Newsy

Największa kopalnia zagraniczna KGHM będzie nosić imię polskiego geologa

2013-07-01  |  06:56
Mówi:Herbert Wirth
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4
  • KGHM intensywnie pracuje nad zakończeniem budowy kopalni miedzi w północnym Chile. Projekt zakończy się zgodnie z planem, czyli w II kwartale 2014 roku – deklaruje Herbert Wirth, prezes koncernu. A to oznacza, że właśnie wtedy zostanie uruchomiona produkcja miedzi. Największa inwestycja KGHM ma nosić imię Ignacego Domeyko, na cześć znanego polskiego geologa.

    Sierra Gorda na północy Chile to jedna z najważniejszych prowincji wydobywczych na świecie i miejsce, w którym powstaje kopalnia budowana przez KGHM International (spółkę zależną od KGHM) i japoński koncern Sumitomo. To jak dotąd największa inwestycja w historii Polskiej Miedzi i piąty co do wielkości projekt górniczy na świecie.

    Według najnowszych wyliczeń nakłady kapitałowe na jego uruchomienie wyniosą blisko 4 mld dol.

     – Chcemy w drugim kwartale 2014 roku otworzyć naszą największą kopalnię zagraniczną – deklaruje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź. – Chcemy zakończyć inwestycję zgodnie z planem budowy, przygotowujemy się właśnie na drugi kwartał. Kiedy dokładnie jest mi trudno powiedzieć, ale to jest nasze obligo inwestycyjne.

    Sierra Gorda to z ekonomicznego punktu widzenia projekt strategiczny dla KGHM. Działająca kopalnia wraz z zakładem przetwórczym w Chile ma o jedną piątą obniżyć średni koszt wydobycia miedzi na poziomie całej grupy. Oznacza to, że nawet w warunkach spadających cen tego surowca na świecie, polski koncern zyska na konkurencyjności. Kopalnia będzie dostarczać ok. 220 tys. ton miedzi, 11 tys. ton molibdenu i 2 tony złota  rocznie.

    Herbert Wirth ujawnia, że kopalnia zostanie ochrzczona imieniem Ignacego Domeyki, na cześć słynnego polskiego geologa i pioniera chilijskiego górnictwa.

     – Będzie nam miło, jeżeli naszą polską dumę narodową, czyli Sierra Gorda będziemy mogli nazwać dumnie imieniem pierwszego polskiego naukowca, geologa, który przeszło 46 lat swojego życia zawodowego spędził w Chile – tłumaczy Herbert Wirth.

    KGHM w marcu 2012 roku stał się właścicielem kanadyjskiej Quadry FNX (obecnie KGHM International) i należących do niej złóż surowców w Kanadzie, USA i Chile. 
     

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Handel

    Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

    Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.

    Transport

    Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

    Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.