Mówi: | Urszula Cieślak |
Funkcja: | Ekspert Rynku Paliw |
Firma: | BM Reflex |
Hurtowe ceny benzyny spadają. Będziemy tankować taniej
Dobra informacja dla kierowców. Ceny na stacjach benzynowych powinny w najbliższym czasie spaść o kilka groszy na litrze. Wszystko dzięki niższym cenom w hurcie. Jednak na obniżki mogą liczyć tylko kierowcy tankujący benzynę, popularną 95-tkę lub 98-kę. Hurtowe ceny oleju napędowego mogą w kolejnych tygodniach rosnąć i prawdopodobnie na stacjach zrównają się z cenami benzyny bezołowiowej.
Zdaniem ekspertów, to pierwsza od kilku tygodni realna szansa na obniżki cen paliw na polskich stacjach. Dotyczy to jednak jedynie benzyny Euro Super 95 i Super Plus 98. Na obniżki cen oleju napędowego i autogazu na razie nie ma co liczyć.
– Powodem tej spodziewanej przez nas obniżki cen benzyny na stacjach jest sytuacja na rynku hurtowym. W poprzednim tygodniu spadek cen benzyny w hurcie sięgał ponad 25 groszy na litrze. Czyli to daje tę dużą przestrzeń do obniżek cen paliw na stacjach – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Urszula Cieślak, analityk BM Reflex, monitorującego sytuację na rynku paliw.
W tej chwili średnio za litr benzyny Euro Super trzeba płacić 5,84 zł, za litr oleju napędowego – 10 gr mniej, a LPG – 2,71 zł.
Spadkowy trend cen hurtowych to efekt światowego posezonowego spadku popytu na paliwa. Jak podkreśla Urszula Cieślak, co roku po wakacjach sprzedaż benzyny zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych maleje. Inaczej wygląda sytuacja z olejem napędowym.
– Zawsze w okresie zimowym, na przełomie jesieni i zimy rośnie zużycie olejów, w tym również oleju napędowego i oleju opałowego. I to w konsekwencji przekłada się na wyższy poziom ich cen. Natomiast spadek popytu na benzynę po wakacjach sprzyja z kolei korekcie – wyjaśnia Urszula Cieślak.
To oznacza, że w najbliższym czasie kierowcy zapłacą tyle samo za litr benzyny, co za litr oleju napędowego.
– Ceny ON na giełdach światowych już przekroczyły poziom cen benzyny bezołowiowej. To już w tym momencie zaczyna się przekładać na rynek krajowy. Na stacjach jeszcze tego nie widzimy, ale na rynku hurtowym benzyna jest tańsza od oleju napędowego już około 20 groszy na litrze – informuje analityk BM Reflex.
O swoje portfele na razie mogą być spokojni właściciele aut z instalacją gazową.
– Zapowiedzi jeszcze z końca września, jakoby ceny autogazu miały wzrosnąć – szacunki mówiły nawet o 20-40 groszach na litrze – nie spełniają się. Podniesienie ceł eksportowych na gaz z Rosji nie przełożyło się na rynek hurtowy, ani tym bardziej na rynek detaliczny. A więc tutaj notujemy stabilne ceny autogazu na poziomie 2,70 zł/litr – mówi Urszula Cieślak.
Jej zdaniem w najbliższym czasie światowe ceny surowców powinny utrzymywać się na w miarę stabilnym poziomie.
– Jeśli chodzi o czynniki fundamentalne, takie jak poziom zapasów, podaż czy popyt możemy liczyć na stabilizację. Czyli nie mamy elementu, który wpływałby negatywnie na ceny ropy, a co za tym idzie również paliw gotowych – podkreśla ekspertka. – Jedynym elementem, który dzisiaj budzi pewną niepewność, jest sytuacja na Bliskim Wschodzie i to, co się może ewentualnie dziać w związku z dalszymi pracami nad programem nuklearnym w Iranie.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2024-10-14: UE i USA dążą do zażegnania konfliktu między Izraelem a Iranem. Próby te na razie nie przynoszą efektu
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-14: Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.