Mówi: | Paweł Paluch |
Funkcja: | dyrektor marketingu i komunikacji |
Firma: | Scania Polska |
Sprzedaż samochodów ciężarowych w Europie może się okazać najwyższa od 9 lat. W Polsce wzrosty będą jeszcze większe
Popyt na pojazdy ciężarowe utrzymuje się na wysokim poziomie. W Europie w I kwartale zamówienia na najcięższe auta, powyżej 16 ton, były o 10 proc. wyższe niż rok wcześniej. Jeśli tempo zostanie utrzymane, to ten rok będzie najlepszy od 2007 roku. W Polsce dynamika wzrostu zamówień jest ponad trzykrotnie wyższa. Mająca przeszło 20 proc. udziałów w rynku Scania odnotowała wzrost na poziomie 50 proc.
– Popyt na pojazdy ciężarowe w pierwszym kwartale tego roku okazał się rekordowy, mówię to, oceniając to na tle całej nowoczesnej historię sprzedaży tego typu aut – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Paweł Paluch, dyrektor marketingu i komunikacji Scania Polska SA. – Istotny wpływ na pozytywne wyniki sprzedaży miały również niskie ceny paliw, dobry kurs złotego oraz wsparcie w postaci taniego finansowania pojazdów.
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w okresie od stycznia do maja zarejestrowano w sumie 10741 nowych samochodów ciężarowych (wzrost o 31,4 proc.), wśród których było 8687 ciągników (o 35,9 proc. więcej niż rok temu).
Mająca przeszło 20 proc. udziałów w rynku Scania dostarczyła w tym czasie 2,1 tys. pojazdów, o 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
– Polska jest dla nas bardzo perspektywicznym rynkiem z uwagi na to, że krajowi przedsiębiorcy działają bardzo aktywnie – wskazuje Paweł Paluch.
Dla Scanii, jednego z największych producentów samochodów ciężarowych w Europie, Polska jest czwartym rynkiem na Starym Kontynencie i piątym w skali globalnej. Jak podkreśla Paweł Paluch, w przyszłości pozycja ta może być jeszcze mocniejsza. Sprzedaż koncernu na rynku europejskim (UE plus Szwajcaria i Norwegia) w I kwartale tego roku ukształtowała się na poziomie 12,8 tys. pojazdów, o 32 proc. większym niż w tym samym okresie 2015 roku.
– Na rynku europejskim wciąż mamy bardzo dobry portfel zamówień. W I kwartale zamówienia wzrosły o 10 proc. w stosunku do roku ubiegłego i przewidujemy, że całkowity rynek w tym roku osiągnie poziom między 285 a 300 tys. sztuk – prognozuje Paweł Paluch. – Będą to najwyższe dostawy od 2007 roku. Rynek europejski wraca na bardzo dobre tory.
Scania Polska SA jest generalnym dystrybutorem i przedstawicielem Scania CV AB, światowego lidera w produkcji pojazdów ciężarowych przeznaczonych dla ciężkiego transportu, autobusów miejskich (również napędzanych etanolem) i turystycznych oraz silników przemysłowych i morskich.
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-14: Udział lokalnego kapitału w polskim rynku nieruchomości wciąż jest znikomy. Nowe regulacje prawne mogłyby to zmienić
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-28: Polska chce zachęcić do testowania pojazdów autonomicznych na naszych drogach. Powstaje baza scenariuszy do takich testów
- 2024-02-23: Dwa lata po wybuchu wojny zainteresowanie Polaków pomocą dla Ukraińców jest dużo mniejsze. Potrzeby się zmieniły, ale wciąż są poważne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.