Mówi: | Katarzyna Różycka, prezes zarządu, Fundacja ORLEN – DAR SERCA Magdalena Przygońska-Kęska, koordynatorka programu Moje Miejsce na Ziemi |
2 mln zł na wsparcie lokalnych społeczności. Najlepsze pomysły w małych miejscowościach mogą liczyć na granty od 4 do 15 tys. zł
Fundacja należąca do PKN Orlen przeznaczy w tym roku w sumie 2 mln zł na dofinansowanie projektów, które służą lokalnym społecznościom. W programie grantowym „Moje miejsce na Ziemi” swoje pomysły na takie inicjatywy mogą zgłaszać biblioteki, szkoły, organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia czy nawet jednostki ochotniczej straży pożarnej. Mogą one wnioskować o wsparcie w wysokości od 4 do 15 tys. zł. Jak podkreśla prezes fundacji, dla wielu samorządów i organizacji to szansa, aby po raz pierwszy aplikować o takie finansowanie.
– O wsparcie w programie „Moje miejsce na Ziemi” mogą się starać wszystkie organizacje i instytucje, które mają osobowość prawną. Mogą to być organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia, szkoły, instytucje samorządowe, jak centra kultury, biblioteki czy gminne centra informacji. Równie dobrze mogą to być także jednostki ochotniczej straży pożarnej czy koła gospodyń wiejskich – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Różycka, prezes Fundacji Orlen – Dar Serca.
Program grantowy „Moje miejsce na Ziemi” dofinansowuje działania i projekty służące lokalnym społecznościom. Wnioski do tegorocznej edycji programu grantowego dla społeczności lokalnych „Moje Miejsce na Ziemi” można składać do 9 września br. Zgłaszane projekty muszą dotyczyć jednego z tematów: ekologia, sport, promocja zdrowego trybu życia, przeciwdziałanie wykluczeniu, bezpieczeństwo czy zachowania dziedzictwa historycznego oraz rozwoju edukacji, kultury i sztuki.
– W poprzedniej edycji wsparliśmy projekty z całej Polski, a zakres tematyczny był bardzo szeroki. Te projekty mogły dotyczyć ekologii, rewitalizacji miejsc pamięci, zajęć dla mam z małymi dziećmi czy dla seniorów. Wspieraliśmy takie inicjatywy, jak np. stworzenie mobilnej biblioteki i zupełnie nowych miejsc służących lokalnym społecznościom. Były to także m.in. zajęcia z robotyki dla dzieci z małych miejscowości, które nie mają możliwości wzięcia udziału w tego typu zajęciach w szkole – wymienia Katarzyna Różycka.
Pierwsza edycja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. W ciągu dwóch tygodni, które były przewidziane na składanie wniosków, do fundacji wpłynęło 1 tys. zgłoszeń z całej Polski. Sukces ubiegłorocznej edycji sprawił, że i w tym roku Fundacja Orlen – razem z fundatorem grantów, czyli PKN Orlen – zadecydowała o kontynuacji programu.
– Co ważne, były to wnioski z najmniejszych miejscowości i od organizacji, które robiły to po raz pierwszy, nie bały się spróbować swoich sił w naszym programie – mówi Katarzyna Różycka. – Laureaci pierwszej edycji to osoby, które naprawdę chciały zmieniać coś w swoim najbliższym otoczeniu, opowiadały nam o swoich pomysłach, problemach, o tym, jak bardzo cieszą się, że ktoś zauważył ich mniejsze miejscowości i chciał wesprzeć ich działania.
– Każdy, kto chce złożyć wniosek, może do nas zadzwonić albo napisać e-maila. Skonsultujemy projekt i pomożemy złożyć wniosek. Aby to maksymalnie ułatwić, stworzyliśmy specjalną strefę „Moje miejsce na Ziemi”, która zawita do 50 miejscowości w całej Polsce. To strefa dla lokalnych mieszkańców, w której można odpocząć, kreatywnie spędzić czas z dzieckiem, ale przede wszystkim porozmawiać z naszym ekspertem na temat swojego pomysłu na projekt. Listę odwiedzanych miejscowości publikujemy na naszym Facebooku – dodaje Magdalena Przygońska-Kęska, koordynator programu „Moje miejsce na Ziemi”.
Całkowity budżet programu wynosi 2 mln zł. Organizacje pozarządowe i jednostki samorządu mogą się ubiegać o granty w różnej wysokości od 4 do 15 tys. zł.
– Zachęcamy szczególnie do składania wniosków na te najmniejsze granty, w wysokości 4 oraz 7,5 tys. zł. Ich jest najwięcej, a szanse na zdobycie takiego grantu są dużo większe – mówi Magdalena Przygońska-Kęska.
– Chcemy też zwrócić uwagę, że szansę na otrzymanie wsparcia mają również pomysły osób indywidualnych. Jedyne, co muszą zrobić, to zainteresować jakąś organizację swoim pomysłem. Takie przypadki były już w pierwszej edycji i do tego zachęcamy – dodaje Katarzyna Różycka.
Aby zgłosić projekt, który będzie służył lokalnej społeczności i ubiegać się o grant na jego realizację, należy wejść na stronę orlendarserca.pl, gdzie znajduje się regulamin programu, przykładowy wniosek i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Organizatorzy uruchomili też specjalny numer infolinii (+48 665 560 237), pod którym można uzyskać wszystkie informacje dotyczące programu.
– Program „Moje miejsce na Ziemi” dostrzega potrzeby tych najmniejszych miejscowości. Dla wielu organizacji to szansa, żeby po raz pierwszy starać się o tego typu wsparcie finansowe, nauczyć się składać tego typu wnioski. Zasady wnioskowania i rozliczenia są na tyle proste, że każdy może spróbować swoich sił – mówi prezes Fundacji Orlen – Dar Serca.
Czytaj także
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-11: Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-14: Iga Baumgart-Witan: Kiedy startuję na zawodach, to polityka jest absolutnie poza mną. Nie wypowiadam się publicznie na temat sympatii i antypatii politycznych
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.