Newsy

Sprzedaż wina pod koniec roku rośnie o jedną trzecią. Szansa na odbicie na rynku win musujących

2014-12-31  |  06:10
Mówi:Elżbieta Pawłowska
Funkcja:członek honorowy
Firma:Polska Rada Winiarstwa
  • MP4
  • Sprzedawcy win liczą na nawet ponad 30-proc. wzrost sprzedaży w ostatnich dniach tego roku. W tym okresie szczególnie popularne są wina musujące, które do tej pory stanowiły co siódme wypijane w Polsce wino. Zainteresowanie nimi w tym roku nieco zmalało, ale okres świąteczno-noworoczny powinien ożywić ten segment. Wina stają się coraz popularniejszym trunkiem w Polsce.

    Ogólnie rynek wina rośnie o ok. 5 proc. rocznie. Bardziej rozwija się rynek win spokojnych i stołowych, zmniejsza się natomiast rynek win deserowych i wermutów. Wina musujące to obecnie ok. 12 proc., w poprzednich latach stanowiły ok. 15 proc. w ogólnej puli win – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Elżbieta Pawłowska, członkini honorowa Polskiej Rady Winiarstwa.

    Pawłowska przypomina, że według danych z września br. sprzedaż wina musującego w ciągu 12 miesięcy spadła o 8 proc. Mimo to koniec roku powinien być dobry – zwykle sprzedaż wszystkich win wzrasta w tych dniach nawet o 35 proc., a duży udział mają w tym wzroście właśnie wina musujące. Dlatego prognozy są bardziej optymistyczne, niż wskazują dane sprzed kilku miesięcy.

    Wino musujące w ciągu roku ma tylko 5-6 proc. udziału w ogólnej sprzedaży wina. W miesiącach letnich oraz pod koniec roku i w karnawale ich sprzedaż rośnie jednak tak bardzo, że całoroczna średnia jeszcze niedawno sięgała 15-18 proc, a obecnie jest tylko nieco niższa.

    Obserwujemy wzrost zainteresowania typowymi szampanami i winami musującymi z wyższej półki. To są szampany produkowane metodą tradycyjną, prosecco, cavy. Mamy nadzieję, że okres świąteczny to zainteresowanie wzmocni. Potem w okresie karnawału ono się nieco obniża, ale utrzymuje się na dość wysokim poziomie – tłumaczy Pawłowska.

    Najpopularniejsze wina musujące ze średniej półki kosztują 20-40 zł. To właśnie te wina najchętniej kupują Polacy pod koniec roku, a ich ceny utrzymują się na stabilnym poziomie. Zainteresowanie szampanami i innymi winami musującymi wysokogatunkowymi jest niższe, ale ich ceny – znacznie wyższe. Pawłowska dodaje, że na rynku dostępne są też wina musujące kosztujące mniej niż 20 zł.

    Polacy chętnie pijają wina musujące z całego świata – dodaje. Są też krajowe wyroby tego typu.

    Mamy też wina musujące produkowane w kraju, ale z surowców z importu – mówi Pawłowska. ‒ wysokogatunkowe wina musujące z Hiszpanii, są włoskie wina. Również z innych krajów, z Nowego Świata: z Australii, Ameryki czy Kalifornii. Jest to szeroki rynek.

    Rocznie w Polsce wypijanych jest ok. 80 mln butelek wina.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.