Newsy

Rynek lotniczy zyskuje 3–4 proc. rocznie. Rośnie rola samolotów do użytku prywatnego i małych lotnisk

2017-01-30  |  06:35

Nie ma barier do rozwoju rynku lotniczego w Polsce – ocenia Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jego wartość będzie rosła stabilnie na fali wzrostu gospodarki i ruchu pasażerskiego. Znaczącą rolę może zacząć odgrywać tzw. mniejsze lotnictwo, czyli samoloty do użytku prywatnego i małe lotniska. Może to przyciągnąć do branży młodych ludzi i udrożnić system transportowy, szczególnie w słabo skomunikowanych regionach kraju.

– Rynek rośnie cały czas plus minus z dynamiką 3–4 proc. Na podstawie prognoz różnych instytucji przewidujemy pewne widełki, pomiędzy 2 a 5 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC). – Czynniki, które determinują ten wzrost, to w dużej mierze wzrost dochodu narodowego brutto i to, że Polacy zarabiają więcej pieniędzy. Chodzi o to, żeby stać ich było na podróże samolotami nie tylko do pracy do Wielkiej Brytanii, lecz także na wakacje, na krótkie wycieczki weekendowe.

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków ULC do 2030 r. ta liczba ma się podwoić. W ocenie Samsona dochód narodowy będzie rósł i na pewno będzie czynnikiem, który wpłynie na wzrost ruchu z i do Polski. Narodowy Bank Polski szacuje, że wzrost PKB spowolni do 3 proc. w tym roku (z 3,9 proc. w ub.r.), a następnie przyspieszy do 3,6 proc. w 2017 r., by odnotować ponownie słabszy wynik na poziomie 3,3 proc. w 2018 r.

– Drugim elementem jest kwestia rozwoju Polskich Linii Lotniczych LOT i połączeń tranzytowych przez Polskę, czyli zbudowania w Polsce węzła komunikacyjnego, który spowoduje, że pasażerowie z Europy Zachodniej lecący do Azji będą się przesiadać w Polsce, a pasażerowie z Europy Wschodniej przez Polskę będą latać do Ameryki Północnej – stwierdza Samson.

We wrześniu 2016 roku PLL LOT ogłosiły nową strategię, której głównymi celami są zwiększenie liczby pasażerów do ponad 10 mln rocznie (wobec 5,5 mln w 2015 r.) i osiągnięcie trwałej rentowności do 2020 r. W listopadzie przewoźnik rozpoczął konsolidację rynku CEE poprzez umowę o strategicznej współpracy z estońskim narodowym przewoźnikiem Nordicą i objęcie 49 proc. udziałów w jej spółce córce, Regional Jet.

– Nie możemy mówić o barierach w rozwoju, bo takowych na dzisiaj nie ma. Natomiast to, o czym musimy pamiętać, to jest dostosowanie przepisów krajowych do prawa unijnego, które cały czas jest dynamiczne i ewoluuje. To jest coś, co musimy śledzić cały czas – dodaje prezes ULC.

Zapowiadane są m.in. zmiany w prawach pasażerów linii lotniczych. Obowiązujące od 2004 roku rozporządzenie wciąż budzi wiele kontrowersji.

– Ochrona praw pasażerów jest bardzo promowana przez Brukselę. Ważną rolę odgrywać będą samoloty do użytku prywatnego i małe lotniska. Nowela już została wprowadzona, zmiana kategorii użytkowania lotnisk z użytku wyłącznego na lotnisko użytku publicznego ma służyć popularyzacji lotnictwa – wskazuje Samson. – Dzięki temu młodzi ludzie będą mieli łatwiejszy dostęp do szkolenia i udrożnimy system transportowy – np. w takich regionach Polski jak północny wschód. Tam nie ma dużych lotnisk, natomiast są małe, trawiaste lądowiska, z których można będzie korzystać.

Według wykazu lądowisk ULC wpisanych do ewidencji jest łącznie 340 lądowisk, w tym 110 samolotowych i 230 śmigłowcowych, z czego 65 to lądowiska śmigłowcowe prywatne, a 165 – lądowiska śmigłowcowe sanitarne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Firma

Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

Infrastruktura

Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.