Newsy

Do 2020 roku prawie połowa inwestycji samorządowych będzie realizowana we współpracy z prywatnymi firmami. Ich wartość ma wynieść 11,5 mld zł

2017-05-29  |  06:55

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego realizowanych jest co roku w Polsce kilkanaście projektów. Tymczasem współpraca biznesu i samorządów to klucz do rozwoju regionów i innowacyjności gospodarki. Prognozy Ministerstwa Rozwoju są jednak obiecujące i wskazują, że do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP wzrośnie o 45 proc., z dotychczasowych 5,6 mld zł do 11,5 mld zł. Obecnie ważną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni Bank Gospodarstwa Krajowego.

– Partnerstwo biznesu i samorządu, aby było skuteczne, powinno wyglądać tak, jak BGK realizuje z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polskim Funduszem Rozwoju czy Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. Razem tworzymy grupę instytucji wspierających rozwój Polski. Rola BGK w tym obszarze jest największa ze względu na skalę naszej działalności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Włodzimierz Kocon, wiceprezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego.

W Polsce partnerstwo publiczno-prywatne stopniowo cieszy się coraz większą popularnością, choć jeszcze dużo brakuje nam do europejskich potęg. Od 2009 roku w Polsce pojawiło się ponad 350 pomysłów na projekty PPP. Zawarto 113 umów, a ich łączna wartość przekracza 5,6 mld zł. Prognozy resortu rozwoju wskazują jednak, że ze względu na wprowadzone ułatwienia (np. nowelizacja ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi) do 2020 roku wartość projektów realizowanych w formule PPP zwiększy się o 45 proc. do ponad 11,5 mld zł. Obecnie istotną rolę w realizacji zadań o strategicznym znaczeniu dla samorządów pełni BGK.

 BGK nie ogranicza się tylko do oferowania instrumentów, lecz także zapewnia doradztwo, który z instrumentów jest najkorzystniejszy dla miasta przy danym projekcie czy potrzebie inwestycyjnej. Proponujemy klasyczne kredyty, finansujemy samorządy, zapewniając im środki na realizację różnego typu inwestycji w postaci instrumentów zwrotnych. BGK zarządza Funduszem Dopłat, który dofinansuje realizacje z zakresu budownictwa socjalnego i komunalnego. Z kredytów finansowane są zaś różne przedsięwzięcia samorządów, od bardzo małych np. związanych z remontem szkoły, po te o olbrzymiej skali – wymienia Kocon.

BGK udziela pomocy finansowej samorządom realizującym przedsięwzięcia termomodernizacyjne i remontowe, wspiera tworzenie lokali socjalnych, stosuje dopłaty ze środków budżetowych do oprocentowania kredytów udzielonych na usuwanie skutków powodzi czy huraganów, współfinansuje gminne inwestycje w obszarze nieruchomości i wspiera dynamikę inwestycji w projekty infrastrukturalne.

 Można tu wymienić choćby ostatnio podpisaną umowę z samorządem Krakowa, w której BGK współfinansuje budowę Trasy Łagiewnickiej – wskazuje Włodzimierz Kocon.

BGK zapewnia wsparcie w wysokości 298 mln zł (ok. 69,3 mln euro). Budowa Trasy Łagiewnickiej, dwujezdniowy odcinek obwodnicy o długości 3,7 km wraz z tunelami oraz nowa linia tramwajowa o długości 1,7 km, to kluczowa inwestycja, która wedle założenia ma zmniejszyć korki i poprawić bezpieczeństwo w Krakowie. Zakończenie budowy planowane jest na 2020 rok.

– Mamy też instrumenty kapitałowe. Bank utworzył kilka funduszy inwestycyjnych, co najmniej dwa z nich, czyli Fundusz Municypalny i Fundusz Inwestycji Samorządowych, powstały z myślą o współpracy z samorządami i zapewniają im kapitał na różne przedsięwzięcia – mówi Kocon.

W kręgu zainteresowania Funduszu Municypalnego znajdują się przede wszystkim projekty, które służą rozwojowi zasobów nieruchomości wykorzystywanych przez gminy w ramach realizacji zadań własnych. To przede wszystkim nieruchomości mieszkaniowe i obiekty użyteczności publicznej.

– Nie można też zapomnieć o kolejnej grupie instrumentów finansowych, które wykorzystujemy we współpracy z samorządami, czyli środkach europejskich. Przykładem może być program Jessica, w ramach którego w 3 województwach sfinansowaliśmy ponad 100 projektów rewitalizacji oraz projektów związanych z poprawą gospodarki energetycznej w miastach – podkreśla Włodzimierz Kocon.

W obszarze obsługi środków europejskich bank docelowo będzie współpracował z z samorządami 15 województw, które powierzą BGK 6,5 mld zł na wsparcie rozwoju przedsiębiorczości, rynku pracy i projektów rewitalizacyjnych. W tym roku rozpoczęła się też realizacja programów europejskich z perspektywy unijnej na lata 2014–2020. Na wsparcie rozwoju gospodarczego w tej sześciolatce trafi ok. 9 mld zł ze środków zarządzanych przez BGK (przy 2 mld zł w poprzedniej perspektywie).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.