Newsy

Rośnie zainteresowanie Polaków sprzętem elektronicznym. Jesteśmy w czołówce Europy.

2013-09-16  |  06:15
Mówi:Maciej Filipkowski
Funkcja:wiceprezes
Firma:Samsung Electronics Polska
  • MP4
  • Polacy umieją korzystać z nowoczesnych technologii ocenia Maciej Filipkowski, wiceprezes Samsung Electronics Polska. Dobrze sprzedają się nie tylko tablety, ale też telewizory z aplikacjami. Natomiast przyszłością elektroniki są urządzenia zintegrowane z odzieżą  kurtki, buty czy opaski współpracujące ze smartfonami.

    O tym, że Polacy umieją korzystać z nowoczesnej elektroniki, świadczy ilość aplikacji ściąganych w telewizorach typu smart. Jak podlicza polski oddział firmy Samsung, oprogramowanie jest wykorzystywane w 74 proc. sprzedanych telewizorów. To oznacza, że klienci są świadomi możliwości kupowanego sprzętu i aktywnie z nich korzystają.

     – To jest jedna z najwyższych średnich w Europie –  zauważa Maciej Filipkowski, wiceprezes Samsung Electronics Polska.

    Duża zmiana zachodzi też na rynku tabletów. Przestały być już ekskluzywnym dodatkiem, a stają się coraz częściej podstawowym urządzeniem.

     – Myślę, że 8-calowe urządzenia są w tej chwili najciekawszą ofertą na rynku, jeśli chodzi o rozmiar, bo są wystarczająco duże, żeby na nich wygodnie pracować, a wystarczająco małe, żeby się zmieściły do torebki czy do teczki – mówi Filipkowski Agencji Informacyjnej Newseria.

    Według wiceprezesa Samsung Electronics Polska przyszłością są jednak urządzania nazywane "wearables" –  czyli elektronika "do noszenia na sobie", często zintegrowana z odzieżą.

     – Kurtki z wbudowanymi głośnikami czy biometrycznymi sensorami. Większość firm już ma buty, wyposażone w sensory, które komunikują się ze smartfonem; opaski, które także "rozmawiają" ze smartfonem i liczą nasze kroki. Tego będzie coraz więcej. Oczywiście, jeśli będziemy chcieli takiego sprzętu używać, ale to ułatwia nie tylko uprawianie sportów, ale też codzienne życie mówi Filipkowski.

    Samsung rozwija swoją ofertę w tej kategorii. Ostatnio pokazał swoje najnowsze dzieło – telefon Samsung Note 3 z dotykowym zegarkiem, współpracującym ze smartfonem.

     – Zegarkiem możemy kontrolować działanie telefonu, telefonem działanie zegarka, odbierać telefon, używać kamery w zegarku razem z telefonem – wylicza Filipkowski. – I najciekawsza funkcja moim zdaniem – pozwala znaleźć za pomocą zegarka zgubiony telefon – i odwrotnie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Śląsk ma kilkanaście lat na odejście od górnictwa. Proces ten zachwieje rynkiem pracy w regionie

    – Jesteśmy już spóźnieni. Zostało kilkanaście lat na przeprowadzenie kompleksowej transformacji Śląska. Każdy kolejny rok zwłoki oznacza, że wyzwania będą coraz większe, a tempo zmian szybsze – mówi Piotr Lewandowski, prezes Instytutu Badań Strukturalnych. Jak podkreśla, dekarbonizacja Śląska jest nieunikniona, ale musi zostać przeprowadzona zgodnie z dobrym planem, bo spowoduje głębokie przekształcenia na rynku pracy. Sami górnicy szans przyszłego zatrudnienia upatrują w transporcie, motoryzacji, ale także w energetyce odnawialnej.

    Prawo

    Coraz popularniejszy crowdfunding udziałowy wymaga regulacji. UE już działa w tym kierunku

    Crowdfunding udziałowy, czyli finansowanie społecznościowe, to coraz popularniejsza forma pozyskiwania kapitału przez małe spółki, start-upy i rozwijające się projekty, ale niejednokrotnie korzystają z niej też dojrzałe biznesy. W Polsce ten rodzaj crowdfundingu nie jest jeszcze tak rozwinięty jak w USA czy Wielkiej Brytanii, a większość platform działa w sferze praktycznie nieregulowanej, co wiąże się z szeregiem ryzyk dla przeciętnych inwestorów. UE pracuje jednak nad przepisami, które mają to zmienić, uregulować i ujednolicić rynek w całej Europie. Platformy crowdfundingowe będą mogły działać w całej UE na podstawie tych samych zezwoleń i wymogów.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    Sezon na lody z powodu pandemii wystartował z opóźnieniem. Upały i odmrażanie gospodarki zwiększają popularność lodów na patyku i w rożku

    Ograniczona możliwość przemieszczania się i konieczność noszenia maseczek spowodowały, że apetyt Polaków na mrożone desery nieco się zmniejszył. W efekcie spadła sprzedaż tzw. lodów impulsowych, czyli np. na patyku lub w rożku. Wzrosła za to konsumpcja lodów familijnych, w większych opakowaniach, które obecnie odpowiadają za ponad połowę sprzedaży. Eksperci firmy Wedel oceniają, że ta kategoria będzie dalej rosnąć, podobnie jak na rynkach zachodnioeuropejskich. Jednak w najbliższych wakacyjnych miesiącach, głównie dzięki ładnej pogodzie, Polacy wrócą też do spontanicznej konsumpcji lodów w formatach impulsowych.

    Handel

    Handel podróbkami kwitnie. Państwa i firmy w UE tracą na tym procederze dziesiątki miliardów euro rocznie

    Straty w dochodach budżetowych na poziomie 15 mld euro rocznie, czyli prawie 64 mld zł, w całej Unii Europejskiej to efekt handlu podrobionymi towarami. Problemem fałszerstw najbardziej dotknięte są: branża kosmetyczna, farmaceutyczna, alkoholowa oraz zabawek i gier. Łączna utrata dochodów w tych sektorach to 19 mld euro, czyli ponad 80 mld zł rocznie. Jak podaje Julio Laporta z Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), tendencje są niepokojące, bo ostatni raport dotyczący podróbek ujawnił wzrost strat ze sprzedaży o 2,5 mld euro.