Newsy

Hurtowe ceny benzyny spadają. Będziemy tankować taniej

2012-10-24  |  06:50
Mówi:Urszula Cieślak
Funkcja:Ekspert Rynku Paliw
Firma:BM Reflex
  • MP4

    Dobra informacja dla kierowców. Ceny na stacjach benzynowych powinny w najbliższym czasie spaść o kilka groszy na litrze. Wszystko dzięki niższym cenom w hurcie. Jednak na obniżki mogą liczyć tylko kierowcy tankujący benzynę, popularną 95-tkę lub 98-kę. Hurtowe ceny oleju napędowego mogą w kolejnych tygodniach rosnąć i prawdopodobnie na stacjach zrównają się z cenami benzyny bezołowiowej.

    Zdaniem ekspertów, to pierwsza od kilku tygodni realna szansa na obniżki cen paliw na polskich stacjach. Dotyczy to jednak jedynie benzyny Euro Super 95 i Super Plus 98. Na obniżki cen oleju napędowego i autogazu na razie nie ma co liczyć.

     – Powodem tej spodziewanej przez nas obniżki cen benzyny na stacjach jest sytuacja na rynku hurtowym. W poprzednim tygodniu spadek cen benzyny w hurcie sięgał ponad 25 groszy na litrze. Czyli to daje tę dużą przestrzeń do obniżek cen paliw na stacjach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Urszula Cieślak, analityk BM Reflex, monitorującego sytuację na rynku paliw.

    W tej chwili średnio za litr benzyny Euro Super trzeba płacić 5,84 zł, za litr oleju napędowego – 10 gr mniej, a LPG – 2,71 zł.

    Spadkowy trend cen hurtowych to efekt światowego posezonowego spadku popytu na paliwa. Jak podkreśla Urszula Cieślak, co roku po wakacjach sprzedaż benzyny zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych maleje. Inaczej wygląda sytuacja z olejem napędowym.

     – Zawsze w okresie zimowym, na przełomie jesieni i zimy rośnie zużycie olejów, w tym również oleju napędowego i oleju opałowego. I to w konsekwencji przekłada się na wyższy poziom ich cen. Natomiast spadek popytu na benzynę po wakacjach sprzyja z kolei korekcie – wyjaśnia Urszula Cieślak.

    To oznacza, że w najbliższym czasie kierowcy zapłacą tyle samo za litr benzyny, co za litr oleju napędowego.

     – Ceny ON na giełdach światowych już przekroczyły poziom cen benzyny bezołowiowej. To już w tym momencie zaczyna się przekładać na rynek krajowy. Na stacjach jeszcze tego nie widzimy, ale na rynku hurtowym benzyna jest tańsza od oleju napędowego już około 20 groszy na litrze – informuje analityk BM Reflex.

    O swoje portfele na razie mogą być spokojni właściciele aut z instalacją gazową.

     – Zapowiedzi jeszcze z końca września, jakoby ceny autogazu miały wzrosnąć – szacunki mówiły nawet o 20-40 groszach na litrze – nie spełniają się. Podniesienie ceł eksportowych na gaz z Rosji nie przełożyło się na rynek hurtowy, ani tym bardziej na rynek detaliczny. A więc tutaj notujemy stabilne ceny autogazu na poziomie 2,70 zł/litr – mówi Urszula Cieślak.

    Jej zdaniem w najbliższym czasie światowe ceny surowców powinny utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie.

     – Jeśli chodzi o czynniki fundamentalne, takie jak poziom zapasów, podaż czy popyt możemy liczyć na stabilizację. Czyli nie mamy elementu, który wpływałby negatywnie na ceny ropy, a co za tym idzie również paliw gotowych – podkreśla ekspertka. – Jedynym elementem, który dzisiaj budzi pewną niepewność, jest sytuacja na Bliskim Wschodzie i to, co się może ewentualnie dziać w związku z dalszymi pracami nad programem nuklearnym w Iranie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.