polska. – Raport przygotowany przez PwC pozwala nie tylko ująć to w liczbach, ale też przedstawić wielowymiarowość tego wpływu – zarówno jako dużego pracodawcy i inwestora, jak również jako partnera dla kilku tysięcy firm. Raport pozwala lepiej zrozumieć, jak nasza obecność przekłada się na rozwój innowacji, praktyk zrównoważonego rozwoju i całego sektora rolno-spożywczego.
Po 32 latach portfolio Nestlé w Polsce obejmuje dziś 70 marek i 1600 produktów, z których znacząca część jest wytwarzana w siedmiu fabrykach znajdujących się w Kargowej, Kaliszu, Rzeszowie, Nałęczowie, Nowej Wsi Wrocławskiej, Toruniu i Lubiczu. Nestlé w Polsce to także sześć centrów badawczo-rozwojowych oraz Biuro Główne w Warszawie.
– W tych lokalizacjach jesteśmy istotnym pracodawcą i partnerem dla dostawców. Współpracujemy z ponad 2500 firmami w Polsce, stymulując rozwój sektora rolnego, logistycznego, handlowego i usługowego. Wspieramy też lokalnych rolników we wdrażaniu praktyk rolnictwa regeneratywnego. Programy takie jak LENs czy Thunder obejmują m.in. dostawców pszenicy dla dywizji Nestlé Purina i Cereal Partners Poland, a także owoców i warzyw do produktów Gerbera – mówi Tomasz Korytkowski
Według raportu PwC w 2023 roku działalność Nestlé w Polsce przełożyła się na 20,1 mld zł wartości dodanej, co stanowiło 0,6 proc. polskiego PKB. Ten wpływ rozpatrywany jest na trzech głównych poziomach: bezpośrednim, pośrednim i indukowanym, czyli wynikającym z wydatków gospodarstw domowych związanych z działalnością Nestlé.
– Podsumowując, łącznie nasza działalność wspiera utrzymywanie ponad 45 tys. miejsc pracy w całym kraju, a budżet państwa został zasilony kwotą 1,7 mld zł – mówi przedstawiciel Nestlé.
Dane o zatrudnieniu świadczą o tym, że na każdego zatrudnionego bezpośrednio w Nestlé w Polsce przypada sześć dodatkowych miejsc pracy utrzymywanych w gospodarce. Ze względu na różnorodne portfolio produktów i dużą skalę działalności spółka zarządza złożonym łańcuchem wartości w wielu obszarach. Należą do niego m.in. sieci handlowe, drogerie, fabryki czy firmy badające standardy jakości żywności. Sektorami, na które Nestlé w Polsce ma najsilniejszy wpływ ekonomiczny, są produkcja, handel detaliczny i rolnictwo. Około 60 proc. miejsc pracy, których utrzymanie wspiera spółka, przypada na sektor produkcji rolnej.
Polska jest dla Nestlé ważnym centrum produkcyjnym, eksportowym oraz badawczo-rozwojowym.
– Planujemy dalszy rozwój naszych zakładów i inwestycje w innowacyjne technologie, które wspierają zarówno efektywność operacyjną, jak i realizację celów zrównoważonego rozwoju. Wszystkie nasze fabryki korzystają już w 100 proc. z energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Konsekwentnie inwestujemy też w rozwój eksportu – obecnie 44 proc. naszej produkcji w Polsce trafia na rynki zagraniczne, choć warto zaznaczyć, że ponad połowa produkcji firmy jest przeznaczona na krajowy rynek – dodaje Tomasz Korytkowski.
W ramach zrównoważonego rozwoju w obszarze środowiskowym spółka realizuje strategię osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. W ubiegłym roku osiągnęła cel zakładany na koniec 2025 roku, redukując emisję gazów cieplarnianych o ponad 20 proc. względem poziomu z 2018.
– Nasze zaangażowanie ma także wymiar społeczny. Prowadzimy programy edukacyjne i promujące prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym „Lekkoatletyka dla każdego!” i „Nestlé FamilyNes” – wymienia dyrektor w Nestlé Polska. – Poprzez program Nestlé needs YOUth wspieramy studentów i młodych specjalistów, zapewniając im dostęp do staży, szkoleń i mentoringu. Naszym celem jest inwestowanie w rozwój, budowanie regeneratywnych systemów żywnościowych na dużą skalę oraz wspieranie innowacji – między innymi poprzez programy takie jak #NestleDlaNauki.
Nestlé w Polsce aktywnie angażuje się w działania charytatywne. Tylko w ostatnich latach przekazało organizacjom pomocowym, wśród których są między innymi Caritas Polska, Federacja Polskich Banków Żywności czy Polski Czerwony Krzyż, produkty o łącznej wartości ponad 50 mln zł. Podczas pandemii COVID-19 spółki Nestlé wsparły także personel medyczny produktami o wartości 9,5 mln zł.
Czytaj także
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-28: Budowa morskich farm wiatrowych w Polsce szansą na kilkadziesiąt tysięcy nowych miejsc pracy. Wciąż brakuje jednak wykwalifikowanych pracowników
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.