Newsy

Poprawia się jakość tego, co jemy. Coraz trudniej jednak z dostępem do żywności

2013-07-25  |  06:35

Polska jest na 27. miejscu w Światowym Indeksie Bezpieczeństwa Żywności. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zanotowaliśmy spadek o jedną pozycje. W porównaniu do wyników z ubiegłego roku gorzej jest z dostępnością do żywności i osiągalnością cenową. Poprawiły się za to bezpieczeństwo i jakość tego, co na co dzień spożywamy.  

Polska znalazła się na 27. miejscu tegorocznego rankingu 107 państw z całego świata, ze wskaźnikiem na poziomie 69,9 punktów. To o ponad 2 punkty mniej niż przed rokiem, kiedy byliśmy sklasyfikowani na 24. miejscu. De facto Polska spadła jednak o jedną pozycję do rankingu dołączyły bowiem dwa kraje, Irlandia i Singapur, które znalazły się wyżej od nas. Jesteśmy za to znacznie powyżej średniej światowej – 53,5 pkt, udało nam się również wyprzedzić wschodnich sąsiadów.

Niższy wskaźnik dostępu do żywności to m.in. efekt stanu infrastruktury drogowej w kraju.

 – Na 100 możliwych punktów, tak w roku ubiegłym, jak i w tym roku Polska zdobyła tylko 25 punktów, co jest wskaźnikiem poniżej średniej światowej – mówi Piotr Gil, dyrektor generalny koncernu DuPont Polska, na którego zlecenie firma badawcza Economist Intelligence Unit przygotowała ranking. – Jednym z czynników, który również jest bardzo nisko notowany, bo tylko na poziomie 12,5 pkt na 100 pkt możliwych, to są wydatki na badania i rozwój w sektorze rolniczym. To również wiąże się z dostępnością do produktów.

Znacząco zwiększyła się za to nasza ocena jakości i bezpieczeństwo żywności. Zdaniem osób, które przeprowadzały badanie, produkty, które pojawiają się dzisiaj na sklepowych półkach są znacznie wyższej jakości niż przed rokiem.

Światowy Indeks Bezpieczeństwa Żywności ma zobrazować sytuację żywnościową na świecie.

 – Ideą wskaźnika jest określeni jednej cyfry, pozwalającej na określenie sytuacji bezpieczeństwa żywnościowego. Do 2012 roku takiego wskaźnika nie było – mówi dyrektor generalny DuPont. – Daje to rządom poszczególnych krajów i organizacjom międzynarodowym możliwość lepszego zorientowania się, w których krajach, w których regionach świata powinny być podjęte bardziej intensywne działania na rzecz poprawienia bezpieczeństwa żywnościowego.

Trzy pierwsze miejsca w tegorocznym w Światowym Indeksie Bezpieczeństwa Żywności zajmują Stany Zjednoczone, Norwegia i Francja. Na końcu zestawienia znajdują się Togo, Czad i Kongo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

Ochrona środowiska

Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

Transport

Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.