Newsy

Konkurs na badania naukowe dla KGHM rozstrzygnięty. 40 mln zł dla zwycięzców

2014-09-03  |  05:55
Mówi:Leszek Grabarczyk
Funkcja:zastępca dyrektora
Firma:Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • MP4
  • Dofinansowanie w wysokości ok. 40 mln zł otrzymają cztery konsorcja, które zwyciężyły w pierwszym konkursie w ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki KGHM Polska Miedź i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizowane przez zwycięzców projekty badawcze mają wspierać polski przemysł metali nieżelaznych. Nabór projektów do drugiego konkursu potrwa jeszcze trzy tygodnie.

    – Wnioski w ramach drugiego konkursu można składać do 22 września, jego budżet to 65 mln zł – wyjaśnia Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Istotą tego wspólnego przedsięwzięcia jest to, że KGHM dokłada swoje pieniądze do zrealizowania programu badawczego. W zamian za to ma prawo wpływać na określenie obszarów tematycznych, w których będą finansowane zwycięskie projekty.

    Dzięki temu NCBR pozyskuje dodatkowe prywatne środki na finansowanie badań i rozwoju.

    Projekty, które zwyciężyły w pierwszym konkursie, dotyczą metod udostępniania głębokich złóż rud miedzi, technologii energooszczędnego rozdrabniania rud miedzi oraz innowacyjnego rozwiązania technologicznego do procesu odmiedziowania żużla w procesie zawiesinowego otrzymywania miedzi.

    Budżet całego trzyetapowego konkursu to 200 mln zł. Po połowie złożyli się na niego KGHM oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

    To model, który zaczął być kilka lat temu stosowany w najlepiej rozwiniętych państwach świata – zaznacza Leszek Grabarczyk. – Duże korporacje stosują podejście nazywane tam open innovation, czyli publicznie ogłaszają, jakie mają problemy do rozwiązania i wyznaczają zazwyczaj atrakcyjną nagrodę dla tych, którzy je rozwiążą. KGHM stał się firmą na tyle odważną i otwartą na nowe inicjatywy, że postanowił pójść tą samą ścieżką. Byłoby grzechem, gdybyśmy nie przyjęli propozycji zwiększenia finansowania badań i rozwoju.

    Obecny etap powinien zostać rozstrzygnięty w 2-3 miesiące po zakończeniu naboru, czyli licząc od 22 września 2014. Trzeci konkurs ma zostać ogłoszony jesienią.

    Mimo że nieznana jest jeszcze konkretna pula środków, jaka trafi na badania i rozwój w nowej perspektywie unijnej, wiadomo że będzie to kilka miliardów euro, z których tym razem będą korzystać głównie przedsiębiorstwa, a nie publiczne jednostki badawcze.

    Budżet na badania i rozwój finansowa z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Programie Inteligentny Rozwój nie będzie mniejszy niż 5,2 mld euro. Dodatkowo biorąc pod uwagę cały wolumen pieniędzy, trzeba do tej kwoty doliczyć wkład prywatny, który będzie wymagany w wielu przypadkach – mówi Grabarczyk.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.