Mówi: | Ryszard Kuć |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Przewozy Regionalne |
Wzrosła liczba pasażerów Przewozów Regionalnych. Spółka zamknie jednak rok ze stratą.
Przewozy Regionalne w tym roku raczej nie wyjdą na zero, ale strata nie powinna być większa niż założona w planie budżetowym, czyli 22 mln zł – przyznaje prezes spółki, Ryszard Kuć. Sytuację poprawiły nieco miesiące letnie. Wiadomo już, że w lipcu kolejami podróżowało więcej pasażerów niż w lipcu 2012 r.
– Zorganizowaliśmy też ważne przedsięwzięcie w postaci obsługi imprezy Woodstock, z którego zanotowaliśmy znaczne przychody – mówi Agencji Informacyjnej Newseria podczas 23. Forum Ekonomicznego w Krynicy Ryszard Kuć, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Mamy nadzieję, że miesiące letnie przyniosą nam lepszy efekt finansowy. W chwili obecnej czekamy na bilans okresu wakacyjnego. Miejmy nadzieje, że do końca roku utrzyma się tendencja wzrostowa, którą obserwujemy w przewozach.
Szef Przewozów Regionalnych nie widzi jednak szans na uniknięcie zakończenia roku bez straty. Wynika to z rosnących gwałtownie cen paliwa trakcyjnego, ale także kosztów modernizacji taboru. Jego naprawa jest przeprowadzana w całości z własnych środków spółki.
– Zrezygnowaliśmy z pomocy podmiotów zewnętrznych w celu minimalizacji kosztów – tłumaczy Ryszard Kuć. – Praktycznie 100 proc. taboru naprawiane jest w naszym zakładzie w Idzikowicach.
Przewozy Regionalne planują ponadto modernizację sześciu lokomotyw. Oczekują także na decyzje właścicieli, dotyczące zakupu 40 elektrycznych zestawów trakcyjnych.
– To są zamierzenia, które mają wzmocnić spółkę. Na początku roku otrzymamy też dwa autobusy szynowe w leasingu dla województwa łódzkiego. Do tego dochodzą zakupy samorządów, co pozwala sądzić, że przyszły rok jeszcze pozwoli nam operować w takim wymiarze, jak obecnie – wyjaśnia prezes Przewozów Regionalnych.
Kuć podkreśla, że choć spółka nie podpisała jeszcze umów z trzema województwami, wszystko wskazuje na to, że liczba pociągów w przyszłym roku pozostanie taka sama, a przynajmniej nie zmniejszy się znacząco.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-21: Polskie samorządy zaczynają wydatkować pieniądze z KPO. Obawiają się, że nie wystarczy im na to czasu
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.