Newsy

Średnio 6 mld zł co roku kosztuje budowa infrastruktury w Warszawie. A lista zadań wciąż długa

2012-10-05  |  06:20

Ratusz i miejskie spółki na inwestycje w stolicy od 2007 roku wydały rekordową kwotę 18 mld zł. – W najbliższym czasie musimy poczekać na przyszły budżet Unii Europejskiej, który będzie zorientowany na środowisko i wtedy będziemy się zastanawiać, ile chociażby można dobudować linii tramwajowych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Jak podkreśla potrzeby wciąż są duże.

Po doliczeniu środków GDDKiA, PKP i wydatków z budżetu państwa na inwestycje w stolicy wydano w ciągu ostatnich pięciu lat około 33 mld zł.

  Myślę, że to, co zakupiliśmy, czyli 186 nowych składów tramwajów, ponad 1 tys. autobusów czy też SKM- ka [25 składów – przyp. red.] i nowy tabor do metra, to oczywiście wymagało ogromnego wysiłku finansowego. Pomimo funduszy z Unii, był to wysiłek finansowy ze strony spółek i ze strony miasta, ponieważ podpisaliśmy umowy wieloletnie z tymi spółkami komunikacji i innymi spółkami transportowymi – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.

Średnio co roku Warszawa wydawała około 6 mld zł. Ale jak podkreślają włodarze stolicy wciąż dużo jest jeszcze to zrobienia.

  Potrzebne są m.in. szybki tramwaj na Gocław, następnie tramwaj do Wilanowa. Jeszcze przed nami jest budowa samych szyn i zakup wagonów, składów tramwajowych. Tak samo chcielibyśmy, żeby w kierunku Piaseczna były jakieś rozwiązania szynowe – wylicza.

Jakich nakładów finansowych będą wymagać kolejne inwestycje, nie wiadomo. Prezydent stolicy liczy, że część z nich sfinansuje Bruksela.

  W najbliższym czasie musimy poczekać na przyszły budżet Unii Europejskiej, który będzie zorientowany na środowisko i wtedy będziemy się zastanawiać, ile np. moglibyśmy dobudować linii tramwajowych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Jak podkreśla, część inwestycji związanych z transportem miejskim, jest wciąż realizowana. W najbliższym czasie do użytku oddana zostanie kolejna nowa linia. Miasto kupuje tramwaje dwukierunkowe, które będą jeździć przez Most Skłodowskiej-Curie. Tzw. swing duo będzie pierwszym w stolicy, który zawróci bez konieczności wjeżdżania na pętlę. Docelowo ma ich być w Warszawie około 45.

 – Jednym słowem, cały czas coś nowego dokupujemy, ale ten skok w ciągu pięciu lat był bezprecedensowy – podkreśla.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.