Mówi: | Urszula Cieślak |
Funkcja: | Ekspert Rynku Paliw |
Firma: | BM Reflex |
Hurtowe ceny benzyny spadają. Będziemy tankować taniej
Dobra informacja dla kierowców. Ceny na stacjach benzynowych powinny w najbliższym czasie spaść o kilka groszy na litrze. Wszystko dzięki niższym cenom w hurcie. Jednak na obniżki mogą liczyć tylko kierowcy tankujący benzynę, popularną 95-tkę lub 98-kę. Hurtowe ceny oleju napędowego mogą w kolejnych tygodniach rosnąć i prawdopodobnie na stacjach zrównają się z cenami benzyny bezołowiowej.
Zdaniem ekspertów, to pierwsza od kilku tygodni realna szansa na obniżki cen paliw na polskich stacjach. Dotyczy to jednak jedynie benzyny Euro Super 95 i Super Plus 98. Na obniżki cen oleju napędowego i autogazu na razie nie ma co liczyć.
– Powodem tej spodziewanej przez nas obniżki cen benzyny na stacjach jest sytuacja na rynku hurtowym. W poprzednim tygodniu spadek cen benzyny w hurcie sięgał ponad 25 groszy na litrze. Czyli to daje tę dużą przestrzeń do obniżek cen paliw na stacjach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Urszula Cieślak, analityk BM Reflex, monitorującego sytuację na rynku paliw.
W tej chwili średnio za litr benzyny Euro Super trzeba płacić 5,84 zł, za litr oleju napędowego – 10 gr mniej, a LPG – 2,71 zł.
Spadkowy trend cen hurtowych to efekt światowego posezonowego spadku popytu na paliwa. Jak podkreśla Urszula Cieślak, co roku po wakacjach sprzedaż benzyny zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych maleje. Inaczej wygląda sytuacja z olejem napędowym.
– Zawsze w okresie zimowym, na przełomie jesieni i zimy rośnie zużycie olejów, w tym również oleju napędowego i oleju opałowego. I to w konsekwencji przekłada się na wyższy poziom ich cen. Natomiast spadek popytu na benzynę po wakacjach sprzyja z kolei korekcie – wyjaśnia Urszula Cieślak.
To oznacza, że w najbliższym czasie kierowcy zapłacą tyle samo za litr benzyny, co za litr oleju napędowego.
– Ceny ON na giełdach światowych już przekroczyły poziom cen benzyny bezołowiowej. To już w tym momencie zaczyna się przekładać na rynek krajowy. Na stacjach jeszcze tego nie widzimy, ale na rynku hurtowym benzyna jest tańsza od oleju napędowego już około 20 groszy na litrze – informuje analityk BM Reflex.
O swoje portfele na razie mogą być spokojni właściciele aut z instalacją gazową.
– Zapowiedzi jeszcze z końca września, jakoby ceny autogazu miały wzrosnąć – szacunki mówiły nawet o 20-40 groszach na litrze – nie spełniają się. Podniesienie ceł eksportowych na gaz z Rosji nie przełożyło się na rynek hurtowy, ani tym bardziej na rynek detaliczny. A więc tutaj notujemy stabilne ceny autogazu na poziomie 2,70 zł/litr – mówi Urszula Cieślak.
Jej zdaniem w najbliższym czasie światowe ceny surowców powinny utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie.
– Jeśli chodzi o czynniki fundamentalne, takie jak poziom zapasów, podaż czy popyt możemy liczyć na stabilizację. Czyli nie mamy elementu, który wpływałby negatywnie na ceny ropy, a co za tym idzie również paliw gotowych – podkreśla ekspertka. – Jedynym elementem, który dzisiaj budzi pewną niepewność, jest sytuacja na Bliskim Wschodzie i to, co się może ewentualnie dziać w związku z dalszymi pracami nad programem nuklearnym w Iranie.
Czytaj także
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-05-23: Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-05-10: Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.