Newsy

Samozatrudnieni chętniej korzystają z ubezpieczeń niż pracownicy na etacie. Częściej też samodzielnie oszczędzają na emeryturę

2017-11-08  |  06:55

Rezerwa na pokrycie ewentualnych kosztów leczenia, niepozostawanie ciężaru finansowego dla najbliższych w razie niemożności wykonywania pracy czy zabezpieczenie na emeryturę – to powody, dla których Polacy wykupują dodatkowe ubezpieczenia. Ich podejście jest jednak zróżnicowane w zależności od formy zatrudnienia. Większą zapobiegliwością niż zatrudnieni na etacie cechują się przedsiębiorcy.

– Forma zatrudnienia rzeczywiście determinuje sposób patrzenia na cele finansowe. Widać to w hierarchii celów wymienianych przez osoby zatrudniane na etacie i osoby samozatrudnione. Dla przykładu, blisko 52 proc. osób, które są samozatrudnione, wskazywało jako główny cel konieczność rozwinięcia swojego biznesu bądź założenie dodatkowej działalności. W grupie osób zatrudnionych na etacie ten cel wskazało tylko trzydzieści kilka procent – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Lipa, dyrektor Działu Personalnego w Pramerica Życie TUiR SA.

Ubezpieczyciel przeprowadził badania zachowań finansowych zarówno osób samozatrudnionych i zatrudnionych na etacie. Okazuje się, że ok. 70 proc. ankietowanych przedsiębiorców zależy na posiadaniu środków na pokrycie kosztów leczenia. Taki sam odsetek wskazywał, że nie chce być obciążeniem dla najbliższych (68 proc.) czy na chęć utrzymania na emeryturze dotychczasowego poziomu życia (69 proc.).

Osoby samozatrudnione są dużo bardziej świadome i śmiałe w podejmowaniu tego typu decyzji. Niemal dwukrotnie częściej zainteresowane są indywidualnymi ubezpieczeniami na życie – to blisko 57 proc. badanych – mówi Piotr Lipa. – Są oni świadomi tych wszystkich korzyści, które dają ubezpieczenia indywidualne, takich jak np. zabezpieczenia bytu swojego i swojej rodziny. Osoby zatrudnione na etacie przede wszystkim zainteresowane są ubezpieczeniami grupowymi. Również w mniejszym stopniu niż osoby samozatrudnione interesują się takimi ubezpieczeniami jak ochrona na wypadek inwalidztwa czy polisy o charakterze inwestycyjnym.

Spośród zatrudnionych na etacie tylko 27 proc. sięga po polisę na życie. Ochroną na wypadek inwalidztwa zainteresowanych jest 28 proc. pracowników etatowych i 31 proc. samozatrudnionych. Z kolei na ubezpieczenia inwestycyjne decyduje się 34 proc. przedsiębiorców i o 10 pkt proc. mniej pracujących na etacie.

Eksperci Pramerica podkreślają, że pracownicy etatowi mają większe niż samozatrudnieni poczucie, że stała praca zapewni im bezpieczną przyszłość finansową. Przedsiębiorcy – niepewni co do ostatecznej wysokości wypłat emerytalnych – częściej sami decydują się na odkładanie na emeryturę.

Oszczędzanie na emeryturę to w dużej mierze dla większości z nas dość odległa perspektywa. Widać to w hierarchii celów, które zarysowali nasi respondenci w badaniu Pramerica Insight. Utrzymanie porównywalnego poziomu życia na emeryturze wskazywane było dopiero na trzecim miejscu wśród priorytetów finansowych. Niemniej jednak w ramach tej grupy badanych widać, że osoby samozatrudnione dużo chętniej sięgają po instrumenty, które mają zabezpieczyć ich jesień życia – zaznacza Piotr Lipa.

W tej grupie 41 proc. zadeklarowało, że jest bardzo blisko osiągnięcia swojego planu finansowego na emeryturę, a co dziesiąty jest pewien, że osiągnie go przed czasem. Natomiast pracownicy etatowi wciąż liczą na świadczenia z ZUS i porównują skalę spodziewanych środków z tego źródła z oczekiwanymi wydatkami. Blisko osiągnięcia celów emerytalnych jest 36 proc. etatowców, a do mety dotarło już 6 proc.

Różnice widać również w lokowaniu pieniędzy w różne instrumenty finansowe. Fundusze inwestycyjne wybrało 12 proc. samozatrudnionych i tylko 7 proc. pracowników etatowych, obligacje – 7 proc. badanych przedsiębiorców i 3 proc. pracowników etatowych, a akcje spółek – 5 proc. przedsiębiorców i 3 proc. pracowników.

