Newsy

Rzecznik Ubezpieczonych: spada liczba skarg na ubezpieczycieli

2014-09-16  |  06:20

W I półroczu tego roku do Biura Rzecznika Ubezpieczonych wpłynęło łącznie 7960 skarg od właścicieli polis ubezpieczeniowych, czyli o 6,8 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Najwięcej skarg dotyczyło ubezpieczeń komunikacyjnych (50,4 proc.).

W I półroczu do rzecznika wpłynęły 3242 zażalenia na OC, to o 0,6 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Najczęściej dotyczyły one rekompensaty za wynajem pojazdu zastępczego oraz sposobu likwidacji szkody. Konsumenci wskazywali, że ubezpieczyciele zaniżają wartość pojazdu przed wypadkiem, a zawyżają po. Zgłaszane problemy dotyczyły również m.in. prawa do decydowania o wyborze części zamiennych, zasadności stosowania amortyzacji oraz wypłaty odszkodowania z tytułu utraty wartości pojazdu.

Spadła natomiast liczba postępowań odnoszących się do autocasco. W pierwszym półroczu wpłynęło 547 skarg w tym zakresie, czyli o 1,6 proc. mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

Wynika to z tendencji rynkowej – mówi Krawczyk. – Ubezpieczyciele sygnalizują, że spada zainteresowanie tym rodzajem polis. Automatycznie przekłada się to na mniejszą liczbę interwencji.

Rośnie natomiast liczba skarg na ubezpieczenia życiowe. W I półroczu do rzecznika wpłynęło ich 1999, czyli o 2,2 proc. więcej niż rok wcześniej (stanowiły nieco ponad jedną czwartą wszystkich postępowań). Najliczniejsza grupa dotyczyła ubezpieczeń wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie (794) oraz z funduszem kapitałowym (770). Kolejne miejsce zajęły skargi dotyczące ubezpieczeń na życie (411), posagowych (5) oraz rentowych (3).

W zakresie polis sprzedawanych kanałem bankowym, konsumenci najczęściej skarżyli się na sposób ich sprzedawania, stopień skomplikowania umowy, a przede wszystkim wysokość opłat likwidacyjnych, pobieranych w przypadku zerwania umowy przed czasem – mówi Krystyna Krawczyk.

Podobnie jak w poprzednim raporcie Rzecznika Ubezpieczonych nadal mniej zorientowani konsumenci (na ogół starsi), nie są w stanie dostrzec jakiej natury produkt nabyli, lokując w ten sposób często oszczędności całego życia. Gdy na skutek zdarzeń losowych dochodzi do rozwiązania umowy przed terminem, obciążani są karą (tzw. opłatą likwidacyjną) w postaci utraty znacznej części składek.

Spośród wszystkich skarg, które wpłynęły do rzecznika, najwięcej (około 40 proc.) dotyczyło odmowy wypłaty odszkodowania lub świadczenia przez towarzystwo. W nieco mniejszej liczbie przypadków (około jednej trzeciej) skarżący prosili o interwencję w sprawie przyznania zbyt niskiego ich zdaniem odszkodowania lub świadczenia.

Jak wynika z ostatnich danych Głównego Urzędu Statystycznego w I kwartale tego roku ubezpieczyciele wypłacili odszkodowania o wartości 9171 mln zł, czyli o 7,1 proc. mniej niż przed rokiem. Najbardziej spadła wartość świadczeń z ubezpieczeń na życie (o 11 proc.), wzrosła natomiast (o 0,5 proc.) z tytułu polis majątkowych.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Prawo

Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.