Mówi: | Piotr Rogut |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju |
Firma: | Emerson Polska |
Rynek pocztowy uwolniony tylko w teorii. Prywatni operatorzy jednak korzystają na nowym prawie
Liberalizacja rynku pocztowego nie spełnia pokładanych w niej nadziei. Operatorzy pocztowi, konkurencyjni dla Poczty Polskiej, podkreślają, że dostęp do rynku i tak jest ograniczony. Mimo to zmiana przepisów umożliwiła im wdrożenie nowych usług.
– Spodziewaliśmy się znacznie więcej po liberalizacji rynku pocztowego. Dziś mogę powiedzieć, że ten rynek teoretycznie został zliberalizowany, bo jako operatorzy pocztowi i firmy, które mogą zajmować się usługami brokerskimi, nie mamy pełnego dostępu do rynku – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Rogut, dyrektor ds. rozwoju Emerson Polska.
Liberalizacja rynku usług pocztowych została formalnie zakończona 1 stycznia 2013 r. Wtedy uwolniono rynek przesyłek ważących do 50 g, na które miała monopol Poczta Polska. Państwowy operator nadal jest tzw. operatorem wyznaczonym na przejściowy okres trzech lat, co gwarantuje mu wiele przywilejów, m.in. moc stempla pocztowego. Potem Urząd Komunikacji Elektronicznej rozpisze konkurs, który wyłoni nowego operatora wyznaczonego na okres 10 lat.
Piotr Rogut podkreśla jednak, że liberalizacja jest tylko częściowa, bo na rynku nadal nie pojawili się nowi operatorzy ani firmy brokerskie, które kumulowałyby wolumeny swoich klientów i negocjowały niższe ceny u operatorów. Dotychczasowe zmiany w prawie ułatwiły jednak spółce Emerson Polska uruchomienie usługi elisty.pl. Umożliwia ona klientom wysłanie listu w formie elektronicznej do centrum obsługi korespondencji spółki, gdzie dokument jest drukowany, kopertowany i nadawany za pośrednictwem tradycyjnego operatora pocztowego. Pozwala to znaczenie przyspieszyć wysyłkę i dostarczenie korespondencji do adresata, a także obniżyć koszty o ponad połowę, w stosunku do tradycyjnych usług pocztowych.
– Wiele lat się do tego przymierzaliśmy, wiele firm o tym mówiło, a my ciężko pracowaliśmy – zaznacza Piotr Rogut.
Dodaje, że usługa elisty.pl będzie dalej rozwijana i wzbogacana o kolejne funkcje. Spółka zamierza również rozszerzyć ofertę nie tylko dla małych i średnich firm, ale także dla dużych korporacji. Pakiet usług ma umożliwić tańszą wysyłkę znacznej ilości korespondencji.
Emerson Polska został jednym ze zdobywców nagrody "Najlepszy Partner w Biznesie 2013". Nagrodzono właśnie usługę elisty.pl, pierwszą w Polsce usługę outsourcingu obsługi korespondencji dostępną dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz użytkowników indywidualnych.
Czytaj także
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.