Newsy

Samozatrudnieni chętniej korzystają z ubezpieczeń niż pracownicy na etacie. Częściej też samodzielnie oszczędzają na emeryturę

2017-11-08  |  06:55

Rezerwa na pokrycie ewentualnych kosztów leczenia, niepozostawanie ciężaru finansowego dla najbliższych w razie niemożności wykonywania pracy czy zabezpieczenie na emeryturę – to powody, dla których Polacy wykupują dodatkowe ubezpieczenia. Ich podejście jest jednak zróżnicowane w zależności od formy zatrudnienia. Większą zapobiegliwością niż zatrudnieni na etacie cechują się przedsiębiorcy.

– Forma zatrudnienia rzeczywiście determinuje sposób patrzenia na cele finansowe. Widać to w hierarchii celów wymienianych przez osoby zatrudniane na etacie i osoby samozatrudnione. Dla przykładu, blisko 52 proc. osób, które są samozatrudnione, wskazywało jako główny cel konieczność rozwinięcia swojego biznesu bądź założenie dodatkowej działalności. W grupie osób zatrudnionych na etacie ten cel wskazało tylko trzydzieści kilka procent – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Lipa, dyrektor Działu Personalnego w Pramerica Życie TUiR SA.

Ubezpieczyciel przeprowadził badania zachowań finansowych zarówno osób samozatrudnionych i zatrudnionych na etacie. Okazuje się, że ok. 70 proc. ankietowanych przedsiębiorców zależy na posiadaniu środków na pokrycie kosztów leczenia. Taki sam odsetek wskazywał, że nie chce być obciążeniem dla najbliższych (68 proc.) czy na chęć utrzymania na emeryturze dotychczasowego poziomu życia (69 proc.).

Osoby samozatrudnione są dużo bardziej świadome i śmiałe w podejmowaniu tego typu decyzji. Niemal dwukrotnie częściej zainteresowane są indywidualnymi ubezpieczeniami na życie – to blisko 57 proc. badanych – mówi Piotr Lipa. – Są oni świadomi tych wszystkich korzyści, które dają ubezpieczenia indywidualne, takich jak np. zabezpieczenia bytu swojego i swojej rodziny. Osoby zatrudnione na etacie przede wszystkim zainteresowane są ubezpieczeniami grupowymi. Również w mniejszym stopniu niż osoby samozatrudnione interesują się takimi ubezpieczeniami jak ochrona na wypadek inwalidztwa czy polisy o charakterze inwestycyjnym.

Spośród zatrudnionych na etacie tylko 27 proc. sięga po polisę na życie. Ochroną na wypadek inwalidztwa zainteresowanych jest 28 proc. pracowników etatowych i 31 proc. samozatrudnionych. Z kolei na ubezpieczenia inwestycyjne decyduje się 34 proc. przedsiębiorców i o 10 pkt proc. mniej pracujących na etacie.

Eksperci Pramerica podkreślają, że pracownicy etatowi mają większe niż samozatrudnieni poczucie, że stała praca zapewni im bezpieczną przyszłość finansową. Przedsiębiorcy – niepewni co do ostatecznej wysokości wypłat emerytalnych – częściej sami decydują się na odkładanie na emeryturę.

Oszczędzanie na emeryturę to w dużej mierze dla większości z nas dość odległa perspektywa. Widać to w hierarchii celów, które zarysowali nasi respondenci w badaniu Pramerica Insight. Utrzymanie porównywalnego poziomu życia na emeryturze wskazywane było dopiero na trzecim miejscu wśród priorytetów finansowych. Niemniej jednak w ramach tej grupy badanych widać, że osoby samozatrudnione dużo chętniej sięgają po instrumenty, które mają zabezpieczyć ich jesień życia – zaznacza Piotr Lipa.

W tej grupie 41 proc. zadeklarowało, że jest bardzo blisko osiągnięcia swojego planu finansowego na emeryturę, a co dziesiąty jest pewien, że osiągnie go przed czasem. Natomiast pracownicy etatowi wciąż liczą na świadczenia z ZUS i porównują skalę spodziewanych środków z tego źródła z oczekiwanymi wydatkami. Blisko osiągnięcia celów emerytalnych jest 36 proc. etatowców, a do mety dotarło już 6 proc.

