Mówi: | Piotr Bieliński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Atlanta Poland |
Rynek bakalii rośnie w dwucyfrowym tempie. Sprzyja mu trend zdrowego stylu życia
– Polski rynek bakalii jest w tej chwili wart ok. 2,6 mld zł – szacuje Piotr Bieliński, prezes Atlanta Poland. Notuje też dynamiczny wzrost, któremu sprzyja m.in. trend zdrowego odżywiania. Wyzwaniem, z którym muszą się mierzyć marki bakaliowe, pozostaje zmienność kursów walut, a w ostatnich kilkunastu miesiącach także rosnące koszty działalności, które osłabiają atrakcyjność cenową produktów eksportowanych z Polski na rynki zagraniczne. Dlatego polscy producenci bakalii szukają innych przewag konkurencyjnych. Jedną z nich jest ekologiczna produkcja, na co coraz częściej zwracają uwagę partnerzy handlowi.
– Bakalie, zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym, przestały być produktem typowo pieczeniowym, czyli wykorzystywanym sezonowo wyłącznie do wypieków ciast bądź świątecznych przysmaków. Wraz z trendami zdrowego żywienia ludzie poszukują przekąsek, które będą zdrowe, ale zarazem naturalne i zaspokajające wszelkie potrzeby organizmu na składniki mineralne. Bakalie odpowiadają wszystkim tym potrzebom, stąd też wzrost zainteresowania konsumentów bakaliami jako zdrową formą przekąski, drugiego śniadania bądź też podstawowym elementem codziennej diety – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Bieliński.
Jak szacuje, polski rynek bakalii całościowo – od orzechów, przez suszone owoce, pestki i ziarna – jest w tej chwili wart ok. 2,6 mld zł. Analizy rynkowe wskazują, że rozwija się w dwucyfrowym tempie, do czego przyczynia się m.in. to, że bakalie – kiedyś utożsamiane głównie z półproduktem do wypieków – w tej chwili są już samodzielnym segmentem przekąsek, stanowiącym alternatywę dla słodyczy czy słonych przekąsek, i pełnoprawnym produktem wykorzystywanym w kuchni.
– Jednym z największych wyzwań na rynku bakalii jest dla producentów niestabilność na rynku walutowym – mówi ekspert. – Praktycznie żadne bakalie nie są wytwarzane od początku w Polsce. Dlatego 90 proc. importujemy, płacąc za towar w dolarach, a eksportując go na rynki europejskie, wystawiamy faktury w euro. Jesteśmy więc narażeni na wahania kursów walut z dwóch stron. Często od momentu zakupu do sprzedaży mija dość długi czas, nawet tygodnie czy miesiące, kiedy ten wpływ zmian waluty, osłabienie bądź wzmocnienie złotówki, może działać na naszą szkodę.
Marki bakaliowe muszą w swojej działalności uwzględniać też inne ryzyka związane z importem, w tym m.in. podatność na warunki atmosferyczne, anomalie pogodowe, opóźnienia w dostawach czy ceny frachtu. W ostatnich kilkunastu miesiącach wyzwaniem jest również wzrost kosztów działalności, wywołany m.in. wysoką inflacją i kosztami pracy, który wpływa na atrakcyjność oferty cenowej produktów eksportowanych z Polski na inne rynki.
– Dlatego też tak ważne jest szukanie innych atutów, wartości dodanych naszych produktów oraz prezentowanie rozwiązań, które dla rodzimych producentów z danych rynków nie są oczywiste – mówi prezes Atlanta Poland. – Generalnie konkurencyjność polskich firm na rynku międzynarodowym – jeżeli chodzi o czynnik kosztowy – będzie stale spadać, ponieważ jakość życia w Polsce rośnie. Równamy się już w tej chwili z warunkami, które panują również na Zachodzie. Jednak jest to też olbrzymie wyzwanie, ponieważ do tej pory w eksporcie wiele firm konkurowało przede wszystkim ceną. Teraz musimy sprostać nie tylko cenie, ale i wymogom jakościowym. Musimy zaprezentować polskie produkty jako te, które będą alternatywą dla rodzimych producentów, nadal atrakcyjną cenowo, ale przewyższającą rodzime produkty jakością lub rozwiązaniami technologicznymi.
Atlanta Poland istnieje od 1990 roku i jest jedną z największych w Polsce firm działających na rynku hurtowego handlu bakaliami. W jej ofercie znajdują się również bakalie konfekcjonowane i słodycze, które sprzedaje pod markami Bakal i Kujawianka. Według wstępnych danych za I kwartał roku obrotowego 2023/2024 (w okresie od 1 lipca do 30 września br.) spółka zrealizowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 108,7 mln zł (wzrost o 8,5 proc. r/r), oraz osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 21,2 ml zł (wzrost aż o 56 proc. r/r), EBITDA w wysokości 10,5 mln zł (wzrost o 150 proc. r/r) oraz zysk netto w wysokości blisko 6,6 mln zł, wyższy o 273 proc. w porównaniu z rokiem obrotowym 2022/2023.
– Jeśli chodzi o eksport, Atlanta Poland rozwija swoją produkcję i sprzedaż w dwóch podstawowych segmentach. Pierwszy to sprzedaż na rynku B2B – jesteśmy jedną z największych firm w Europie przetwarzających i sprzedających orzechy, przede wszystkim orzechy ziemne, ale i inne rodzaje orzechów w formie przetworzonej, jak np. masy orzechowe czy orzechy krojone, które są podstawowymi składnikami do wyrobów czekoladowych, ciastek etc. W tym segmencie eksport naszej firmy rósł od ponad 10 lat w tempie dwucyfrowym, w ostatnim roku wzrost sięgnął ponad 11 proc., osiągając wartość ponad 90 mln zł – mówi Piotr Bieliński. – Naszą przewagę konkurencyjną na tym rynku budujemy na doświadczeniu i stałym dostosowywaniu się do nowych wymogów jakościowych i producenckich. Mam tu na myśli zwłaszcza wymogi strategii ESG, ponieważ w tej chwili wielu naszych partnerów biznesowych poszukuje już nie tylko tańszej alternatywy, dobrej jakościowo, ale również alternatywy producenckiej, która potrafi sprostać wymaganiom ekologicznej produkcji.
Prezes Atlanta Poland wskazuje, że na rynku B2C – czyli w sprzedaży detalicznej, która stanowi drugi filar dla spółki – zainteresowanie polskimi produktami na rynkach zagranicznych rośnie wraz z ekspansją rodzimych oraz rozwojem zagranicznych sieci handlowych w Polsce.
– W ten sposób, będąc dostawcą zagranicznych sieci handlowych na polskim rynku, mamy szansę zaprezentować również nasze możliwości sprzedażowe na rynki zagraniczne – dodaje Piotr Bieliński.
Czytaj także
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-12: Dorota Gardias: Przykre jest to, że wybory prezydenckie budzą tak negatywne emocje. Jest dużo złości, żalu i różnych zagrywek, które kompletnie nie są moje
- 2025-06-11: Gwiazdy: Scena polityczna stała się ringiem, a politycy nie szanują siebie nawzajem. Każdy ma prawo widzieć świat inaczej
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-06-04: Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.