Mówi: | Emiliano Castagna, wiceprezes, Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny |
Włochy liderem certyfikacji żywności. Sprzedaż takich produktów sięga 20 mld euro
Kuchnia włoska – już nie tylko pizza i makarony – coraz częściej gości na polskich stołach, a konsumenci w sklepach szukają tradycyjnych włoskich wyrobów. Ze względu na dużą popularność ta grupa produktów należy do najczęściej podrabianych na świecie. Oryginalne produkty można odróżnić dzięki unijnym certyfikatom, które potwierdzają ich recepturę i pochodzenie. Włochy przywiązują do tego dużą wagę – zajmują pierwsze miejsce pod względem liczby takich certyfikowanych wyrobów, na rynku jest ich obecnie 1065. Projekt Enjoy European Quality Food ma promować takie produkty na pięciu europejskich rynkach, również w Polsce.
– Sprzedaż włoskich produktów certyfikowanych rośnie. W 2022 roku wzrosła o 15 proc. r/r i sięgnęła prawie 20 mld euro obrotów. To pokazuje, że Włosi – i nie tylko, bo podobnie jest też na całym świecie – rozumieją jakość i kupują coraz więcej tych produktów sygnowanych certyfikatem – mówi agencji Newseria Biznes Emiliano Castagna, wiceprezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej (CCIIP).
Włoska kuchnia jest ulubioną kuchnią Polaków, tuż po rodzimej – pokazało badanie przeprowadzone w ubiegłym roku przez PBS na zlecenie North Coast. Coraz większą popularnością wśród polskich konsumentów cieszą się również jakościowe, tradycyjnie włoskie produkty, takie jak sery – parmezan, mozzarella, provolone czy gorgonzola, oliwy, octy balsamiczne, bazyliowe pesto, włoskie wędliny, w tym słynna prosciutto di Parma, czyli szynka parmeńska, włoskie wina, z musującym prosecco na czele, a nawet dotąd mniej znane i droższe produkty, jak np. trufle.
Nie każde włoskie wino musujące jest jednak produkowane z zachowaniem tradycyjnych metod wytwarzania, nie każda oliwa extra vergine jest wytwarzana z najlepszej jakości oliwek i nie każdy Parmigiano Reggiano leżakował przez wiele miesięcy, zgodnie z oryginalną recepturą. Na sklepowych półkach jest wiele produktów, które tylko udają włoskie, nawiązując do nich nazwą bądź opakowaniem. To powód, dla którego już w 2019 roku wystartował projekt Enjoy European Quality Food, współfinansowany ze środków unijnych. Jego celem jest zwiększenie świadomości na temat certyfikowanych produktów na pięciu rynkach w Europie: we Włoszech, w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Polsce. Na krajowym rynku nadzoruje go Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa.
Zjawisko podrabiania produktów z Włoch zyskało nawet swoją nazwę – „italian sounding” – i przysparza wielu problemów włoskim producentom.
– Konsument często woli kupić tańszy produkt, mimo że nie wiadomo do końca, co tam jest w środku. Dlatego te fałszywe produkty powodują oczywiście straty ekonomiczne dla oryginalnych producentów, którzy zainwestowali w jakościową produkcję – mówi Emiliano Castagna.
Wiceprezes CCIIP wskazuje, że zjawisko „italian sounding” występuje też na polskim rynku, choć jego skala i tak znacznie zmniejszyła się w ostatnich latach.
– W Polsce nie ma już tak wielu produktów, które udają włoskie, ale są po prostu fałszywe. Ten fenomen „italian sounding” jest bardziej obecny w innych krajach, w Polsce przez ostatnie 10–20 lat nie ma tak dużego problemu – mówi Emiliano Castagna.
Tradycyjne, wysokojakościowe produkty z Włoch łatwo bowiem odróżnić na sklepowej półce dzięki unijnym certyfikatom, które potwierdzają ich oryginalność i pochodzenie. Trzy najważniejsze to: ChNP – Chroniona Nazwa Pochodzenia, ChOG – Chronione Oznaczenie Geograficzne oraz certyfikat GTS – Gwarantowane Tradycyjne Specjalności.
– Gwarantowana Tradycyjna Specjalność to certyfikat, który potwierdza, że produkt jest od lat produkowany w ten sam, konkretny sposób. Chronione Oznaczenie Geograficzne oznacza, że produkt i wszystkie surowce potrzebne do jego wytworzenia pochodzą z określonego regionu. Z kolei Chroniona Nazwa Pochodzenia oznacza, że ten region jest na tyle charakterystyczny, że wpływa na finalne cechy produktu. I to właśnie dzięki tej wyjątkowości regionu pochodzenia produkt dostaje takie unijne oznaczenie – tłumaczy Grzegorz Łapanowski, kucharz i ekspert kulinarny.
Jak wskazuje, unijne certyfikaty dają konsumentowi pewność, że produkt, po który sięga, jest najwyższej jakości i powstał zgodnie z oryginalną, tradycyjną recepturą, a jego producent musiał spełnić określone wymogi, aby go uzyskać.
– Na olbrzymim globalnym rynku ciężko jest mieć stuprocentową gwarancję, że np. szynka parmeńska jest naprawdę tym, czym powinna być. Certyfikaty pozwalają zweryfikować, czy dany produkt powstaje zgodnie z tradycją – mówi Grzegorz Łapanowski.
Co ciekawe, Włochy zajmują obecnie pierwsze miejsce pod względem liczby certyfikowanych wyrobów rolno-spożywczych. Włoskich produktów oznaczonych unijnymi certyfikatami jest obecnie 1065.
– Projekt Enjoy European Quality Food ma na celu promować włoskie produkty certyfikowane. Pokazujemy, jak można je wykorzystać, nawet niekoniecznie tak jak we Włoszech, stosując np. połączenia fusion między włoskimi produktami i polską kuchnią. Pokazuje to, że jakościowe produkty pasują w zasadzie do wszystkich kuchni regionalnych, a efekt jest gwarantowany – mówi Emiliano Castagna.
Projekt Enjoy European Quality Food promuje sześć wyjątkowych europejskich produktów z oznaczeniem gwarancji pochodzenia: to wina Asti DOCG, Conegliano Valdobbiadene Prosecco Superiore DOCG, Vino Nobile di Montepulciano DOCG, sery Provolone Valpadana DOP, Mozzarella STG oraz Olio Extravergine d’Oliva Toscano IGP.
Czytaj także
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-23: Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.