Newsy

Ruch pasażerski na lotnisku we Wrocławiu znacznie wyższy, niż prognozowano. Prym wiodą przewoźnicy niskokosztowi

2022-09-06  |  06:15

Władze wrocławskiego lotniska spodziewały się w tym roku obsłużyć 2,3 mln pasażerów. Po szczycie sezonu letniego prognozy są znacznie bardziej optymistyczne i ostrożnie zakładają wynik 2,6 mln obsłużonych osób. To mniej więcej trzy czwarte poziomów sprzed pandemii. Plany na kolejne miesiące są ambitne, zwłaszcza po stronie przewoźników niskokosztowych. – Wizz Air i Ryanair dość agresywnie planują swoją działalność we Wrocławiu. Myślę, że my i nasi pasażerowie będziemy wielkimi beneficjentami tych decyzji – mówi prezes lotniska Dariusz Kuś. Pytanie, czy popytu na latanie nie ograniczy inflacja i coraz trudniejsza sytuacja gospodarcza.

– Sezon letni jeszcze trwa i myślę, że w takim nasileniu będzie trwał nawet do końca października. Zdecydowanie do tej pory jest lepszy, niż się spodziewaliśmy. Planowaliśmy, że obsłużymy 2,3 mln pasażerów w całym roku. Już wiemy, że przekroczymy 2,5 mln, a ostrożnie szacujemy, że może być to nawet 2,6 mln. To oznacza mniej więcej 75, może 77 proc. tego, co w roku 2019 – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Kuś. – W ciągu roku jest jednak spora amplituda. Początek roku to był ruch bardzo słaby, raptem drobnych kilkadziesiąt procent tego, co w roku 2019, w tej chwili dochodzimy prawie do 100 proc. Oczywiście jesienią ruch będzie wolniejszy.

W I kwartale tego roku pasażerów było nieco ponad 100 tys. miesięcznie, z kolei w czerwcu i lipcu – ponad 300 tys. miesięcznie. W całym 2019 roku – rekordowym dla wrocławskiego portu lotniczego – obsłużono prawie 3 mln pasażerów. Rok wcześniej było ich ok. 2,85 mln. Z kolei dwa pandemiczne lata to zaledwie niecałe 900 tys. w 2020 roku i 1,1 mln w 2021 roku.

– To były bardzo trudne lata, cała branża poniosła olbrzymie straty finansowe związane z przestojami w ruchu, mniejszym popytem na latanie, obostrzeniami związanymi z podróżowaniem, czyli testy, maseczki, możliwość wjazdu, możliwość wyjazdu z kraju. Pomoc, jaką otrzymaliśmy od rządu, pokryła tylko część tych strat, ale na szczęście wrocławskie lotnisko było do tego dość dobrze przygotowane. Mieliśmy zasoby środków finansowych, które użyliśmy do tego, aby przetrwać. Nauczyliśmy się bardzo mocno ograniczać koszty funkcjonowania i ta umiejętność została z nami do dzisiaj – podkreśla prezes lotniska we Wrocławiu. – Tych strat jeszcze przez parę lat nie uda się nadrobić, ale dla nas tlenem, tym, co napędza naszą firmę, są pasażerowie. Im więcej ich będzie w kolejnych latach, tym z większym optymizmem będziemy patrzyli w przyszłość.

Z optymizmem patrzą w przyszłość także przewoźnicy operujący w stolicy Dolnego Śląska, szczególnie niskokosztowi Ryanair i WizzAir. Węgierska linia lotnicza od sierpnia dołączyła do tutejszej bazy drugi samolot i oferuje trzy nowe kierunki (do Tirany, Rodos i Dubrownika).

– Niedawno pozyskaliśmy informację, że od września WizzAir będzie u nas operował większymi samolotami, które mają blisko 50 miejsc więcej na pokładzie niż te starsze. Tak że to oferowanie ze strony tego przewoźnika będzie istotnie większe w porównaniu do ostatnich miesięcy. Stąd płynie mój optymizm, że i Wizz Air, i Ryanair jednak dość agresywnie planują swoją działalność we Wrocławiu. Myślę, że będziemy i nasi pasażerowie też będą wielkimi beneficjentami tych decyzji – ocenia Dariusz Kuś.

Jak podkreśla, słabszą dynamikę wykazują przewoźnicy sieciowi tacy jak LOT, Lufthansa czy KLM. Główną przyczyną jest fakt, że ruch biznesowy wciąż jeszcze nie powrócił do poziomów sprzed pandemii. Mniejsza liczba podróży służbowych może charakteryzować także kolejne miesiące.

