Mówi: | Urszula Nelken |
Funkcja: | rzeczniczka |
Firma: | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad |
Słaba pozycja w rankingu wykonawców drogowych bez wpływu na postępowania przetargowe
Wyniki kontroli, którą przeprowadza w trakcie trwania kontraktu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, nie mogą mieć wpływu na postępowanie przetargowe. Jak wyjaśnia rzeczniczka GDDKiA, ranking firm-wykonawców robiony na podstawie tych kontroli nie ma na celu oceny fachowości konkretnej firmy. - Chodzi o to, by jakość wykonywanych prac była jak najwyższa, a błędy naprawione – tłumaczy Urszula Nelken.
Dwa tygodnie temu GDDKiA opublikowała ranking firm realizujących najważniejsze kontrakty, czyli budowę autostrad i dróg ekspresowych. W rankingu ujęto procentowy udział złych lub dobrych wyników kontroli. Badania zostały przeprowadzone w 2011 roku. Urszula Nelken podkreśla, że we wszystkich przypadkach to, co zostało źle zrobione, zostało już dawno naprawione.
– W badaniach z 2010 roku były przypadki dwóch firm, które miały dużą liczbę złych wyników w ogólnej liczbie badań, a w tym momencie znajdują się w górnej części tego rankingu. Jeśli coś zostanie źle wykonane, musi zostać naprawione, w przypadku np. frezowania jakiegoś dużego fragmentu jezdni i ułożenia od nowa, to są czasami miliony złotych – tłumaczy rzeczniczka GDDKiA.
Jej zdaniem, to pokazuje, że mimo czynnika ekonomicznego wykonawcom zależy na jakości wykonywanych prac. Urszula Nelken podkreśla, że to, na jakiej pozycji rankingu firma aktualnie się znajduje nie może absolutnie mieć wpływu na postępowanie przetargowe.
– W tej chwili zapisy w prawie dotyczącym zamówień publicznych mówią wyłącznie o tym, że w ciągu 3 lat nie można dopuścić do postępowania przetargowego w danej instytucji, firmy, która wyrządziła szkodę tej instytucji. Ktoś, kto został z tego kontraktu "wyrzucony", nie może stawać ponownie do przetargu w tej samej instytucji – mówi Nelken.
Rzeczniczka GDDKiA wyjaśnia, że badania robione w trakcie realizacji inwestycji mają doprowadzić do tego, by jeśli coś zostało źle zrobione, było niezwłocznie naprawione.
– Wszystko jedno o jaki błąd chodzi, czy to jest frezowanie jezdni, czy to jest nasyp. Był taki przypadek, że firma musiała rozebrać 75 tys. m2 nasypu i ułożyć to ponownie. To kosztowało 4 mln złotych. Te badania są robione po to, by te inwestycje, te autostrady, te drogi, po których będziemy jeździć, służyły nam przez lata – stwierdza rzeczniczka.
Gwarancja, jaką musi dać wykonawca na zbudowaną drogę, została w ostatnich latach wydłużona.
– Pierwotnie te gwarancje trwały rok czy dwa, w tej chwili 5-7 lat, a nawet idzie w kierunku 10 lat. To ma służyć podniesieniu jakości. Również ujawnianie tych rankingów to jest transparentność naszych działań, pokazanie, że takie badania robimy i że one przynoszą efekty – dodaje Urszula Nelken.
GDDKiA systematyczne monitoruje jakość robót, również za pomocą własnych laboratoriów drogowych wyposażonych w nowoczesny sprzęt pomiarowy i diagnostyczny. Laboratoria te wykonują co najmniej 10 proc. badań wymaganych przez specyfikację przetargową. W wyniku przeprowadzonych analiz w sposób szczególny zwracana jest uwaga na tych wykonawców, u których negatywne wyniki badań laboratoryjnych przekroczyły 25 proc. ogółu badań.
Czytaj także
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
- 2023-06-05: Londyn z najbardziej rozpoznawalną marką miasta. W światowym rankingu znalazło się tylko jedno polskie miasto
- 2023-06-13: Warszawa jedynym polskim miastem wśród globalnych silnych marek. Wciąż jest mniej rozpoznawalna niż Praga czy Budapeszt, choć wyprzedza je w kilku kategoriach
- 2022-11-03: Michał Bajor: „Grę o tron” oglądałem po nocach. Ten serial to było mistrzostwo świata, natomiast „Ród smoka” to wielkie rozczarowanie
- 2021-11-30: Od 1 grudnia manualny pobór opłat na państwowych autostradach przestanie działać. Kierowcy osobówek będą płacić przez system e-TOLL lub kupować e-bilety
- 2021-08-06: Tylko pięć polskich marek znalazło się wśród 500 najbardziej wartościowych brandów w Europie. W tak dużej gospodarce mogłoby ich być więcej
- 2020-11-26: Pandemia zwiększy innowacyjność województw. Liderem pozostaje Mazowsze, ale pozostałe ośrodki szybko zmniejszają dystans
- 2020-09-28: Koronawirus może przyspieszyć największe projekty infrastrukturalne. Do 2025 roku planowanych jest 25 megainwestycji na kwotę niemal 300 mld zł
- 2020-01-17: Spory między Skarbem Państwa a inwestorami coraz częściej kończą się ugodą. W zdecydowanej większości wygrywa jednak państwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.