Newsy

Od dziś Warszawiacy tanio wypożyczą rowery miejskie. Rusza sezon.

2013-04-09  |  05:55
Mówi:Igor Krajnow
Funkcja:Rzecznik prasowy
Firma:ZTM Warszawa
  • MP4

    W Warszawie rusza sezon rowerowy. Z 50 do 150 wzrośnie liczba stacji Veturilo, miejskiego systemu do wypożyczania rowerów. Przybędzie jednośladów, a wraz z nimi zapewne i użytkowników, których już w poprzednim sezonie było 50 tysięcy. Pojawią się też lepsze zabezpieczenia przed kradzieżami i dewastacją sprzętu. 

    System ruszył w Warszawie zaledwie rok temu i prężnie się rozwija. W tym sezonie pojawią się dodatkowe wypożyczalnie w Śródmieściu, na Bielanach i Ursynowie, a także na Pradze Północ, Pradze Południe, Ochocie, Woli, Mokotowie, Żoliborzu, Targówku i Białołęce.

     – Pojawi się prawie trzy razy więcej stacji niż w roku ubiegłym, a ponadto system tzw. elektrozamków, który zabezpieczy te rowery przed nieautoryzowanym wypożyczeniem oraz ułatwi sam proces wypożyczenia i zwrotu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, w ramach którego działa system.

    W ubiegłym roku na ulicach Warszawy było ok. 50 stacji i 1100 rowerów do wypożyczenia, w tym będzie ok. 150 stacji i ponad 2500 jednośladów.

     – Veturilo spotkało się z ogromnym zainteresowaniem. W systemie zarejestrowało się około 50 tysięcy osób. Jeśli policzyć liczby kilometrów, które użytkownicy przejechali na naszych rowerach, to może to być około miliona kilometrów – informuje Igor Krajnow.

    Mimo sukcesu przedsięwzięcia, miasto dopłaca do funkcjonowania tego systemu. Przetarg, w którym wyłoniono operatora Warszawskiego Roweru Publicznego wygrało konsorcjum: Nextbike Polska, Nextbike GmbH i Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke. Będzie ono zarządzało systemem do listopada 2016 roku i otrzyma za tę usługę łącznie ok. 19 mln zł brutto.

     – Jeden dzień funkcjonowania systemu to są dla miasta koszty rzędu kilkunastu tysięcy złotych. A przychody z tytułu reklam trafiają do operatora tego systemu, który go na zlecenie miasta zainstalował, uruchomił i teraz administruje, utrzymując go w należytym stanie technicznym – tłumaczy rzecznik prasowy. I dodaje: – To jest oferta dla Warszawiaków, turystów. Od początku nikt nie zakładał, że ten system będzie dochodowy.

    Do systemu dołączają się kolejne prywatne firmy.

    – Może przybywać stacji sfinansowanych przez prywatnych przedsiębiorców. Przypomnę, że w ubiegłym roku została uruchomiona jedna taka stacja przez Centrum Handlowe Arkadia, w tym roku trzy kolejne będą przygotowane – dwie przy Galerii Mokotów i jedna przy kompleksie biurowym Poleczki Business Park. Zatem liczymy, że kolejne podmioty prywatne będą również zainteresowane uczestnictwem w tym systemie – mówi rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

    W minionym sezonie zdarzały się przypadki dewastacji i zaginięć rowerów. W tym roku operator systemu znalazł na to sposób.

     – Jednak wytworzyła się społeczna kontrola nad funkcjonowaniem tego systemu i użytkownicy często nas informują o zaobserwowanych nieprawidłowościach. To nas bardzo cieszy, dzięki temu możemy znaczniej szybciej reagować – mówi Igor Krajnow. – Ponadto elektrozamki, które od tego roku będą funkcjonowały na wszystkich stacjach, znacznie utrudnią jakiekolwiek próby kradzieży rowerów czy też wypożyczenie w sposób nieautoryzowany, czyli poza systemem.

    Dostarczaniem infrastruktury, zarówno stojaków, jaki i rowerów zajmuje się operator systemu, czyli firma Nextbike, natomiast firmy prywatne finansują ustawienie stacji na swoim terenie. To może być korzystne dla ich klientów, bo ułatwia im dostęp m.in. do centrów handlowych.

    Warszawa jest jednym z ponad 50 miast na całym świecie korzystających z systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich, których operatorem jest firma Nextbike. Oznacza to, że każda osoba zarejestrowana w Veturilo może również korzystać z podobnych systemów m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Nowej Zelandii czy na Łotwie. Pierwsze 20 minut korzystania z systemu jest darmowe, a pierwsza godzina jazdy rowerem kosztuje symboliczną złotówkę, czwarta i każda następna – 7 zł.

    Rozpoczęcie tegorocznego sezonu wstrzymywała niesprzyjająca pogoda. W przyszłym roku bez względu na warunki pogodowe – wypożyczalnie będą dostępne od 1 marca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

    Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

    Przemysł

    Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

    Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

    Prawo

    Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

    Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.