Różnice widać również w lokowaniu pieniędzy w różne instrumenty finansowe. Fundusze inwestycyjne wybrało 12 proc. samozatrudnionych i tylko 7 proc. pracowników etatowych, obligacje – 7 proc. badanych przedsiębiorców i 3 proc. pracowników etatowych, a akcje spółek – 5 proc. przedsiębiorców i 3 proc. pracowników.

Osoby samozatrudnione wykazują się dużo większą świadomością w tym sensie, że wyznaczają sobie określony cel oszczędnościowy, dużo częściej korzystają z usług doradców, żeby porozmawiać i zaplanować sposób oszczędzania na emeryturę – mówi dyrektor Działu Personalnego w Pramerica Życie.

Liczba samozatrudnionych – według danych GUS – wynosi ponad 1,1 mln. Praca na własny rachunek staje się coraz popularniejszą formą dla osób aktywnych zawodowo ze względu na korzyści, jakie daje. Z jednej strony jest to możliwość zwiększenia zarobków, z drugiej – swobody określania warunków współpracy z pracodawcą i wprowadzania własnych pomysłów na biznes. Firmy również dostrzegają wiele korzyści ze współpracy z samozatrudnionymi.

Nasi Life Plannerzy pracują właśnie w takim modelu i czerpią wszystkie korzyści – z jednej strony te, które daje im praca na własnej działalności, z drugiej strony oferujemy im wsparcie, które pomaga im też czerpać korzyści porównywalne z benefitami dla pracowników – dodaje Piotr Lipa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji

Sezon na polską paprykę niedawno się rozpoczął, a jego szczyt przypada na początek sierpnia, kiedy krajowego warzywa jest pod dostatkiem. Jednocześnie – jak co roku – w momencie pojawienia się polskiej papryki na sklepowych półkach ta pochodząca z Holandii tanieje w ciągu kilku dni o 50 proc. – alarmuje Zrzeszenie Producentów Papryki RP i podkreśla, że polskich producentów nie stać na konkurowanie z takimi praktykami. Z każdym rokiem borykają się oni z postępującymi spadkami opłacalności upraw. Zrzeszenie apeluje do resortu rolnictwa i premiera o podjęcie kroków w celu obrony krajowej produkcji, a konsumentów o wybieranie polskiej papryki na sklepowych półkach.

Media i PR

Samoregulacja branżowa ogranicza udział farmaceutów w reklamach i ich współprace płatne. Złamanie tych zasad grozi wszczęciem postępowania

Wizerunku farmaceuty nie można wykorzystywać nie tylko w reklamach leków i wyrobów medycznych. Przyjęta w tym roku nowelizacja Kodeksu Etyki Farmaceuty precyzuje zasady dotyczące udziału farmaceutów w reklamach, zakazując promowania przez nich również suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia medycznego. Nowe przepisy dotyczą również ograniczeń w funkcjonowaniu farmaceutów w mediach społecznościowych. – Choć kodeks etyki nie jest powszechnie obowiązującym prawem, to jeżeli farmaceuta dopuści się działań, które będą niezgodne z zakazem reklamowym przewidzianym w kodeksie, może wobec niego zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne – przypomina adwokatka Katarzyna Kęska-Burska.

Sport

Igrzyska w Paryżu znacznie tańsze od poprzednich letnich imprez sportowych. Choć gości jest mniej, niż oczekiwano, korzyści mogą być znaczące

Trzy ostatnie letnie igrzyska przed Paryżem kosztowały łącznie 51 mld dol. Przekroczyły budżet o 185 proc. i to nie licząc dróg, kolei czy innej infrastruktury, które często kosztują więcej niż sama impreza – wynika z badania Uniwersytetu Oksfordzkiego. Igrzyska w Paryżu są jednymi z najtańszych – ich koszt przed rozpoczęciem imprezy szacowano na ok. 9 mld dol. Koszty te niekoniecznie muszą się zwrócić, zwłaszcza ze względu na niższe niż oczekiwane zainteresowanie. – Takich imprez jak igrzyska olimpijskie czy mundial nie można jednak rozpatrywać wyłącznie w kategoriach prostych przychodów. To są potężne narzędzia o charakterze geostrategicznym, wręcz geopolitycznym – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.