Mówi: | Sławomir Mazurek |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | KWB "Konin" |
Decyzja o prywatyzacji kopalni w połowie marca
W tym miesiącu Ministerstwo Skarbu Państwa podejmie decyzję, komu sprzeda kopalnie węgla brunatnego "Konin” i „Adamów”. Oferty złożyły Zespół Elektrowni PAK i Społem Plus. W piątek minął termin poprawiania ofert.
Zarząd KWB „Konin” czeka na decyzję Ministerstwa Skarbu Państwa w sprawie wyboru inwestora.
- Zrobiliśmy to, co do nas należało, czyli proces due diligence, umożliwiliśmy badanie spółki potencjalnym inwestorom. Odpowiedzieliśmy wystarczająco na wszystkie ich pytania i wątpliwości i w tej chwili czekamy na rozstrzygnięcia. Do piątku był termin poprawiania ofert. W połowie marca minister ma podjąć decyzję, co robi dalej, a my do tego czasu pracujemy normalnie - mówi Sławomir Mazurek, prezes zarządu Kopalni Węgla Brunatnego „Konin”.
Wiążące oferty na zakup 85 proc. akcji KWB "Konin" i KWB "Adamów" złożyły 2 spółki: ZE PAK i Społem Plus.
Pod koniec lutego władze kopalni w Koninie porozumiały się ze związkami zawodowymi. Pracownicy zobowiązali się nie wysuwać roszczeń do momentu prywatyzacji. Zarząd zadeklarował, że w tym czasie nie wypowie zakładowego układy zbiorowego pracy.
- Strona społeczna będzie miała miesiąc na rozmowy z inwestorem wybranym przez Skarb Państwa w celu uzgodnienia ewentualnych kwestii socjalnych, miesiąc po parafowaniu umowy przez ministra z potencjalnym inwestorem - podkreśla Sławomir Mazurek.
Obie kopalnie zajmują się wydobywaniem węgla brunatnego, który dostarczają to Zespołu Elektrowni PAK.
Czytaj także
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2023-12-28: Kopalnie coraz bardziej inteligentne. Międzynarodowy projekt z udziałem Polaków ma scyfryzować cały sektor górniczy
- 2023-11-03: Walka ze smogiem zaczyna przynosić efekty. Jakość powietrza w Polsce powoli się poprawia
- 2023-11-15: Hałdy kopalniane to ogromne magazyny z surowcami. Ich zagospodarowaniem są zainteresowani m.in. producenci cementu
- 2023-07-04: Jaworzno kopalnia [przebitki]
- 2023-07-03: Rybnik elektrownia [przebitki]
- 2023-04-04: Koalicja Klimatyczna: Dyrektywa metanowa nie oznacza rychłego zamknięcia wszystkich kopalń. To szansa na modernizację górnictwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.