Newsy

Rośnie liczba skarg podróżnych na przewoźników i biura podróży. Najwięcej dotyczy linii lotniczych

2014-06-27  |  06:05
Wszystkie newsy

W ubiegłym roku do europejskich centrów konsumenckich w całej Unii Europejskiej wpłynęło 80 tys. różnych spraw, co oznacza wzrost o 11 procent w porównaniu z 2012 rokiem. W tej puli skarg było ponad 32 tys. – ich liczba wzrosła o ponad 9 procent. Najwięcej, bo blisko 1/3 zażaleń, dotyczyła transportu, przede wszystkim lotniczego. W Polsce odnotowano 3 tys. spraw (w tym mniej więcej po połowie skarg i pytań). Dziś rusza czwarta edycja Dnia Podróżującego Konsumenta, organizowanego na początku sezonu urlopowego przez Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).

Jak podkreślają eksperci, dobre przygotowanie się do wyjazdu może pomóc w uniknięciu części kłopotów.

Przy rezerwacji hotelu przez internet należy zebrać możliwie jak najwięcej informacji na jego temat – o dokładnej lokalizacji i standaryzacji, która może się różnić w zależności od kraju. Dobrym źródłem informacji są fora internetowe i media społecznościowe. Decyzja nie powinna być pochopna – przy odwołaniu rezerwacji pokoju hotelowego, wycieczki czy biletów lotniczych organizator może zażądać zapłaty odstępnego. W potwierdzeniu rezerwacji powinny znajdować się informacje odnośnie warunków zakwaterowania w hotelu czy jego lokalizacji, dlatego warto zabrać ze sobą wydrukowane dokumenty.

Należy sprawdzić też zasady i zakres wykupionego ubezpieczenia.

– Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego ważna jest na terenie całej Unii Europejskiej, warto o nią zadbać, bo pomoże, jeśli wystąpią jakieś podstawowe problemy zdrowotne. Natomiast w zależności od kierunku i programu wyjazdu warto jest się dodatkowo ubezpieczyć. I co najważniejsze zapoznajmy się z warunkami ubezpieczenia, abyśmy wiedzieli, co i na jakich zasadach ubezpieczenie obejmuje – mówi agencji Newseria Biznes Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Warto także zadbać o odpowiednie oznaczenie bagażu, które może pomóc w jego odnalezieniu w przypadku zaginięcia. Przede wszystkim zdjąć stare oznaczenia, które mogą wprowadzić błąd. Serdyńska zaznacza, że warto umieścić w kieszeni bagażu informacje personalne właściciela.

– Przy zaginięciu walizki mogą nam być zadawane pytania: czy ma kółka, czy jest noszona, czy wożona, jakiego koloru, czy ma usztywnienie, z jakiego jest materiału. To są pytania, które mogą nas zaskoczyć, dlatego warto się nad tym chwilę zastanowić – mówi ekspertka.

Przy uszkodzeniu bagażu lub w sytuacji, w której nie pojawia się on na taśmie, należy zgłosić ten fakt w punkcie zaginionego bagażu lub u przedstawiciela linii lotniczych. Seredyńska podkreśla, by nie wychodzić z lotniska, dopóki nie uzyska się potwierdzenia zgłoszenia, czy to w formie wydruku, czy innego dokumentu.

– W przypadku uszkodzonego bagażu mamy siedem dni na złożenie reklamacji pisemnej. Jeśli bagaż jest opóźniony, reklamację można złożyć, jeśli upłynęło 21 dni od momentu odbioru bagażu. Po 28 dniach bagaż może zostać uznany za zaginiony i wówczas reklamacja powinna być niezwłoczna – wyjaśnia ekspertka.

Za zniszczenie czy zagubienie bagażu linie powinny wypłacić odszkodowanie, maksymalnie do 5 tys. zł. Wycena zawartości odbywa się na podstawie paragonów i wszelkich rachunków za rzeczy – jeśli ich zabraknie, zadecyduje waga bagażu.

– Szkodą są nie tylko zniszczone i utracone walizki, lecz także wydatki na rzeczy pierwszej potrzeby – kosmetyki, ubrania, które pasażer musiał ponieść ze względu na opóźnienie bagażu. W takim przypadku można domagać się zwrotu kosztów – tłumaczy Seredyńska.

Jak wynika ze statystyk ECK, wzrasta liczba skarg związanych z wypożyczeniem samochodów. Dlatego, jak radzi ekspertka, należy sprawdzić, czy auto objęte jest pełnym ubezpieczeniem – niekiedy zdarza się, że polisa nie obejmuje niektórych części samochodu. Trzeba też sprawdzić stan wypożyczonego pojazdu, np. czy na karoserii i szybach nie ma zadrapań.