Osoby samozatrudnione wykazują się dużo większą świadomością w tym sensie, że wyznaczają sobie określony cel oszczędnościowy, dużo częściej korzystają z usług doradców, żeby porozmawiać i zaplanować sposób oszczędzania na emeryturę – mówi dyrektor Działu Personalnego w Pramerica Życie.

Liczba samozatrudnionych – według danych GUS – wynosi ponad 1,1 mln. Praca na własny rachunek staje się coraz popularniejszą formą dla osób aktywnych zawodowo ze względu na korzyści, jakie daje. Z jednej strony jest to możliwość zwiększenia zarobków, z drugiej – swobody określania warunków współpracy z pracodawcą i wprowadzania własnych pomysłów na biznes. Firmy również dostrzegają wiele korzyści ze współpracy z samozatrudnionymi.

Nasi Life Plannerzy pracują właśnie w takim modelu i czerpią wszystkie korzyści – z jednej strony te, które daje im praca na własnej działalności, z drugiej strony oferujemy im wsparcie, które pomaga im też czerpać korzyści porównywalne z benefitami dla pracowników – dodaje Piotr Lipa.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polskie lotniska nawet przez cztery lata będą odbudowywać ruch pasażerski. Na powrót do kondycji finansowej sprzed pandemii potrzebują jeszcze więcej czasu

– Borykamy się z największym kryzysem w branży lotniczej. Spadek ruchu jest bardzo głęboki, w połączeniach regularnych na niektórych lotniskach sięga prawie 100 proc. – mówi Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz Katowice Airport, i podkreśla, że minie kilka lat, zanim porty lotnicze odbudują ruch pasażerski i powrócą do kondycji finansowej sprzed pandemii. Kryzys w przewozach ominął transport towarowy. Lotnisko w Katowicach w pierwszym kwartale tego roku zanotowało w tym segmencie 30-proc. wzrost.

Handel

Nastroje wśród producentów żywności coraz lepsze. Mniejszy popyt gastronomii rekompensują zakupy konsumenckie i eksport

Po okresie największego pesymizmu, jaki towarzyszył branży spożywczej latem ubiegłego roku, nastroje stopniowo się poprawiają, choć do powrotu do sytuacji sprzed pandemii jeszcze daleka droga. To wnioski z badania firmy analitycznej Food Research Institute. Luty był pierwszym miesiącem w czasie pandemii, w którym widać wzrost Indeksu FRI. – Lokomotywą napędzającą rozwój polskich producentów żywności w czasie pandemii jest eksport. Przetwórcy nadążają za światowymi trendami i stają się ważnym europejskim graczem w segmencie żywności bio i eko – mówi Dariusz Chołost, general manager Food Research Institute.

Problemy społeczne

Przedłużające się restrykcje mogą nasilać objawy depresji wśród Polaków. Jedną z grup najbardziej narażonych są rodzice dzieci w wieku do 18 lat

W pierwszych miesiącach pandemii najwyższy poziom objawów depresji i lęku przejawiały osoby w wieku 18–24 lata, z kolei w grudniu 2020 roku depresja najczęściej dotyczyła osób w wieku 35–44 lata – wynika z badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego. Na dalsze nasilanie depresji najbardziej narażone są osoby do 45. roku życia, doświadczające trudności zawodowych oraz konfliktów rodzinnych, ale także rodzice, coraz bardziej zmęczeni łączeniem pracy zdalnej i opieki nad dziećmi. – Szczególnie ważne jest objęcie wsparciem psychologicznym dzieci, młodzieży i całych rodzin – mówi dr hab. Małgorzata Gambin z UW, koordynatorka badań.

Handel

Agnieszka Radwańska została ambasadorką wody Jurajska. W kampanii będzie zwracać uwagę na prawidłowe nawodnienie organizmu

Była tenisistka podkreśla, że marka wody Jurajska od zawsze była bliska jej sercu, ponieważ pochodzi z jej rodzinnych stron. Przyznaje, że jako mama oraz sportowiec bardzo dużą wagę przywiązuje do jakości spożywanych produktów. Woda jest podstawą codziennej diety, dlatego docenia zarówno jej skład, jak i walory smakowe. Klaudia Krupicz, senior marketing manager marki, zaznacza, że wybór Agnieszki Radwańskiej jako ambasadorki wody Jurajskiej był przemyślaną decyzją. Marka chciała związać się z osobą autentyczną, której styl życia pasuje do filozofii i głównych założeń brandu.