Newsy

Rząd chce lepszego zarządzania miastami i poprawy jakości życia ich mieszkańców. Opracował Krajową Politykę Miejską

2013-07-22  |  06:45
Mówi:Marceli Niezgoda
Funkcja:podsekretarz stanu
Firma:Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
  • MP4
  • Wzmocnienie zdolności polskich miast do tworzenia szybszego wzrostu gospodarczego, nowych miejsc pracy i poprawy życia mieszkańców oraz wprowadzenie sposobów zapobiegania wyludnianiu się miast i rewitalizacji zdegradowanych obszarów miejskich – to główne cele przyjętych przez rząd założeń Krajowej Polityki Miejskiej. Będzie ona realizowana w latach 2014-2020.

    Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotuje teraz docelowy dokument, w którym określi szczegóły Krajowej Polityki Miejskiej (KPM). Będzie on dotyczył ośrodków wojewódzkich, regionalnych, subregionalnych i lokalnych. Wszystkie miasta mają stać się dobrym miejscem do życia, z dostępem do wysokiej jakości usług z zakresu ochrony zdrowia, edukacji, transportu, kultury, administracji publicznej, itp. Krajowa Polityka Miejska określi działania rządu, które będą wspierać rozwój polskich miast. Dokument będzie miał też wpływ na warunki wykorzystania przez miasta funduszy europejskich, poprawie ma ulec także efektywność wydawania środków publicznych.

     – Krajowa Polityka Miejska określi, jakie zmiany w prawie trzeba przeprowadzić, aby zniwelować problemy, z jakimi borykają się miasta, a także określi sposoby zarządzania ośrodkami miejskimi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marceli Niezgoda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. – Będzie to zbiór dobrych praktyk, które znajdą się w jednym dokumencie. Nigdy wcześniej nie było takiego dokumentu. Mamy 908 miast borykających się z różnymi problemami, a Krajowa Polityka Miejsca będzie próbą odpowiedzi, w jakim kierunku muszą iść zmiany.

    Wiele sugestii w kwestii tego, co powinno się znaleźć w Krajowej Polityce Miejskiej zgłosili samorządowcy.

     – Samorządowcy zgłaszali propozycje dotyczące prawa budowlanego czy też komunikacji publicznej. Najczęstszy problem, z jakim borykają się miasta dotyczy zagospodarowania przestrzennego, kolejny to pozyskiwanie środków na budowę czy utrzymanie infrastruktury. Krajowa Polityka Miejska będzie wskazywała zarówno zmiany w prawie, jak i ich inicjatorów, którymi będą właściwi ministrowie – podkreśla Marceli Niezgoda.

    Poza Krajową Polityką Miejską miasta mogą liczyć na wsparcie ze środków UE. W polityce spójności na lata 2014-2020 znajdą się środki na wsparcie ośrodków miejskich.

    Główne ośrodki miejskie to wszystkie ośrodki wojewódzkie, w tym pary miast pełniące funkcje wojewódzkie (Gorzów Wielkopolski i Zielona Góra oraz Bydgoszcz i Toruń) oraz miasta o znaczeniu regionalnym. Wspierany będzie w nich rozwój gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach.

    Krajowa Polityka Miejska wskaże również sposoby rewitalizacji obszarów miejskich zdegradowanych społecznie, ekonomicznie i fizycznie – na wybranych obszarach miejskich będzie przeprowadzona kompleksowa rewitalizacja fizyczna połączona z działaniami na rzecz poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej. Krajowa Polityka Miejska obejmie także sposoby zapobiegania wyludnianiu się miast oraz zmiany w prawie dotyczące zarządzania miastami.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.