Mówi: | Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce, FM Logistic Polska Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic Polska |
Rynek usług logistycznych dynamicznie rośnie. Polskie firmy liderami na zagranicznych rynkach
Dzięki rosnącemu segmentowi handlu w sieci dynamicznie rozwijają się usługi transportowe. Coraz większe wymagania e-commerce’owych klientów, np. w zakresie szybkości dostaw i magazynowania, powodują, że firmy logistyczne muszą dostosowywać swoją działalność i inwestować w technologie. To jednak pozwala zdobywać kolejne kontrakty, również za granicą. Takie plany ma również spółka FM Logistic, która przedstawiła zaktualizowaną strategię na najbliższe lata.
– Rynek polski z perspektywy gospodarki jest ciągle rosnący. Wzrost PKB o 2–3 proc. pokazuje, jak różnimy się od innych krajów unijnych. Ta dynamika rynku powinna się utrzymać. Polska pozostanie w tej dekadzie konkurencyjnym kosztowo krajem na tle państw zachodnich – przekonuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Piotr Sukiennik, dyrektor generalny FM Logistic w Polsce. – Logistyka jest branżą ciągle ewoluującą. Ponieważ stanowi koszt dla producenta, musimy szukać innowacji, umożliwiających optymalizację kosztów. Usługa, którą świadczymy, musi być konkurencyjna.
FM Logistic znajduje się obecnie na 3. miejscu w rankingach firm logistycznych pod względem wysokości obrotów, na 2. w ocenie klientów i na 1. w logistyce kontraktowej. Do 2019 roku dzięki rozwojowi usług transportowych spółka planuje wygenerowanie rocznie 13-proc. wzrostu sprzedaży.
– Nasza zaktualizowana strategia na kolejne 3 lata opiera się przede wszystkim na kontynuacji stabilnej i trwałej jakości usług. Jest oparta na kompleksowości, multiklienckich rozwiązaniach, które są w stanie zagwarantować synergię i efektywność kosztową. To oczywiście technologie, innowacyjność, rozwiązania, które będzie na nas wymuszał rynek, aby móc być liderem – tłumaczy Sukiennik.
W Polsce operator stawia głównie na rozwój usług transportowych. Docelowo tego typu projekty mają generować około połowę obrotów w każdym z krajów Grupy. FM Logistic chce budować swoją przewagę rynkową na wysokiej specjalizacji, dlatego na najbliższe 3 lata firma za kluczowe dla Polski uznała usługi dla branży health, e-commerce i drobnicy krajowej, które już dziś odpowiadają za 45 proc. obrotów.
Aby rozwijać usługi dla firm farmaceutycznych, spółka rozbudowuje centrum dystrybucyjne w Błoniu o kolejne 13 tys. mkw. Docelowo do dyspozycji klientów będzie 38 tys. mkw. Prace mają się zakończyć do października 2017 roku.
– Kolejny segment to drobnica międzynarodowa. FM Logistic do tej pory nie oferuje jeszcze tej usługi klientom, natomiast z racji tego, że klientom w Polsce od kilku lat jest już oferowana drobnica krajowa, mamy doświadczenia i chcemy jeszcze w tym roku wystartować z pierwszymi liniami drobnicy międzynarodowej – zapowiada Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego FM Logistic.
Spółka planuje również dynamiczny rozwój w sektorze e-commerce.
– Sklepy internetowe bardzo mocno się rozwijają, mają coraz większą sprzedaż i ofertę, potrzebują coraz więcej powierzchni magazynowej, w związku z tym coraz więcej e-sklepów szuka magazynów u operatorów logistycznych, którzy będą w stanie sprostać skali rozwoju. Innym obszarem są nowe technologie, gdzie np. klienci przez aplikacje mobilne czy przez stronę internetową mogą zarządzać przesyłką, datą dostarczenia i miejscem – wskazuje Jacek Lipiński, dyrektor rozwoju biznesu, specjalizacja e-commerce w FM Polska.
Większość zleceń w chwili obecnej pochodzi od graczy wielokanałowych. FM Logistic w tym obszarze wspiera także własne know-how nabywane od 2009 roku na zachodnich rynkach oraz doświadczenie ekspertów z przejętego niedawno Spear Logistics, które obsługuje w Indiach ponad milion przesyłek miesięcznie. Usługi e-commerce w FM Logistic tworzone są w oparciu o kooperację z wiodącymi firmami kurierskimi w Polsce.
– Klienci e-commerce’owi są bardzo wymagający. Standardem staje się powoli dostawa na następny dzień przesyłki zamówionej w sklepie internetowym – wskazuje Lipiński. – Klientom zależy, żeby zwroty były sprawnie, szybko przeprocesowane, żeby nie musieli długo czekać na zwrot pieniędzy. Należy też wspomnieć o niskich kosztach przesyłek kurierskich czy obsługi magazynowej, żeby klient mógł mieć przesyłkę gratis.
Jak tłumaczy Lipiński, wyzwaniem jest wprowadzenie nowych rozwiązań procesowych automatyzacji w magazynach e-commerce. Logistyka będzie musiała być elastyczna, by dostosować się do szybko zmieniających wymagań rynku, istotne będzie też kreowanie nowych rozwiązań ze względu na rosnące wymagania klientów.
Poza inwestycjami w platformy i innowacje, FM Logistic zapowiada sukcesywne zwiększanie floty o 20 proc. rocznie, co oznacza regularny zakup 100 nowych naczep. Chce również rozszerzyć działalność poza Europę Centralną. W skali globalnej FM Logistic zamierza rozpocząć konkurowanie o rynek niemiecki, bałkański i indyjski. Pierwszym krokiem na nowej drodze ekspansji było przejęcie w tym roku w Indiach firmy Spear Logistics.
Czytaj także
- 2025-07-23: W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-18: Mika Urbaniak: Cały czas tworzę i mam w szufladzie dużo utworów. Teraz kończę moją nową płytę i mam nadzieję, że znowu sporo się będzie wokół mnie działo
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.