Mówi: | Olgierd Dziekoński |
Funkcja: | Sekretarz Stanu |
Firma: | Kancelaria Prezydenta RP |
Prezydent honorowym patronem Roku Spółdzielczości w Polsce
Rok 2012 Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła Międzynarodowym Rokiem Spółdzielczości. Celem obchodów jest promowanie spółdzielni jako alternatywnych form przedsiębiorczości. To również dobra okazja, by podkreślić ich znaczenie dla gospodarek narodowych.
Obchody Międzynarodowego Roku Spółdzielczości objął honorowym patronatem Bronisław Komorowski. Prezydent podkreśla potrzebę podnoszenia świadomości Polaków na temat spółdzielczej formy gospodarowania.
- Będzie to rok dyskusji o tym, jak modyfikować ustawodawstwo, żeby ono było przychylne. Ale z drugiej strony chcemy również prowadzić pozytywną reklamę funkcjonowania spółdzielczości jako pewnej alternatywy działalności gospodarczej - mówi minister w Kancelarii Prezydenta Olgierd Dziekoński.
Przedsiębiorstwa spółdzielcze są związkiem osób, a nie kapitału. Ostatnie lata pokazały, że ta forma działalności gospodarczej jest wyjątkowo odporna na kryzys.
Na całym świecie działa ok. 1 mld spółdzielców. W Polsce jest ich ok. 8 milionów, głównie są to spółdzielnie rolnicze i bankowe. Łącznie wypracowują one 1 proc. polskiego PKB. Jak podkreśla Olgierd Dziekoński, w tej dziedzinie mamy jeszcze dużo do nadrobienia. Średnia europejska wynosi bowiem 6 proc.
Jednakże obok wymiaru gospodarczego spółdzielczość ma również wymiar społeczny.
- W spółdzielniach, które zatrudniają niewiele ponad 2,5 proc. wszystkich zatrudnionych w Polsce, jest o wiele większy odsetek osób niepełnosprawnych – stanowią ponad 13 proc. zatrudnionych. W normalnych firmach – to ok. 4 proc. - przypomina Olgierd Dziekoński.
Hasło Międzynarodowego Roku Spółdzielczości brzmi: "Spółdzielnie budują lepszy świat". ONZ podkreśla szczególną rolę spółdzielni w tworzeniu nowych miejsc pracy, redukcji biedy i walce z wykluczeniem społecznym. Dlatego zachęca poszczególne kraje do wdrażania regulacji przyjaznych tej formie przedsiębiorczości.
Informacja dla dziennikarzy:
Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.
Czytaj także
- 2024-03-15: Powrót Trumpa do władzy może oznaczać kłopoty dla wszelkich sojuszy USA. Winne jest jego transakcyjne myślenie
- 2024-03-05: Kluczowy moment dla prawyborów prezydenckich w USA. O poparciu decydują kwestie gospodarcze i głosy mniejszości
- 2023-11-15: Od 15 listopada ważne zmiany w prawie spadkowym. Większość rozwiązań jest korzystna dla spadkobierców i wzmacnia ochronę ich interesów
- 2023-11-29: Polacy nie mają w zwyczaju sporządzać testamentów. Co piąty uważa, że ma jeszcze czas na taką decyzję
- 2021-07-27: Firmy będą musiały wdrożyć u siebie system zgłaszania nieprawidłowości. Termin się zbliża, a odpowiednich regulacji brak
- 2021-06-16: Szykują się duże zmiany w ochronie osób zgłaszających nieprawidłowości w miejscu pracy. W grudniu zaczną obowiązywać nowe przepisy
- 2020-12-10: Dwie trzecie właścicieli spółek komandytowych rozważa zmianę formy działalności. To efekt wprowadzanego w przyszłym roku opodatkowania CIT
- 2020-11-02: CIT dla spółek komandytowych od 2021 roku. Ze względu na wyższe obciążenie podatkowe takie spółki mogą zacząć znikać z rynku
- 2020-10-05: Za kilka miesięcy po poradę zdrowotną będzie można się udać do apteki. Przyniesie to znaczące oszczędności w ochronie zdrowia
- 2020-10-15: Po wyroku TSUE wciąż przybywa procesów frankowych. Zdecydowaną większość spraw w sądach wygrywają frankowicze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.