Mówi: | Jakub Bogucki |
Funkcja: | analityk rynku paliw |
Firma: | e-petrol.pl |
Benzyna i olej napędowy będą drożeć. Cena diesla w obrocie hurtowym jest już wyższa niż popularnej benzyny 95
Czas wyjątkowo taniej benzyny i oleju napędowego dobiega końca – prognozują eksperci e-petrol.pl. Przy obecnych cenach hurtowych, które nie pozostawiają miejsca na marżę sprzedawców, podwyżki w detalu są nieuniknione. W hurcie i na niektórych stacjach zmiany już są widoczne. Obecnie cena benzyny w detalu o około 20 groszy za litr przekracza wartość diesla. Wkrótce jednak te proporcje mogą się odwrócić.
– W cenach hurtowych mogliśmy już zaobserwować ważną zmianę: przeskoczenie cen oleju napędowego nad wartość benzyny – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Bogucki, analityk rynku paliw platformy e-petrol.pl. – Obecnie diesel jest droższym paliwem i wydaje się, że w najbliższych kilku tygodniach możemy zaobserwować przełożenie tego zjawiska na detal.
Jak wynika z piątkowej analizy e-petrol.pl, na hurtowym rynku paliw w ubiegłym tygodniu miał miejsce systematyczny wzrost notowań benzyny i oleju napędowego. W porównaniu z początkiem października 95-oktanowa benzyna zdrożała o blisko 80 zł. Za metr sześcienny tego paliwa u krajowych producentów trzeba było zapłacić średnio 3460,60 zł. Nieco mniejsza była skala wzrostu oleju napędowego. Od początku miesiąca w cennikach rafinerii diesel podrożał o około 70 zł i obecnie kosztuje przeciętnie 3469 zł za metr sześcienny.
– Diesel będzie niebawem paliwem droższym od benzyny na stacjach benzynowych, co zdarza od kilku lat późną jesienią oraz wczesną zimą i wydaje się, że w tym roku tak będzie również – przekonuje Jakub Bogucki. – Natomiast między wartością tych podstawowych paliw na razie jeszcze jest dość spora różnica.
Przez pierwsze dni października na stacjach benzynowych ceny spadały. Za litr 95-oktanowej benzyny płacono średnio 4,45 zł, o 4 grosze mniej niż tydzień wcześniej. Autogaz podrożał o 1 grosz – do 1,82 zł za litr. Średnia cena oleju napędowego utrzymała się na poziomie 4,26 zł. Jest to wieloletnie minimum cen tego paliwa.
– Między cenami benzyny a diesla jest więc jeszcze około 20 groszy różnicy na stacjach – zauważa Jakub Bogucki. – Ale wydaje się, że ze spadkami, które obserwowaliśmy w ostatnich tygodniach, będziemy musieli się pożegnać. Już mamy do czynienia z niewielką podwyżką cen oleju napędowego. Benzynę prawdopodobnie niebawem też to czeka.
Prognozowane przez e-petrol.pl przedziały cenowe dla poszczególnych gatunków paliw w tym tygodniu wynoszą: 4,39–4,50 zł za litr 95-oktanowej benzyny, 4,26–4,37 zł za litr oleju napędowego i 1,81–1,90 zł w przypadku autogazu.
Czytaj także
- 2025-02-14: Eskalacja konfliktu w Afryce Środkowej. Europosłowie wzywają do zawieszenia umowy UE–Rwanda na dostawy surowców
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-05: Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-01-07: Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-14: UE i USA dążą do zażegnania konfliktu między Izraelem a Iranem. Próby te na razie nie przynoszą efektu
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.