Newsy

Ustawa śmieciowa w praktyce: w gminie Izabelin od 1,5 roku za wywóz śmieci regularnie płaci 90 proc. mieszkańców

2013-06-07  |  06:00

Podwarszawska gmina Izabelin wprowadziła system gospodarowania odpadami już w styczniu 2012 roku. Mieszkańcy podjęli taką decyzję w referendum. Według wójta Izabelina dzięki temu śmieci zamiast trafiać do lasów lub na dzikie wysypiska są utylizowane lub składowane legalnie. Za wywóz śmieci płaci większa liczba mieszkańców, także ci, którzy dotąd próbowali oszczędzać wyrzucając je do lasu.

Władze gminy przygotowały system odbioru śmieci na kilkanaście miesięcy przed terminem wyznaczonym w ustawie śmieciowej. Dziś podkreślają zalety nowych rozwiązań 

99 proc. gospodarstw domowych jest w systemie, 90 proc. mieszkańców płaci regularnie – tłumaczy wójt gminy Izabelin, Witold Malarowski.

Poza tym gmina wychodzi mieszkańcom na przeciw. Umożliwia na przykład rozłożenie opłat na raty, a najbiedniejszych wspiera w tym ośrodek pomocy społecznej.

Działający od półtora roku system pozwala kontrolować ilość śmieci i to, co się z nimi dzieje. Władze gminy nie są jednak w stanie ocenić, czy mieszkańcy płacą dziś za wywóz śmieci więcej. Wójt podkreśla, że na pewno płacą za to, co wyrzucają. Wcześniej nie było to takie oczywiste.

 – Często udawaliśmy, że oddajemy odpady w całości. Wystarczyło mieć pojemnik mały, 60-120 litrów, raz na miesiąc dla rodziny np. 10-osobowej i człowiek się wywiązywał z tegoż obowiązku oddawania odpadów. Otóż strumień rzeczywisty tych odpadów jest znacznie większy i tu nie ma co udawać, że byliśmy formalnie w porządku – wyjaśnia Witold Malarowski.

Dla gminy, której 80 proc. powierzchni stanowi Kampinowski Park Narodowy, system to także łatwiejsza ochrona cennych przyrodniczo terenów.

 – Jest pewna grupa mieszkańców, która na tym, co jest na końcu łańcucha pokarmowego zawsze próbuje zaoszczędzić i na odpadach była największa skłonność oszczędzania, w związku z tym mieliśmy problemy z odpadami w lesie – mówi Witold Malarowski.

System nie zlikwidował wszystkich dzikich wysypisk i zjawiska wyrzucania drobnych śmieci na ulicach. Zdaniem władz gminy to przede wszystkim kwestia edukacji. Jednocześnie gmina planuje rozmieszczenie w gminie większej ilości koszy na śmieci, zwłaszcza w miejscach uczęszczanych przez turystów.

 – Nie ma nowych wysypisk śmieci, to jest najważniejsze. Coś jeszcze w lesie czasami można spotkać. Ten jeden procent, który nie jest w systemie, może jeszcze takie widoczne w lesie skutki powodować, ale to już jest margines w stosunku do tego, co było – zapewnia wójt.

I podkreśla, że wprowadzenie ustawy śmieciowej nie powinno sprawiać problemów także innych gminom, pod warunkiem, że zostanie w sposób poprawny i odpowiedzialny przygotowane.

– Mieliśmy pewną komfortową sytuację, bo konsultacje z mieszkańcami były właściwie prowadzone ponad rok czasu i mieszkańcy wiedzieli dokładnie z czym mają do czynienia, a później po wprowadzeniu tego systemu okazało się, że naprawdę to działa – zachęca Witold Malarowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.