– Należy też zwrócić uwagę, że ruch dalekodystansowy do Azji też nie działa w takim kształcie, w jakim to było przed pandemią. W związku z tym po stronie przewoźników sieciowych nie spodziewamy się bicia rekordów – mówi prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Bardzo duży jest popyt na latanie wśród przewoźników czarterowych. Dzisiaj jest on w jakiś sposób ograniczony dostępnością na rynku samolotów, które mogą wykonywać rejsy czarterowe. W zimie będzie łatwiej, myślę, że jesteśmy w stanie otrzeć się o rekordy zimowe z poprzednich lat.

Wielką niewiadomą pozostaje sytuacja epidemiologiczna i ewentualna kolejna fala pandemii, a wraz z nią powrót obostrzeń w podróżowaniu. Jednak, zdaniem eksperta, w tym momencie większe zagrożenie dla międzynarodowego ruchu stanowi globalna sytuacja gospodarcza, szczególnie galopująca inflacja.

– Za chwilę Polacy zobaczą rachunki za ogrzewanie, gaz, węgiel i to może stymulować pewnego rodzaju wygaszenie popytu. Od strony pandemicznej chciałbym wierzyć, że nic złego się nie wydarzy, natomiast z uwagą obserwujemy zachowania konsumenckie będące wynikiem zasobności portfeli osób, które miałyby podróżować. Z drugiej strony, jeśli gospodarczo na rynku w Polsce będzie trudniej, być może nasili się ruch emigracyjny, który też na polskich lotniskach jest istotnym czynnikiem w statystykach – mówi Dariusz Kuś.

Z lipcowego badania ARC Rynek i Opinia „Migracje zarobkowe Polaków” zrealizowanego dla Gi Group wynika, że prawie 18 proc. dorosłych Polaków rozważa emigrację zarobkową w ciągu najbliższego roku. To wprawdzie niewiele więcej niż rok temu (16,1 proc.), ale za to pięciokrotnie wzrósł odsetek niezdecydowanych (z 2,7 proc. do 14,6 proc.). Tym samym odsetek osób, które nie rozważają emigracji, spadł z 81,2 proc. do 67,6 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

raca w Newserii

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Ponad połowa sprzedawanych w T-Mobile smartfonów jest dostosowana do sieci 5G. Operator jako pierwszy na rynku wprowadza urządzenia własnej marki

Jeszcze dwa lata temu 1 proc. sprzedawanych przez T-Mobile Polska smartfonów był wyposażony w rozwiązania z zakresu 5G, dziś jest to 53 proc. – wynika z danych operatora. Firma chce wykorzystać dynamicznie rosnące zainteresowanie tą technologią i wprowadzi do sprzedaży dwa urządzenia własnej marki, które będą dostosowane do sieci nowej generacji. To pierwsza tego typu oferta operatora komórkowego na polskim rynku. T Phone’y 5G mają być jedną z najbardziej przystępnych cenowo ofert na polskim rynku, na którym wciąż koszt decyduje o posiadaniu telefonu lub dostępu do internetu. Chociaż do pełnego wdrożenia 5G wiele jeszcze w Polsce brakuje, operatorzy intensywnie się do tego procesu przygotowują.

Konsument

Prezes PGE: Węgla zimą nie zabraknie. Rozpoczynamy dystrybucję do klientów instytucjonalnych i samorządów

– Do końca września sprowadziliśmy drogą morską już 4 mln t węgla, a do końca sezonu grzewczego, czyli do kwietnia przyszłego roku, ta ilość wzrośnie do 10 mln t. To głównie węgiel z Ameryki Południowej, najbardziej zbliżony do rosyjskiego – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Należąca do niej spółka PGE Paliwa właśnie rozpoczęła dystrybucję tego surowca do przedsiębiorców i klientów instytucjonalnych, czyli m.in. szpitali, szkół i ośrodków zdrowia. Apeluje też do gmin o zakup importowanego węgla w celu dalszej odsprzedaży gospodarstwom domowym.

Transport

Pomoc dla Ukrainy musi mieć charakter długoterminowy. Biznes deklaruje gotowość dalszego wsparcia inicjatyw pomocowych

Wybuch wojny w Ukrainie i napływ uchodźców z tego kraju wywołały wielki zryw pomocowy. – Na początku zawsze wszyscy się mobilizują, jest duża energia, wszyscy chcemy pomagać. Nasi partnerzy społeczni wiedzieli, że ta pierwsza fala energii się  zmniejszy, a być może wygaśnie. Dlatego od początku jasno mówili, żeby pomoc rozłożyć na etapy, bo ona będzie potrzebna również za kilka miesięcy, a nawet lat – mówi Bogdan Kucharski, prezes bp w Polsce. Jak wskazuje, po ponad pół roku wojny biznes nadal szeroko włącza się w działania pomocowe na rzecz uchodźców. Aby nie dopuścić do wygaszenia fali pomocy, koncern chce w nią zaangażować również klientów.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.