– Dobrze jest mieć potwierdzenie stanu samochodu na piśmie przy jego odbieraniu i oddawaniu. Tak, żeby później się nie okazało, że z naszej karty kredytowej są ściągane określone kwoty, bo nie zostały spełnione warunki albo na przykład oddaliśmy pojazd ze zbitą szybą, co tak naprawdę nie miało miejsca – podsumowuje Elżbieta Seredyńska.

Dzień Podróżującego Konsumenta jest organizowany po raz czwarty – w punktach na Dworcu Centralnym w Warszawie oraz na lotnisku w Modlinie można poradzić się ekspertów i dokładnie poznać swoje prawa.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Finanse

Warszawska giełda przyciąga coraz więcej funduszy ETF. Zainteresowanie inwestorów również rośnie

Inwestorzy coraz chętniej skłaniają się ku pasywnemu inwestowaniu, które naśladuje np. ruch indeksów giełdowych. Jego zaletą są m.in. niższe opłaty za zarządzanie i większa dywersyfikacja portfela przy mniejszej liczbie transakcji. To powoduje rosnącą popularność funduszy ETF, które służą właśnie takiemu inwestowaniu. W ubiegłym roku wartość aktywów zgromadzonych w instrumentach tego typu przekroczyła 10 bln dol. – podaje GPW za ETFGI. W Polsce ten rynek wciąż jest niewielki, ale coraz prężniej się rozwija. Na warszawskim parkiecie notowanych jest już 11 funduszy ETF opartych na różnych instrumentach bazowych.

Prawo

Ponad 1,7 tys. e-rezydentów z Polski założyło w Estonii 450 firm. Na taki krok decyduje się coraz więcej przedsiębiorców

Przybywa polskich firm, które planują przeniesienie działalności do Estonii. To kraj, który ze względu na przejrzysty system podatkowy czy niskie koszty prowadzenia działalności coraz częściej staje się pierwszym wyborem. Często decyduje o tym także potencjał tego rynku jako bramy do Skandynawii. Inna zaleta to łatwość założenia firmy w Estonii. Najprostszą metodą na przeniesienie działalności jest uzyskanie e-rezydencji. Z tego rozwiązania chętnie korzystają również Polacy, którzy założyli w Estonii już 450 firm.

Firma

Pandemia ujawniła w firmach luki kompetencyjne. Menedżerowie muszą na nowo uczyć się zarządzania zdalnymi zespołami

Zmiany w organizacjach i na rynku pracy w ostatnich latach, dodatkowo te spowodowane  przez pandemię COVID-19, wymagają wdrożenia nowych modeli zarządzania i przywództwa oraz wykształcenia wśród menedżerów i pracowników nowych kompetencji. Eksperci wskazują, że już w tej chwili następuje powrót do bardziej zdecentralizowanych, partycypacyjnych modeli zarządzania, które wymagają rozwiniętych kompetencji miękkich i lepszej komunikacji z pracownikami. – Pandemia postawiła ogromne wyzwania przed ludźmi, którzy są odpowiedzialni za to, żeby pracownicy w firmie czuli się dobrze, mieli świadomość, w którym kierunku ta firma zmierza, identyfikowali się z nią i byli lojalni. Dzisiaj ten czynnik ludzki staje się absolutnie najważniejszy – mówi Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.

Handel

Przemysł odzieżowy w coraz większym stopniu truje środowisko. Do wyprodukowania zwykłego T-shirta potrzeba 2,5 tys. litrów wody

Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na to, jakie ubrania kupuje, interesuje się strategią marki i dokładnie sprawdza metki. Choć już 2/3 Polaków deklaruje też, że są skłonni zapłacić więcej za tzw. etyczną modę, te deklaracje niekoniecznie idą jednak w parze z działaniami. Ubiegłoroczne badanie „Vogue’a”​ i BCG pokazuje, że 20-proc. wzrost ceny skutkuje bowiem spadkiem popytu nawet o 62 proc. – Co roku na wysypiska śmieci trafia ok. 39 mln ton ubrań. To są wielkie hałdy. Raporty pokazują, że kiedy liczba ludności na świecie wzrosła o 20 proc., to jednocześnie liczba produkowanych ubrań się podwoiła – podkreśla Magdalena Rusiłowicz z Działu Zrównoważonego Rozwoju Fundacji WWF Polska.