Newsy

Ruszają prace nad standardami reklamy usług i produktów finansowych. Przekaz musi być przede wszystkim zrozumiały dla klienta

2015-11-27  |  06:50
Mówi:Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy

Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska

  • MP4
  • Aktualizacja 2015-12-01 10:10

    Organizacje i firmy z branży finansowej utworzyły grupę roboczą, która ma się zająć opracowaniem nowych standardów w reklamie. To o tyle istotne, że sprzedawane produkty i usługi finansowe stają się coraz bardziej skomplikowane, a ich wybór przez konsumenta często ma przełożenie na jego przyszłość. Pierwszą firmą sektora finansowego, która włączyła się w te prace i poddała swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy, jest Provident Polska.

    Wprowadzenie standardów w reklamie usług finansowych jest istotne, ponieważ, po pierwsze, są one niezwykle ważne dla konsumentów i mają znaczenie dla jego przyszłości. To nie jest jednorazowy zakup produktu żywnościowego czy nawet samochodu, ale wybór usługi finansowej, który wpływa na wiele lat życia konsumenta po jednokrotnej decyzji – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jacek Barankiewicz, prezes Rady Reklamy.

    Druga kwestia to coraz większy stopień skomplikowania dostępnych na rynku produktów i usług. Zasady, na jakich działają, często są niezrozumiałe dla przeciętnego klienta. Reklama jest często pierwszym kontaktem klienta z danym produktem, dlatego powinna być prosta w odbiorze. Tym bardziej że branża finansowa jest mocno reprezentowana w blokach reklamowych w różnych mediach – według Instytutu Monitorowania Mediów tylko w II kwartale 2015 roku na promocję firmy z tego sektora przeznaczyły 437 mln zł.

    Największym problemem nie jest nawet zła czy nieuczciwa reklama, choć oczywiście takie przypadki się zdarzają, ale niezrozumiały przekaz. Obywatel bardzo często w ogóle nie rozumie, jak działają produkty finansowe. Mamy wymóg prawny, żeby w komunikacie podawano RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania, ale większość obywateli nie rozumie, co to znaczy. Nie ważne, czy napiszemy skrót, czy jego rozwinięcie – mówi Jacek Barankiewicz.

    RRSO jest kluczowe przy wyborze produktu finansowego, bo decyduje o koszcie, jaki się z nim wiąże. Jak podkreśla Barankiewicz, trzeba po pierwsze edukować Polaków z zakresu finansów, ale z drugiej strony warto odpowiednio podchodzić do sposobu reklamowania tych usług i produktów. Nie chodzi o zwiększanie ilości podawanych informacji, bo może to utrudnić zrozumienie. Rada Reklamy wraz z firmą Provident Polska proponuje więc stworzenie kompleksowego standardu reklamy instytucji finansowych w ramach Kodeksu Etyki Reklamy. Do prac nad nowymi zasadami zachęca samych zainteresowanych, czyli firmy z branży finansowej.

    Najpierw zawsze należy dać szansę samoregulacji, ponieważ nikt tak dobrze nie wie, jak regulować reklamę, jak ci, którzy tę reklamę robią – wyjaśnia prezes Rady Reklamy. – Samoregulacja to zasady, które dana branża przyjmuje jako obowiązujące dla siebie w odniesieniu do reklamy, żeby mogła ona być oceniana jako reklama przyzwoita, etyczna. Z punktu widzenia konsumenta jest to reklama mówiąca prawdę, a więc niewprowadzająca w błąd, niestrasząca i nieodwołująca się do złych emocji.

    W ramach Kodeksu Etyki Reklamy od kilku lat funkcjonują zapisy dotyczące reklamy piwa, a także żywności skierowanej do dzieci. Provident Polska jest pierwszą firmą finansową, która została sygnatariuszem Kodeksu i tym samym poddaje swoje reklamy pod ocenę Rady Reklamy.

    Etyczne podejście do biznesu i rzetelne informowanie klientów o naszym produkcie jest jedną z podstawowych wartości, którą się kierujemy w biznesie. Dlatego chcemy razem z Radą Reklamy stworzyć kodeks najlepszych praktyk przy tworzeniu przekazów reklamowych – mówi Katarzyna Szerling, dyrektor marketingu Provident Polska. – Ten przekaz przede wszystkim powinien być rzetelny, informować klienta w sposób jasny, precyzyjny o produkcie. To leży w interesie obu stron, zarówno klienta, jak i firmy.

    Jak podkreśla, odpowiedni przekaz reklamowy to pierwszy krok w edukowaniu klientów w zakresie odpowiedzialnego pożyczania. Na tym jednak zadanie firmy pożyczkowej się nie kończy.

    Potrzebna jest jeszcze rzetelna ocena zdolności kredytowej klienta w naszym przypadku, taki pogłębiony wywiad z klientem, zrozumienie jego potrzeb, ale też możliwości. Przy naszym bardzo indywidualnym podejściu do każdego klienta jesteśmy pewni, że tę funkcję spełniamy – zapewnia Szerling. – Druga sprawa to wspieranie naszych klientów w zarządzaniu tymi produktami – jak radzić sobie z tym, żeby regularnie spłacać i jaki produkt wybrać.

    Pierwsze posiedzenie grupy roboczej, która będzie zajmować się opracowywaniem standardów reklamy finansowej, odbyło się 25 listopada.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.