Newsy

Rośnie konsumpcja. Gospodarka powoli wychodzi z dołka

2013-08-08  |  06:50
Mówi:dr Bohdan Wyżnikiewicz
Funkcja:wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową
  • MP4
  • Polacy kupują coraz więcej. To zasługa większej siły nabywczej, do której przyczynia się rekordowo niska inflacja. Poprawa nastrojów konsumentów nadeszła w odpowiednim momencie, bo pomoże wzrostowi gospodarczemu – uważa dr Bohdan Wyżnikiewicz, wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Z szacunków Instytutu wynika, że do końca roku popyt krajowy będzie rósł, co pozwoli na stopniowe wychodzenie polskiej gospodarki z dołka.

    Według ostatnich danych Eurostatu, obroty w polskim handlu detalicznym wzrosły w czerwcu o 5,5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.  

     – Ta poprawa nastrojów konsumentów musiała nadejść wcześniej czy później. Dobrze, że to się teraz wydarzyło. Myślę, że konsumenci pomogą wzrostowi gospodarczemu zwiększając swoje wydatki, ale pamiętajmy cały czas, że nie będzie spektakularnych zwyżek – zastrzega w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Wyżnikiewicz. – Będzie to raczej powolne wychodzenie z dołka.

    Zdaniem wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wkład popytu krajowego we wzrost gospodarczy będzie teraz coraz wyraźniejszy. Odwrotnie niż w poprzednim kwartale, kiedy to popyt wewnętrzny malał i miał negatywny wpływ na wartość naszego PKB.

     – Teraz następuje poprawa, miejmy nadzieję, że do końca roku będziemy mieli taką sytuację, na to zresztą wskazują nasze prognozy – zaznacza ekonomista.

    Sprzyja temu rekordowo niska inflacja. W czerwcu spadła ona do poziomu 0,2 proc., co sprawia, że nasza siła nabywcza się zwiększa. Zakupom sprzyjają też niskie ceny kredytów. Rynek kredytowy pobudzają przede wszystkim rekordowo niskie stopy procentowe (główna stopa procentowa NBP wynosi 2,5 proc.).

     – To od razu poprawia samopoczucie zarabiających pieniądze, bo ich siła nabywcza utrzymuje się lub zwiększa w porównaniu z tym, co było przed rokiem, a poza tym daje przedsiębiorcom możliwość zaciągania kredytów na lepszych warunkach – mówi dr Bohdan Wyżnikiewicz.

    Negatywny wpływ niskiej inflacji odczuwa przede wszystkim budżet. Jednak, zdaniem Wyżnikiewicza, taki poziom to chwilowe zjawisko, którego nie uda się utrzymać przez dłuższy czas. NBP powinien dbać o to, by nie przekraczał on celu inflacyjnego, czyli 2,5 proc. (+/- 1 proc.). 

    Atrakcyjne warunki kredytowania powinny skłonić przedsiębiorców do zwiększenia inwestycji. Dziś ekonomistów martwią niskie nakłady na inwestycje i środki trwałe.

     – Stopa inwestycji, czyli relacja nakładów inwestycyjnych do PKB w Polsce jest niska i obniża się, co jest bardzo niedobrym sygnałem w perspektywie długookresowej – mówi Wyżnikiewicz. – Tym razem jeszcze dodatkowo nakłada się na to obniżanie poziomu i udziału inwestycji publicznych.

    Jak podkreśla, nawet jeśli przedsiębiorcy nie nabiorą wkrótce przekonania, że muszą inwestować, wcześniej czy później zostaną do tego zmuszeni.

     – Przecież trzeba odnawiać majątek produkcyjny, który się zużywa, trzeba dbać o poprawę jakości wyrobów. Trzeba też sprostać konkurencji zagranicznej, która jednak ma wyższe stopy inwestowania – wymienia ekonomista.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.