Mówi: | dr Magdalena Białkowska |
Funkcja: | specjalista dietetyk |
Firma: | Instytut Żywności i Żywienia |
Styl życia, a nie geny mają główny wpływ na powstawanie otyłości
22 proc. Polaków jest otyłych, a już co drugi ma nadwagę – alarmują dietetycy z Instytutu Żywności i Żywienia. W ostatnim czasie ten problem narasta przede wszystkim u ludzi młodych. Dietetycy podkreślają, że otyłość uwarunkowana genami stanowi niewielki odsetek przypadków. 90 proc. zaś to skutek zbyt obfitego jedzenia i małej aktywności fizycznej.
– Otyłość to bardzo poważny problem. Z przeprowadzonych przez Natpol w 2011 r. badań wynika, że co piaty Polak jest otyły, a nadwagę ma już co drugi. Ze statystyk wynika, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat ta częstość otyłości wzrosła z 19 proc. do 22 proc. głównie u mężczyzn i głównie u młodych Polaków, do 34 roku życia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Magdalena Białkowska, specjalista dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia.
Otyłość grozi wieloma chorobami (chorobami serca, nadciśnieniem, cukrzycą), ale samo jej podłoże rzadko jest uwarunkowane genetycznie.
– Osoby, u których otyłość jest objawem choroby, często choroby genetycznie uwarunkowanej, stanowią mały odsetek. Większość przypadków otyłości to efekt zbyt obfitego jedzenia oraz braku aktywności fizycznej. Siedzący tryb życia, korzystanie ze wszystkich udogodnień cywilizacyjnych plus brak ruchu musi dawać nadwagę, a potem otyłość. Otyłość zależna od złego stylu życia występuje w ponad 90 proc. przypadków – stwierdza dietetyczka.
U części osób otyłość jest spowodowana chorobami.
– Wiele osób ma skłonność do otyłości z racji chorób, które u tych osób występują, to samo dotyczy nadmiernego apetytu. Każdy otyły nie chciałby mieć takiego wilczego apetytu, ale coś każe mu jeść. Może być to spowodowane szeregiem zaburzeń w wydzielaniu hormonów, np. nadmiernym wydzielaniem insuliny, niektórych neuropeptydów, czy też niektórych hormonów jelitowych,. Te parametry wydzielane w nadmiarze powodują nadmierny apetyt i tycie. Otyłość jest skomplikowanym problemem i nie można upraszczać kwestii otyłości tylko do stylu życia, jednak styl życia stanowi podstawowy czynnik rozwoju tego schorzenia – wyjaśnia dr Białkowska.
Badanie Natpol z 2011 r. wskazuje, że liczba osób otyłych wzrośnie w Polsce z 22 proc. do 33 proc., czyli z 6,5 mln do ponad 9 mln w 2035 r. Największy wzrost otyłości następuje w grupie wiekowej 18–34 lat – odsetek osób a nadwagą w tym przedziale wiekowym wzrósł z 21,5 proc. w 2002 roku do 25,7 proc. w badaniu z 2011 r.
Badanie to objęło 2418 Polaków w wielu w wieku 18–79 lat.
Czytaj także
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2025-01-10: W Polsce rośnie liczba wykrywanych chorób przenoszonych drogą płciową. Coraz większa świadomość i możliwość testowania
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-21: Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2025-01-09: Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.