Mówi: | Paweł Bednarek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Columbus Elite |
Rośnie zainteresowanie dotacjami do produktów OZE. Firmy z branży zielonej energii znów notują wzrosty klientów
Dotacje rządowe ponownie zachęcają Polaków do inwestowania we własne źródła energii. Ogromną popularnością cieszy się zwłaszcza program Czyste Powietrze, który pozwala na dofinansowanie wymiany źródła ciepła oraz termomodernizację budynku. Beneficjenci mogą w nim pozyskać nawet do 135 tys. zł. – Ci, którzy mieli wątpliwości o zabezpieczenie źródeł finansowania, od kwietnia br. śmiało składają wnioski. Teraz jest bardzo dobry czas na podjęcie decyzji – mówi Paweł Bednarek, prezes zarządu Columbus Elite.
Ogólnopolski program Czyste Powietrze umożliwia Polakom dopłaty do wymiany starych pieców oraz docieplenia domów jednorodzinnych. Obecna edycja programu pozwala uzyskać nawet 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji na termomodernizację i nowe źródło ciepła. Ogłoszenie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w kwietniu 2024 roku nowych źródeł finansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS – 6,4 mld zł) zapewnia bezpieczeństwo finansowe realizacji programu Czyste Powietrze na lata 2024–2029. Daje to jednocześnie szansę ponad 145 tys. gospodarstw domowych na dotacje do wymiany ok. 111 tys. źródeł ciepła i modernizację ok. 100 tys. budynków.
– Teraz jest dobry czas na podjęcie decyzji – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Bednarek. – Zainteresowanie programem jest bardzo duże, zwłaszcza w ostatnich tygodniach, a lipiec br. był pod tym względem rekordowy. W samym lipcu nasza spółka podpisała 1468 nowych umów z klientami, w tym w ramach programu Czyste Powietrze. To najwyższy wynik w tym roku. Szacujemy, że łączna wartość tej kontraktacji za lipiec br. przekracza 120 mln zł. Oczywiście wpływa na to atrakcyjność samej dotacji, ale też wiedza i kompetencje, skalowanie naszych zespołów sprzedażowych, umiejętność dotarcia do klientów i system pracy, który wypracowaliśmy w Columbus Elite przez pięć ostatnich lat.
Według danych NFOŚiGW Czyste Powietrze niezmiennie cieszy się dużą popularnością. Od momentu jego uruchomienia do początku sierpnia br. w ramach programu złożono ponad 930,1 tys. wniosków i podpisano 754,8 tys. umów z beneficjentami.
– Dotacje w ramach programu Czyste Powietrze trafiają do najuboższych, wspierają gospodarstwa domowe wymagające usług termomodernizacji, zwiększenia efektywności energetycznej – mówi prezes Columbus Elite. – Dofinansowanie wynosi tu nawet 80 bądź 100 proc. kwoty netto inwestycji, co bardzo pozytywnie zaskakuje klientów i zachęca do skorzystania z dotacji.
W Polsce jest w sumie ok. 14,2 mln budynków, z czego prawie 40 proc. (czyli 5,6 mln) to budynki mieszkalne jednorodzinne. Wiele z nich – zwłaszcza oddawanych do użytku kilkadziesiąt lat temu, dla których podstawowym źródłem ciepła wciąż są kotły na paliwa stałe – cechuje się bardzo wysokim zapotrzebowaniem na energię i wymaga pilnej termomodernizacji, ponieważ słaba izolacja cieplna budynku i dachu czy stare, nieenergooszczędne okna powodują bardzo duże straty ciepła. Taka modernizacja przyczynia się jednak nie tylko do zmniejszenia kosztów eksploatacji budynku, ale i ograniczenia niskiej emisji i zjawiska smogu oraz poprawy stanu zdrowia mieszkańców.
Dotacja z programu Czyste Powietrze to pieniądze, które gospodarstwa domowe mogą przeznaczyć m.in. na wymianę nieefektywnego źródło ciepła na nowe, bardziej efektywne i ekologiczne, modernizację instalacji grzewczej, ocieplenie budynku, wymianę okien i drzwi, zakup wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła czy montaż instalacji fotowoltaicznej.
– Program Czyste Powietrze jest wymagający. To już nie jest ten etap, gdzie wystarczyło zainstalować samą fotowoltaikę czy pompę ciepła, potrzebne są kompetencje i spore grono ekspertów. Dzisiaj w Columbus Elite mamy 500 osób na pokładzie. Gdy rozpoczynaliśmy działalność, cały rynek był oparty głównie na instalacjach PV. Dość szybko zorientowaliśmy się, że dojdzie do pewnych zmian i tak zwanej multiproduktowości – mówi Paweł Bednarek. – Mamy jakość, sprzęt, ale również kapitał, dzięki czemu jest nam łatwiej, ponieważ specyfika programu Czyste Powietrze wymaga od spółek zaangażowania kapitałowego. Z kolei kompetencje sprzedażowe, które posiadamy, pozwalają nam dynamicznie rozwijać sieć dystrybucji i w krótkim czasie docierać do rzeszy potencjalnych klientów. Rozwijamy również nowoczesne technologie, jak magazynowanie energii, produkty HEMS, czyli zarządzanie energią w gospodarstwach domowych. Więc tych produktów i usług jest dużo więcej. One również stanowią pewną barierę wejścia do biznesu, wymagają odpowiedniego zaplecza, często własnych rozwiązań technologicznych.
Prezes Columbus Elite szacuje, że doradcy energetyczni firmy docierają do ponad miliona potencjalnych klientów, których również edukują w zakresie transformacji energetycznej.
– Edukujemy też rynek, pokazując, że teraz jest dobry czas na podjęcie decyzji, ponieważ pula środków w ramach dotacji będzie topnieć i część osób może po prostu nie zdążyć z tej dotacji skorzystać – mówi ekspert.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-16: Na przewlekłą chorobę nerek cierpi w Polsce 4,5 mln osób. Pacjenci apelują o szerszy dostęp do leczenia, które opóźnia dializy
- 2024-12-02: W ostatnich miesiącach coraz więcej Polaków sięga po jabłka. Konsumpcja tych owoców jednak z roku na rok spada [DEPESZA]
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-18: Maciej Rock: „Must Be the Music” to jeden z moich ulubionych programów. Szczególnie wspominam Korę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.