Mówi: | Wojciech Sobieraj |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Alior Bank |
Santander już jesienią zmieni reguły gry na polskim rynku bankowym
– Pojawienie się Santandera może za chwilę zmienić reguły gry na rynku – uważa Wojciech Sobieraj, prezes Alior Bank, oceniając fuzje należących do hiszpańskiej grupy banków BZ WBK oraz Kredyt Banku i powstanie jednego, dużego podmiotu, który stanie się trzecim bankiem w Polsce. Jednocześnie szef Aliora podkreśla, że nie obawia się konkurencji i widzi szanse na dalszy rozwój banku, którym kieruje.
Na połączenie BZ WBK i Kredyt Banku, podległych Banco Santander, w grudniu ubiegłego roku zgodziła się Komisja Nadzoru Finansowego. Zgodnie z planem fuzja powinna zakończyć się w 2014 roku, ale już jesienią tego roku banki zaczną działać pod jedną marką. Nowy bank zostanie trzecim graczem na krajowym rynku.
– To jest jeden z najlepszych na świecie banków detalicznych, którego jeszcze w Polsce nie było – mówi Agencji Informacyjnej Newseria szef Alior Banku, Wojciech Sobieraj. – Przychodzą do nas ludzie, którzy na całym świecie udowadniają na prawo i lewo, jak się robi porządną bankowość detaliczną.
W ocenie Sobieraja można założyć, że pojawienie się tak silnego gracza zmieni oblicze polskiego rynku, jego strukturę, jak również panujące na nim reguły. Nie oznacza to jednak, że konkurenci, w tym Alior Bank, są bez jakichkolwiek szans w walce o klienta.
– Alior jest bankiem, który będzie się wciąż rozwijał i wzrastał – mówi Sobieraj, dodając, że instytucja, którą kieruje dostrzega, dostosowuje się, a często sama kreuje zmiany, jakie zachodzą na rynku. Zmiany, które – w jego opinii – będą nadal postępować.
– Przede wszystkim ludzie przestaną chodzić do oddziałów, bo i po co – mówi. – Na razie oddziały są dominującym kanałem dystrybucji i kontaktu z klientem, a będą coraz mniejszym.
Jego zdaniem banki odchodzić także będą od obsługi call center. Tradycyjne kanały dostępu i formy promocji zostaną wyparte przez dużo szybsze i nowocześniejsze.
– Banki muszą się generalnie zmieniać tak, jak się zmienia wszystko, co związane z rewolucją technologiczną i socjalną – ocenia Sobieraj.
Alior Bank jest liderem sektora pod względem liczby pozyskiwanych klientów. W ubiegłym roku zwiększył swój portfel o kolejne 0,5 mln osób. Z jego usług w 2012 roku skorzystało łącznie około 1,49 mln klientów.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.