Newsy

Konkurs na badania naukowe dla KGHM rozstrzygnięty. 40 mln zł dla zwycięzców

2014-09-03  |  05:55
Mówi:Leszek Grabarczyk
Funkcja:zastępca dyrektora
Firma:Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
  • MP4
  • Dofinansowanie w wysokości ok. 40 mln zł otrzymają cztery konsorcja, które zwyciężyły w pierwszym konkursie w ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki KGHM Polska Miedź i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizowane przez zwycięzców projekty badawcze mają wspierać polski przemysł metali nieżelaznych. Nabór projektów do drugiego konkursu potrwa jeszcze trzy tygodnie.

    – Wnioski w ramach drugiego konkursu można składać do 22 września, jego budżet to 65 mln zł – wyjaśnia Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Istotą tego wspólnego przedsięwzięcia jest to, że KGHM dokłada swoje pieniądze do zrealizowania programu badawczego. W zamian za to ma prawo wpływać na określenie obszarów tematycznych, w których będą finansowane zwycięskie projekty.

    Dzięki temu NCBR pozyskuje dodatkowe prywatne środki na finansowanie badań i rozwoju.

    Projekty, które zwyciężyły w pierwszym konkursie, dotyczą metod udostępniania głębokich złóż rud miedzi, technologii energooszczędnego rozdrabniania rud miedzi oraz innowacyjnego rozwiązania technologicznego do procesu odmiedziowania żużla w procesie zawiesinowego otrzymywania miedzi.

    Budżet całego trzyetapowego konkursu to 200 mln zł. Po połowie złożyli się na niego KGHM oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

    To model, który zaczął być kilka lat temu stosowany w najlepiej rozwiniętych państwach świata – zaznacza Leszek Grabarczyk. – Duże korporacje stosują podejście nazywane tam open innovation, czyli publicznie ogłaszają, jakie mają problemy do rozwiązania i wyznaczają zazwyczaj atrakcyjną nagrodę dla tych, którzy je rozwiążą. KGHM stał się firmą na tyle odważną i otwartą na nowe inicjatywy, że postanowił pójść tą samą ścieżką. Byłoby grzechem, gdybyśmy nie przyjęli propozycji zwiększenia finansowania badań i rozwoju.

    Obecny etap powinien zostać rozstrzygnięty w 2-3 miesiące po zakończeniu naboru, czyli licząc od 22 września 2014. Trzeci konkurs ma zostać ogłoszony jesienią.

    Mimo że nieznana jest jeszcze konkretna pula środków, jaka trafi na badania i rozwój w nowej perspektywie unijnej, wiadomo że będzie to kilka miliardów euro, z których tym razem będą korzystać głównie przedsiębiorstwa, a nie publiczne jednostki badawcze.

    Budżet na badania i rozwój finansowa z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Programie Inteligentny Rozwój nie będzie mniejszy niż 5,2 mld euro. Dodatkowo biorąc pod uwagę cały wolumen pieniędzy, trzeba do tej kwoty doliczyć wkład prywatny, który będzie wymagany w wielu przypadkach – mówi Grabarczyk.

     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.