Mówi: | Grzegorz Klimczyk |
Funkcja: | dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu |
Firma: | Orange Polska |
Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Usługi machine-to-machine (M2M) w połączeniu z szybką siecią umożliwiają niezakłóconą komunikację między urządzeniami w czasie rzeczywistym. Dzięki kartom telemetrycznym M2M możliwy jest np. zdalny odczyt liczników energii czy wody, wypożyczenie roweru miejskiego, płatności zbliżeniowe czy nawet zdalne badanie EKG. Według danych UKE w ubiegłym roku w Polsce działało prawie 8 mln kart M2M, a ich liczba w sieci dynamicznie rośnie. Ponad 4 mln pochodzi od Orange Polska.
– Cały segment rozwiązań z zakresu internetu rzeczy nie byłby możliwy bez kart M2M. To m.in. dzięki tym kartom maszyny mogą komunikować się bez udziału człowieka – mówi agencji Newseria Biznes Grzegorz Klimczyk, dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu w Orange Polska. – Komunikacji M2M używamy każdego dnia, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Dzięki niej płacimy zbliżeniowo, jeździmy samochodami z wbudowanym systemem nawigacji albo wypożyczamy miejskie rowery i hulajnogi. Z kolei w przemyśle zastosowanie M2M pozwala korzystać z automatyzacji i optymalizacji procesów na szeroką skalę. To dzięki kartom M2M urządzenia i czujniki mogą wysyłać automatycznie miliony informacji i przekazać je do innych systemów w czasie rzeczywistym.
Terminem M2M (machine-to-machine) określa się zdolność maszyn i urządzeń do komunikowania się z ludźmi i ze sobą nawzajem w celu usprawnienia procesów zarządzania zasobami. Sukcesywny wzrost popularności usług M2M jest ściśle związany z rozwojem internetu rzeczy (IoT), a według danych UKE w ub.r. w Polsce aktywnych było 7,7 mln kart SIM w modelu M2M. Dla porównania w 2016 roku było ich nieco ponad 2,2 mln („Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w 2023 roku”). Liderem tego rynku jest Orange – w sieci tego operatora działają ponad 4 mln aktywnych kart M2M od tego operatora.
– Korzystając z takich technologii jak LTE-M [czyli wydzielona część sieci 4G służąca do przesyłania informacji między urządzeniami – red.] i 5G od Orange, maszyny wyposażone w karty M2M mogą się komunikować bez udziału człowieka – mówi Grzegorz Klimczyk. – W tej chwili Orange ma już ponad 4 mln aktywnych kart telemetrycznych, co odpowiada ok. 10–11 proc. populacji kraju, więc można powiedzieć, że dziś ten rynek jest jeszcze kompletnie nienasycony. Natomiast trzeba zwrócić uwagę na dynamikę przyrostu liczby tych kart. Jeszcze niedawno sprzedawaliśmy ich ok. 100 tys. rocznie, a obecnie aktywujemy ich co roku ok. 1 mln. Spodziewamy się, że w kolejnych kilku latach dynamika wzrostu będzie zdecydowanie przyspieszać, za dwa–trzy lata możemy obserwować nawet 8 do 10 mln kart SIM w sieci.
Obecnie najwięcej kart M2M od Orange pracuje w energetyce: w licznikach prądu i wodomierzach, a także w transporcie, m.in. do monitorowania floty samochodowej, oraz w branży security, w terminalach płatniczych i lokalizatorach. Jednak ta technologia w coraz większym stopniu rewolucjonizuje też m.in. przemysł 4.0 czy telemedycynę.
– Karty telemetryczne mogą być też wykorzystywane w niestandardowych rozwiązaniach, np. w e-zdrowiu. Dzięki transmisji z ich wykorzystaniem można np. wdrażać takie rozwiązania jak zdalne EKG – mówi dyrektor sprzedaży i rozwoju biznesu w Orange Polska. – Karty telemetryczne wspierają też płatności za przejazdy autostradami i ułatwiają właścicielom firm transportowych pozyskiwanie informacji na temat poszczególnych elementów w łańcuchu dostaw. Z kolei w branży produkcyjnej wchodzimy w tej chwili w bardzo szybki proces automatyzacji procesów produkcyjnych i logistycznych. Tym samym powstaje też ogrom możliwości wykorzystywania kart SIM w celu przygotowania nowych rozwiązań. Tutaj pole do popisu mają studenci uczelni technicznych i obserwujemy w tym zakresie dynamiczny przyrost nowych rozwiązań.
Usługi M2M nie tylko wspierają biznes, ale umożliwiają też rozwój inteligentnych miast dzięki rozwiązaniom internetu rzeczy. Z rozwiązań Smart City IoT od Orange korzysta już ponad 140 miejscowości w całej Polsce. W 45 z nich działa system Smart Water, który umożliwia zdalny odczyt wodomierzy bez udziału inkasenta. Alarmuje też o usterkach wodociągów, by zminimalizować straty wody. Z kolei system Smart Lights do zarządzania oświetleniem miejskim działa w 38 miejscowościach. Dzięki niemu lampy włączają się tylko wtedy, gdy jest ciemno, a natężenie oświetlenia dopasowuje się do pogody, pory roku i ruchu w danej lokalizacji. Mieszkańcy 30 polskich miejscowości mogą też korzystać z rowerów miejskich czwartej generacji, czyli Smart Bikes.
– W Orange mocno przyglądamy się rozwojowi rynku internetu rzeczy, który bez kart telemetrycznych właściwie nie istnieje. Wszelkiego rodzaju rozwiązania mobilne, w szczególności bateryjne, będą wymagały kart telemetrycznych. Tutaj obserwujemy ogromny przyrost rok do roku. On jest po części wymuszany rozwojem biznesu, a po części przez regulacje, jak np. te dotyczące zdalnego odczytu liczników wody czy prądu. Te czynniki przyspieszają dynamikę wzrostu na tym rynku – dodaje Grzegorz Klimczyk.
Czytaj także
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.